جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حاج ابوالقاسم

حوزه/ محقق علوم قرآنی با بیان اینکه مهمترین شاخصه دولت اسلامی عدالت گستری است، گفت: امروز مشکل اصلی کشور ما عدالت است و آنچه بی عدالتی را از بین می برد تلاش برای روی کار آمدن دولتی عدالت محور است بنابراین مردم باید دنبال کسی باشند که عدالت گستر و ظلم ستیز باشد و از نجومی بگیران صاحبان قدرت و ثروت حمایت نکند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در محفل ترتیل خوانی حرم مطهر بانوی کرامت در بیان شاخصه های دولت اسلامی در جزء بیست و هفتم قرآن کریم اظهار کرد: اولین شاخصه دولت اسلامی میزان اهتمام به توسعه فرهنگ ذکر و یاد خدای متعال در جامعه است.

وی با بیان اینکه خداوند در آیه ۵۵ سوره مبارکه ذاریات به پیامبر(ص) دستور می دهد که مردم را متذکر کن و ذکر و یاد خدا و قیامت را در جامعه گسترش بده، افزود: در تعالیم اسلامی وظایف ما در چهار عرصه ارتباط با خداوند، ارتباط با خودمان، ارتباط با سایرین و ارتباط با محیط زندگی خلاصه می شود و در هر چهار عرصه مؤمن نیازمند تذکر است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن می فرماید کسانی که خدا را از یاد ببرند دچار بحران هویت می شوند، گفت: خداوند بارها در قرآن بر لزوم ذکر و یاد خودش تأکید کرده و قرآن را کتاب ذکر معرفی کرده است و امام صادق علیه السلام فرمودند کسی که زیاد به یاد خدا باشد خدا او را در بهشت ساکن می کند و در جای دیگر فرمودند هر چیزی حد و اندازه‌ای دارد مگر ذکر خدا.

وی با بیان اینکه مسئولان باید با عمل خود فرهنگ ذکر را در جامعه توسعه دهند و روش، منش و گفتار آنها یادآور ذکر الهی باشد، افزود: یکی از شاخصه های دولت اسلامی میزان اهتمام آن به توسعه وترویج ذکر خدا با استفاده از ابزارهای مختلف مانند هنرو رسانه است و باید مناسکی که موجب افزایش ذکر الهی در جامعه می شود را حمایت کند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دومین شاخصه دولت اسلامی در آیات جزء بیست و هفتم را تلاش برای گسترش فرهنگ کار در جامعه دانست و گفت: خداوند در آیه ۳۹ سوره مبارکه نجم بر موضوع سعی و به معنای کار و تلاش تأکید می‌کند.

وی با بیان اینکه کار و تلاش همواره مورد توجه قرآن و روایت قرار داشته است، گفت: پیامبر(ص) فرمودند اگر نفس خود را به کاری نگماری تو را به خود مشغول خواهد کرد و امام صادق علیه السلام فرمودند جامعه ای که کار نداشته باشد حیات اجتماعی خود را از دست خواهد داد و به استقبال فقر خواهد رفت.

پژوهشگر قرآنی ادامه داد: پیامبر(ص) فرمودند عبادت ۷۰ بخش است که برترین بخش آن طلب کار است و در روایت دیگری فرمودند اگر کسی خسته از کارِ روزانه روز خود را به پایان برساند خداوند او را خواهد بخشید.

وی با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های مهم دولت اسلامی تلاش برای ایجاد اشتغال برای نسل جوان است، افزود: میزان اشتغال مفیدی که دولت برای جامعه ایجاد کرده است می تواند ارزیابی مهمی برای آن دولت باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه امام باقر علیه السلام فرمودند اگر کسی آب و خاک داشته باشد و در عین حال نیازمند باشد از رحمت الهی به دور است، افزود: یکی از مهمترین مشاغل که در کشور ما مورد بی مهری قرار گرفته کشاورزی است زیرا در کشور ما در برخی از محصولات استراتژیک ما به خود کفایی رسیدیم ولی به خاطر برخی اهمال ها از دست رفت.

وی با توجه به آیه ۲۵ سوره مبارکه حدید عدالت گستری را مهمترین شاخصه دولت اسلامی دانست و گفت: خدای متعال در این آیه هدف از فرستادن پیامبران، کتاب و میزان را قیام مردم برمبنای عدالت دانسته است.

پژوهشگر قرآنی با بیان اینکه مهمترین هدف انبیا عدالت گستری است، افزود: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند اگر پیمانی که خدا از علما گرفته است که در برابر بی انصافی ظالمان و گرسنگی مظلومان سکوت نکنند نبود هرگز به سمت حکومت نمی آمدم و همچنین به مالک اشتر فرمودند آنچه باعث روشنی چشم مردم می شود برقراری عدالت است و فرمود که بهترین مدل حکومت داری مدل عادلانه است بنابراین عدالت پیشه باش تا قدرتت پا بر جا بماند.

وی شرط مهم برای تحقق عدالت را حضورمردم عنوان کرد و گفت: امروز مشکل اصلی کشور ما عدالت است و آنچه بی عدالتی را از بین می برد تلاش برای روی کار آمدن دولتی عدالت محور است و مردم باید دنبال کسی باشند که عدالت گستر و ظلم ستیز باشد و از نجومی بگیران و ثروتمندان حمایت نکند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha