جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست مسئولان روابط عمومی نهادهای حوزوی در مجمع نمایندگان طلاب

حوزه/ نشست هم اندیشی و همفکری مسئولان روابط عمومی نهادهای حوزوی و نمایندگان رسانه های حوزوی به میزبانی مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام عسکری فروشانی در نشست مسئولان روابط عمومی نهادهای گوناگون حوزوی و نمایندگان رسانه های حوزوی که به مناسبت روز روابط عمومی در دبیرخانه مجمع نمایندگان طلاب برگزار شد، اظهار داشت: روابط عمومی مجمع نمایندگان طلاب با رویکرد جدیدی که در هیأت رئیسه مجمع نمایندگان اتفاق افتاد، راه اندازی شد و رویکرد تحولی در این مجمع تا حدودی در حال تحقق است.

وی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب درباره مجمع نمایندگان طلاب ابراز داشت: ایشان در سال ۱۳۶۸ در دیدار با نمایندگان طلاب، تعبیر «بیدارکننده آرزوی های دیرین در باب حوزه های علمیه» را برای مجمع نمایندگان طلاب به کار بردند.

مسئول روابط عمومی مجمع نمایندگان طلاب خاطرنشان ساخت: همچنین رهبر انقلاب در دیدارهای دیگری با نمایندگان طلاب بیان کردند: «من به حضور نمایندگان طلاب در سطوح مختلف تصمیم گیری حوزه معتقدیم» و یا در جلسه دیگری فرمودند: «اقتضای این مجموعه آنچنان زیاد است می تواند مسیر هدایت کشور را تغییر دهد»؛ البته این مسئله، بستگی به افرادی دارد که در این مجموعه حضور پیدا می کنند.

عضو هیأت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب تصریح کرد: یکی از خلأهای موجود در حوزه های علمیه، بُعد رسانه ای آن است که باید بیشتر تقویت شده و شاهد شکوفایی آن باشیم.  

حجت الاسلام عسکری فروشانی بیان داشت: استفاده از تجربیاتی که در این زمینه وجود دارد، از ضروریاتی است که این جلسه بر پایه همین مسئله برگزار شده است.

وی اظهار داشت: تقابل با رسانه هایی که علیه حوزه های علمیه وجود دارد، از دیگر ضروریاتی است که باید به آن توجه داشت و با هم افزایی و هم فکری می توانیم فعالیت های رسانه ای مناسبی برای حوزه داشته باشیم.

مسئول روابط عمومی مجمع نمایندگان طلاب ابراز داشت: همفکری و هم افزایی روابط عمومی های نهادهای حوزوی و همچنین مقابله مؤثر و تشکیلاتی با هجمه های رسانه ای که بر علیه حوزه های علمیه انجام می پذیرد، از مباحث مهمی است که می توانیم در این جلسات به نتایج مطلوبی دست پیدا نماییم.

     

حجت الاسلام سمتی، مسئول کانال های استانی مجمع نمایندگان طلاب نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: مجمع نمایندگان طلاب از گذشته تاکنون سایت و کانال رسمی خود را داشته است؛ اما جدیدا برای هر استان، کانالی در پیام رسان ایتا راه اندازی شد تا درگاه ارتباطی نمایندگان طلاب با طلاب و فضلای همان استان بوده و مدیر هر کانال هم یکی از نمایندگان طلاب می باشد تا مطابق با منویات رهبر معظم انقلاب، تعامل دو سویه میان نمایندگان و طلاب شکل بگیرد.

وی اظهار داشت: برای مدیران کانال های استانی مجمع نمایندگان طلاب، دوره دو روزه سواد رسانه ای را داشته ایم تا بتوانیم اطلاعات به روزتری را در اختیار مدیران محترم قرار دهیم.

نشست هم اندیشی و همفکری مسئولان روابط عمومی نهادهای حوزوی برگزار شد

حسن صدرایی عارف، سردبیر خبرگزاری حوزه نیز در این جلسه به ایراد سخن پرداخت و گفت: روحانیت شیعه در پیشینه خود فعالیت های رسانه ای را داشته و پیشتاز در این عرصه بوده است و هرچه به گذشته مراجعه می کنیم، علمای حوزه را پیشگام می بینیم؛ ما چه مجموعه ای شبیه حوزه و روحانیت داریم که مجله مکتب اسلام را در زمان خود تولید نموده و چند صد هزار نسخه مخاطب داشته باشد؟

وی اظهار داشت: اگر تخاطب و کنش دقیق رسانه ای در حوزه نبود، در پیروزی انقلاب اسلامی نیز دچار چالش می شدیم و خوشبختانه کار دقیق رسانه ای در آن زمان شکل گرفت و انقلاب در این بستر به فرجام رسید.

سردبیر خبرگزاری حوزه ابراز داشت: روحانیت بعد از انقلاب اسلامی نیز درگاه رسانه ای، روزنامه ای و مطبوعاتی را آغاز کرده و شاهد بودیم که علمای شیعه نسبت به شئون رسانه ای بیگانه نبوده اند؛ اما نسبت به برخی پلتفرم های نوظهور با اما و اگرهایی مواجه بوده ایم که یکی از همین اتفاقات، مقوله روابط عمومی است.

این کارشناس رسانه ای خاطرنشان ساخت: اگر ۲۰ سال قبل قصد تولید خبر در فضای رسانه ای حوزه را داشتیم، با سختی هایی مواجه بودیم؛ چراکه برخی روندهای تولید خبر و محصول رسانه ای در بخشی از حوزه با مشکلاتی مواجه بود؛ اما اگر امروز را نگاه کنیم، از رأس الهرم حوزه که مراجع تقلید هستند تا پایین ترین مجامع حوزوی، تلاش برای کنش رسانه ای دارند.

صدرایی عارف تصریح کرد: یکی از مسائل مهم این است که روابط عمومی در قامت نهادهای حوزوی چه مؤلفه ها و شاخصه هایی باید داشته باشند و باید بر روی این مسئله بحث و تبادل نظر داشت تا به نتیجه مطلوب در روابط عمومی های حوزوی رسید.

وی بیان داشت: اتفاقی که امروز در مجمع نمایندگان طلاب در موضوع روابط عمومی نهادهای حوزوی انجام شده است، اتفاق مبارکی است و باید سلسله نشست هایی در این موضوع برگزار شده و ادامه داشته باشد تا شاهد روابط عمومی تراز و کارآمد در حوزه های علمیه باشیم.

سردبیر خبرگزاری حوزه با اشاره به اینکه روابط عمومی یک رسانه نیست، افزود: خطایی که در بسیاری از نهادهای حوزوی و غیرحوزوی اتفاق می افتد، این است که برخی روابط عمومی ها به دنبال آن هستند که درگاه های نامدار رسانه ای را به نام خود ثبت کنند؛ در حالی که وظیفه آنان مسئله دیگری است.

این کارشناس رسانه ای یادآور شد: روابط عمومی باید در پلتفرم های مهم رسانه ای حضور داشته باشد؛ اما روابط عمومی یک رسانه نیست؛ روابط عمومی بستری برای ارتباط آن نهاد با رسانه هاست و اگر خود او رسانه شود، رسانه های دیگر با او همراهی نخواهند کرد.

صدرایی عارف اظهار داشت: روابط عمومی باید سازمان خود را به جامعه مخاطب عرضه و معرفی کند؛ نه اینکه خود را معرفی نماید؛ روابط عمومی تشکیل شده تا نهاد خود عرضه نماید.

    

حجت الاسلام حاج آخوند، نماینده خبرگزاری رسا نیز در این جلسه به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: یکی از صفحات خبرگزاری رسا، صفحه حوزه و روحانیت است که چهار موضوع «آموزش و پژوهش»، «تبلیغ و تهذیب»، «ایثار و شهادت»، «هویت و معیشت» در آن پیگیری شده و فعالیت رسانه ای آن انجام می شود.

وی ابراز داشت: خبرگزاری رسا وظیفه خود می داند صدای رسای حوزه انقلابی بوده و دستاوردهای حوزه را منتقل نموده و منتشر نماید.

نماینده خبرگزاری رسا خاطرنشان ساخت: از هم فکری و هم افزایی روابط عمومی های نهادهای حوزوی استقبال کرده و همراه آنان خواهیم بود.

    

آقای روح الله عباسپور، سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل جامعه الزهرا(س) نیز در این جلسه گفت: همفکری و هم افزایی در موضوع رسانه ای نهادهای حوزوی از ضروریاتی است که باید دنبال شود و امیدواریم این جلسات ادامه پیدا کند.

وی ابراز داشت: برگزاری همین جلسات و حضور مسئولان روابط عمومی در این جلسات، خیرات و برکات بسیاری را خواهد داشت که یکی از آنان، شناخت مسئولان روابط عمومی از یکدیگر و تعاملات بیشتر در ادامه راه خواهد بود.

    

حجت الاسلام فراهانی، نماینده روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه علمیه برادران نیز در این جلسه اظهار داشت: شورای هماهنگی روابط عمومی نهادهای حوزوی از سال ۱۳۸۹ مقارن با سفر رهبر معظم انقلاب در قم شکل گرفت که در ابتدا با نام دیگری فعالیت داشت و در ادامه به این نام تغییر پیدا کرد.

وی ابراز داشت: این شورا با حضور روابط عمومی حوزه علمیه برادران، حوزه علمیه خواهران، دفتر تبلیغات اسلامی، جامعه المصطفی و مرکز خدمات حوزه شکل گرفت و در حال حاضر نیز جامعه الزهرا و سازمان تبلیغات نیز به آن اضافه شده اند.

نماینده روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: این شورا برنامه های گوناگونی را در دستور کار خود دارد که از جمله آن، برگزاری راهپیمایی ها، تجمع های حوزوی و ... بوده و می باشد.

وی گفت: این شورا از گذشته وجود داشته و باید برای اضافه شدن نهادهای جدیدی همچون مجمع نمایندگان طلاب، برنامه ریزی کرد.

     

حجت الاسلام نامنی، مسئول روابط عمومی مرکز خدمات حوزه های علمیه نیز در این جلسه اظهار داشت: روابط عمومی ها بازوی رسانه ای نهادهای خود بوده و می توانند از رسانه ها برای پیشبرد اهداف استفاده کنند.

وی ابراز داشت: حدود و صغور جایگاه یک روابط عمومی به فعالیت آن روابط عمومی بستگی دارد و روابط عمومی آن نهاد است که می تواند گسترش فعالیت ها را با نوآوری ها و تلاش های خود داشته باشد.

    

حجت الاسلام قربانی، نماینده جامعه مدرسین حوزه نیز در این جلسه اظهار داشت: راه اندازی کانال های استانی مجمع نمایندگان طلاب، کار بسیار ارزشمندی است که باید تقویت شود.

وی ابراز داشت: ارتباط با بدنه حوزه بسیار ضروری است و می توان با تقویت زنجیره روابط عمومی های نهادهای حوزوی به مباحث مطلوب دست پیدا کرد.

نماینده جامعه مدرسین خاطرنشان ساخت: امروز بحث انتخابات را در پیش داریم که می توان از ظرفیت رسانه ها و روابط عمومی های حوزوی در این مسئله استفاده نمود.

    

حجت الاسلام بهشتی پور، مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران نیز در این جلسه گفت: امروز اتحاد رویه در نهادهای حوزوی از ضروریاتی است که باید به آن پرداخت و روابط عمومی ها می توانند به تقویت این مسئله کمک کنند.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال، مسئله پذیرش در حوزه، یکی از مباحث مهم در حوزه است که اتحاد رویه می تواند در این مسئله کمک حال باشد.

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران ابراز داشت: امروز اختیاراتی در اختیار روابط عمومی های نهادهای حوزوی است که با استفاده از این اختیار می توان به نتایج مطلوب رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha