دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کاهش جمعیت

حوزه/ پژوهشگر حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: رئیس جمهور و دولت آینده باید برای رفع خطر کاهش جمعیتی کشور، برنامه ای قوی، تأثیرگذار و در عین حال فوری داشته باشد.

نرجس شکرزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به نام گذاری ۳۰ اردیبهشت از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان "روز ملی جمعیت" اظهار داشت: امروزه یکی از جدی ترین دغدغه ها و مسایل کشور ناظر به کاهش نرخ رشد جمعیت است به طوری که به اذعان کارشناسان، زنگ خطر در این زمینه برای کشور ما از مدت ها پیش به صدا درآمده است.

وی افزود: حقیقتاً اگر مسئولان و متولیان امر در سال های اخیر، نسبت به اجرای کامل سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب، جدیت و پیگیری لازم را داشتند، ما به وضع حاد و خطرناک فعلی نمی رسیدیم.

این کارشناس فرهنگی همچنین خاطرنشان کرد: روند کاهش جمعیت کشور از حدود دو دهه قبل در کشور ما شروع شده و در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ این روند متأسفانه شدت بیشتری پیدا کرد، به طوری که هم اکنون شاهد روند کاهشی نرخ باروری و نرخ پایین رشد جمعیت هستیم.

وی گفت: این مساله در حالی رخ می دهد که نرخ رشد سالمندی در کشور با شتاب بالایی  در حال افزایش است و برپایه نظر و تحلیل های کارشناسی، ایران با این روند تا سی سال آینده به یکی از پیرترین کشورهای جهان تبدیل خواهد شد.

شکرزاده ادامه داد: در سیاست‌های کلی جمعیت که از سوی مقام معظم رهبری در سی‌ام اردیبهشت سال ۱۳۹۳ ابلاغ شد، به لزوم افزایش و ابعاد مختلف جمعیت از جمله فرزندآوری، تسهیل ازدواج و تحکیم خانواده، بهداشت باروری، ترویج سبک اشاره شده و حال آن که دولت کنونی آن طور که باید و شاید نسبت به این قضیه از خود جدیت و باورمندی نشان نداده است.

وی در خاتمه گفت: این وضعیت ناگوار می طلبد که رئیس جمهور و دولت آینده برنامه ای قوی، تأثیرگذار و در عین حال فوری برای رفع نگرانی از بابت خطر کاهش جمعیت کشور تدوین و ارایه کند و در این زمینه از نظرات نخبگان حوزه و دانشگاه، فعالان رسانه ای، اندیشمندان و همه دغدغه مندان استفاده نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید محمد IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    0 0
    باسلام اگر اقتصاد ازبیماری نجات یافت زاد ولدبه سرعت درفرهنگ ایرانی گسترش می یابدونیازی به سفارش ندارد واگر بیماری اقتصاد شدید تر شد سالمندان هم نابود خواهند گردید شما گزرتان به داروخانه وپژشک نیفتاده خبر ازپوشک بچه وشیر خشک وپستانک ندارید دیگر به کسیکه بچه دارد خانه اجاره نمی دهند دیگر ورود بچه ها به پارک هم ممنوع شده بچه ای که بخواهد با تبلت درس بخواند مادرش را هم به نابودی سوق می دهد وباپدر درگیر می نماید وطلاق توافقی وخودکشی می کشاند باید بیشتر اندیشید