یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دیدار با اعضای کمیسیون انرژی مجلس

حوزه/ امام جمعه بندرعباس گفت: باید سهم استان هرمزگان از صنایع و نفت مشخص شود. همچنین باید دید توسعه سواحل مکران تا چه میزان در عمران و آبادانی، کاهش فقر و بیکاری مردم منطقه نقش خواهد داشت؟ بودن مردم فقیر و بیکار در کنار صنایع پیشرفته پسندیده نیست.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بندرعباس، حجت الاسلام  والمسلمین محمد عبادی زاده، روز جمعه در دیدار اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی که برای بررسی وضعیت استان در حوزه پالایشگاهی و برق به هرمزگان سفر کرده اند، گفت: استان هرمزگان از جایگاه ویژه ای در بخش اقتصاد کشور برخوردار است، اما متناسب با این جایگاه توسعه نیافته است.

وی با اشاره به این که در کشورهای جهان شهرهای ساحلی آبادترین شهرها هستند، اما این معادله در کشور ما حالت معکوس دارد، ادامه داد: بخشی از این مسئله به نوع نگاه تصمیم سازان و تصمیم گیران کشور  به مناطق ساحلی خصوصا در جنوب کشور بر می گردد  که امیدواریم این رویکرد تغییر کند.

 عبادی زاده با بیان اینکه همیشه نوعی گریز از مناطق ساحلی در سیاست گذاران کشور وجود دارد، افزود: در گذشته بسیاری از مناطق هرمزگان دارای گمرک و منشا تحول اقتصادی برای کشور بوده است که اکنون می توان نام این مناطق را به زور در تاریخ پیدا کرد .

وی اظهار کرد: طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در سال 96، استان هرمزگان به لحاظ فقر رتبه 4 کشور و به لحاظ بیکاری نیز تنها 3 تا 4 استان از هرمزگان در جایگاه پایین تری قرار دارند که همانطور می دانید رابطه معنا داری بین فقر و بیکاری است.

عبادی زاده ادامه داد: استان هرمزگان از وضعیت خوبی برخوردار نیست و مردم مناطق مختلف آن با فقر و بیکاری دست و پنجه نرم می کنند، این در حالی است که 65 درصد واردات و صادرات کشور از بندر شهید رجایی انجام می شود .

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان اضافه کرد: متاسفانه مناطق مختلف استان به لحاظ توسعه تحت الشعاع شهر بندرعباس قرار گرفته اند، این در حالی است که فقر از چهره آنها پیداست و در برنامه ها و طرح های توسعه ای دیده نمی شوند.

عبادی زاده گفت: اگر صنعت توسعه یابد و در کنار آن مسائل اجتماعی و فرهنگی دیده نشوند، مشکلات زیادی برای جوامع محلی به وجود خواهد آمد.

وی اظهار کرد: سهم مردم هرمزگان در برخورداری از ظرفیتهای بخش های مختلف خصوصا در بخش اشتغال نادیده گرفته شده است که نیاز به کمک شما و سایر نمایندگان در مجلس برای احقاق این حق داریم.

امام جمعه بندرعباس افزود: باید سهم استان هرمزگان از صنایع و نفت مشخص شود. همچنین باید دید توسعه سواحل مکران تا چه میزان در عمران و آبادانی، کاهش فقر و بیکاری مردم منطقه نقش خواهد داشت؟ بودن مردم فقیر و بیکار در کنار صنایع پیشرفته پسندیده نیست.

حجت الاسلام عبادی زاده تاکید کرد : امیدوارم توسعه نیروگاه های کوچک در کنار نیروگاه های بزرگ در دستور کار قرار گیرد و تنها تمرکز بر نیروگاه های بزرگ نداشته باشید .

وی در ادامه با اشاره به وضعیت آب شرب برخی از مناطق استان، گفت: شهرستان بشاگرد یکی از شهرهای نادر در زمینه بارندگی خصوصا در تابستان و چهار فصل و دارای رودخانه های فصلی است که بدون مهار به دریا می ریزند و مردم آن تشنه باقی می مانند.

عبادی زاده از سیریک و بیابان نیز به عنوان دو منطقه که با بی آبی جدی مواجه هستند، یاد کرد و افزود: مردم این مناطق حتی به لحاظ تامین آب شرب مشکل دارند که با احداث سدهای آبخیز داری و ذخیره آب رود خانه های فصلی مشکل بسیاری از این مناطق برطرف خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در پایان به مشکل تامین برق صنایع اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اصلی صنایع استان تامین برق آنهاست که امیدواریم در سال رفع موانع تولید بتوان با دادن مشوق هایی به این صنایع، خودشان برق خود را  جدا از شبکه برق سراسری تامین نمایند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha