جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
عراق

حوزه/ در روزهای گذشته خبری مبنی بر بازداشت یکی از فرماندهان ارشد حشد الشعبی و از دوستان شهید ابومهدی المهندس و شهید سلیمانی به دستور الکاظمی نخست وزیر عراق در رسانه های مختلف مطرح شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، "قاسم مصلح" از فرماندهان بسیار معروف سازمان بسیج مردمی به شمار می آید و در حال حاضر فرماندهی تیپ «الطفوف» یا همان تیپ ۱۳ و مناطق غربی استان مهم و حساس الانبار را بر عهده دارد.

وی فرمانده تیپ حضرت «علی اکبر» وابسته به عتبه تا قبل از سال ۲۰۱۵ بوده و از بزرگترین فرماندهان در کربلاء محسوب می شود که در سال ۲۰۲۰ با انشقاق و جداشدن گروهای مقاومت عتبه از بسیج مردمی مخالف بود.این فرمانده مدبر، ارزشمند و محبوب عراق با شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی ارتباط بسیار خوب و نزدیکی داشته و در حال حاضر قاسم مصلح با فرماندهان ارشد جبهه مقاومت رابطه بسیار صمیمی و مستحکمی دارد.

با وجود گذشت یک سال و نیم از شهادت فرماندهان مقاومت "شهید حاج قاسم سلیمانی" و "شهید ابو مهدی المهندس " و تصویب قانون خروج نیروهای آمریکایی از عراق در پارلمان این کشور همچنان شاهد حضور نیروهای آمریکایی در عراق به دلیل کارشکنی مقامات داخلی این کشور و نخست وزیر آن الکاظمی هستیم.

بازداشت فرمانده حشد الشعبی سرپوشی بر نا کار آمدی دولت الکاظمی

طی روز های گذشته برخی از مناطق جنوبی و مرکزی عراق و به خصوص بغداد  صحنه اعتراضات و تظاهرات ضد دولتی در خصوص وضعیت نامطلوب اقتصادی و رفاهی بوده است.در جریان تظاهرات در پایتخت عراق شماری از شهروندان به طرز مشکوکی (مانند قتل تظاهرکنندگان در سال ۲۰۱۹) توسط افراد ناشناس به قتل رسیدند و همین مسئله منجر به افزایش اعتراضات ضد دولتی شد و خشم مردم را برانگیخت.

همزمان با تشدید اعتراضات، روز سه شنبه (چهارم خردادماه) گروهی از نیروهای امنیتی دولت عراق به سرکردگی «ابورغیف»، آقای «قاسم محمد کریم الخفاجی» مشهور به «قاسم مصلح»، فرمانده ارشد بسیج مردمی را در منطقه «الدوره» در جنوب شهر بغداد دستگیر کردند.

به گزارش روسیا الیوم؛ همچنان درگیری بین مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و حشد الشعبی بر سر بازداشت قاسم مصلح وجود دارد.گروه های شیعه برای الکاظمی شرط گذاشتند در ازای پایان دادن به این تنش و کاهش ناآرمی های ناشی از بازداشت قاسم مصلح فرمانده حشد الشعبی در الانبار ، احمد ابو رغیف رئیس کمیته مبارزه با فساد که مجری عملیات بازداشت مصلح بوده را بر کنار کند.

از سوی دیگر محمد پسر قاسم مصلح جزئیات جدیدی از بازداشت پدرش فاش و اعلام کرد، پدرش آمریکایی‌ها را به ستوه آورده بود برای همین تلاش کردند با بازداشت وی از دستش خلاص شوند. وی در گفت‌وگویی گفت: احمد، برادر ۱۲ ساله من هم همراه پدرم بازداشت شده است. پدرم بازداشت نشده بلکه ربوده شده است و با برادرم رفتار بدی شده است.

محمد گفت: آمریکا ادعا می‌کند پدرم به خاطر حمله به پایگاه عین الاسد در الانبار بازداشت شده است. یکی از فعالان با الکاظمی دیدار کرده و به او اطلاع داده که پدرم در کشته شدن فعالان دست ندارد.

پسر قاسم مصلح گفت: هر کس سند و مدرکی دال بر قتل فعالان به دست پدرم دارد به دستگاه قضایی ارائه دهد. پدرم مسؤول بخش مرزها با سوریه است؛ مساله‌ای که آمریکایی‌ها را به ستوه آورده بود و آنها تلاش کردند با بازداشت وی از دستش خلاص شوند.

تلاش ر سانه های ائتلاف غربی - عبری – عربی برای اتهام زنی به فرمانده حشد

در جریان تحولات یک هفته گذشته برخی رسانه های غربی عربی و عبری تلاش نمودند تا "قاسم مصلح" را به قتل برخی از تظاهر کنندگان متهم نمایند و با دیدگاه طایفه ای وی را عنصری دردسر ساز برای مردم اهل سنت الانبار معرفی کنند.

به گزارش مشرق، یک منبع میدانی با بیان این که این ادعاها به گواهی مردم شریف اهل سنت استان الانبار کذب است، تصریح کرد: این صحبت های دروغ در حالی در رسانه های بعثی مطرح می شود که وی در الانبار به شخصیت معتدل معروف است.

به گفته این منبع میدانی، قاسم مصلح در غرب الانبار به پیش گامی در حل مشکلات ساکنان مناطق شهری، روستایی و عشایر اهل سنت مشهور است به طوری که «محمد الکربولی» از نمایندگان پارلمان که تفکرات و نظراتش درباره شیعیان برای همگان اشکار است در یکی از شبکه های عراقی به صراحت اعلام کرد این فرمانده رابطه بسیار خوبی با مردم به خصوص عشایر دارد و در حل اختلافات کمک های فراوانی کرده است.

دلایل بازداشت حاج قاسم

از سویی با گذشت حدود دوسال از نخست ورزیری الکاظمی و عدم تحقق شعارهای وی برای رفاه اقتصادی مردم عراق و برگزاری تظاهرات های اعتراضی متعدد در مناطق مختلف ،بازداشت این فرمانده حشد که به گواه نزدیکان و مردم اهل سنت الانبار جز خدمت رسانی به ملتش گناهی بر گردن نداشته تلاش الکاظمی برای توجیه اقداماتش و دفاع ظاهری از معترضان تلقی می شود که به زعم وی اجازه نداده کسی به تظاهر کنندگان متعرض شود.

از سوی دیگر "قاسم مصلح" به طور دقیق تحرکات عناصر گروهک تروریستی داعش و کاروان های آمریکایی را در غرب استان الانبار و مرزهای مشترک با سوریه رصد می کند و حتی در چندین مورد اجازه ورود عناصر ارتش تروریستی آمریکا را به خاک عراق نداده و همین مسئله مقامات کاخ سفید و جریان همسو با آنان را در بغداد به شدت خشمگین کرده است.

به گفته منابع آگاه میدانی، ارتش تروریستی آمریکا چندین بار تلاش کرد تروریست های داعش را به صورت مخفی و در میان کاروان های خود از خاک سوریه به داخل عراق منتقل کند که توسط این فرمانده زیرک و باهوش شناسایی و اجازه ورود پیدا نکرد.

حمایت علمای اسلامی و مسیحی از "قاسم مصلح"

در پی بازداشت این فرمانده حشد الشعبی بسیاری از شخصیت ها و علمای عراق اعم از شیعه و غیر شیعه حتی مسیحیان به اعلام همبستگی و حمایت از حشد الشعبی و قاسم مصلح فرمانده غیور عراقی پرداختند.

به نقل از المعلومه، آیت الله سید کاظم حائری از مراجع تقلید عراق بر حمایت خود از حشد شعبی و گروه‌های مقاومت اسلامی عراق تاکید کرد و خواستار قطع هر دستی شد که به سوی آنها دراز شود. وی تاکید کرد: ما بر موضع خود در حمایت از حشد شعبی و گروه‌های مقاومت تاکید داریم و آنها به مثابه یک قدرت کوبنده علیه کسانی که در کمین امنیت کشور و منافع مردم آن نشسته‌اند، می‌دانیم.

آیت الله حائری گفت:  این نیروی مخلص که جایگاهی در قلوب طیف گسترده‌ای از ملت عراق به دست آورده است، ضامن امنیت کشور و تمامیت ارضی آن است، به دلیل همین نقش مهم، همواره در معرض توطئه‌های دشمنان قرار دارد و این در برابر سمع و نظر سیاستگذاران و دولتی‌ها رخ می‌دهد و موضع مناسبی را شاهد نیستیم.

چرایی بازداشت "حاج قاسم مصلح"؛ فرمانده‌ای که آمریکایی‌ها را عصبانی کرده بود

مسیحیان موصل نیز با قرار دادن عکس فرمانده سابق حشد الشعبی شهید ابو مهدی المهندس و قرار دادن نشانه ها و پرچم های حشد در کلیساهای خود با حشد الشعبی اعلام همبستگی کردند. "اسقف مار طیمثاوس موسی الشمانی" تاکید کرد؛ که حشد الشعبی نقش شایسته و عظیمی در آزادی عراق و کلیساها و محافظت از آنها در مقابل تروریست ها داشته است.

وی ادامه داد: حشد الشعبی سازمان نظامی بزرگی است که حفاظت و حمایت از آن به منزله حمایت از کشور عراق است و بسیاری از مسیحیان عضو این سازمان بزرگ هستند.

با وجود اخبار ضد و نقیض از آزادی و یا ادامه بازداشت و بازجویی حاج مصلح، کارشناسان میدانی معتقدند؛ مواضع وی در خصوص ضرورت حفظ حاکمیت عراق و مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی در منطقه الانبار که اقدام به وارد کردن تروریست های داعش به عراق می کنند؛ عامل بازداشت و تحت فشار قرار دادن این فرمانده حشد الشعبی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha