جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ دومین نشست علمی میز جمعیت مدرسه راهبری علم و عمل، با موضوع «جوانی و حمایت از خانواده» و با حضور منتقدین طرح "جمعیت و تعالی خانواده"

حوزه/ دکتر اشرف سماوات با اشاره به انتقاداتی که منتقدین به طرح جمعیت و تعالی خانواده که از سوی کمیسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است، گفت: آنچه باعث مخالفت نهادهای علمی، وزارت بهداشت، بخش پیشگیری، درمان و حقوقی وزارتخانه و حتی وزارت رفاه و تامین اجتماعی با این طرح شده است، بحث رشد جمعیت و طرح جوانی جمعیت نیست، بلکه موادی است که به رشد جمعیت اساسا ربطی ندارد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر اشرف سماوات، رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت با حضور در دومین نشست میز جمعیت مدرسه راهبری علم و عمل که در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد، ضمن بیان مخالفت با سقط جنین بدون مجوزهای شرعی و قانونی، گفت: همه پزشکان و متخصصان در خصوص سقط جنین قائل به نظر شرع و قانون هستند و این عمل را قبیح و غیر انسانی می دانند و انتقاد از طرح "جمعیت و تعالی خانواده ربطی به سقط جنین ندارد. ما به این اعتقاد داریم که جلوی کاهش جمعیت در ایران باید گرفته شود، بنابراین همه‌ی ما پشتیبان این طرح هستیم و هیچ مخالفتی با طرحی که باعث رشد جمعیت شود، نداریم و با تمام دانش و امکانات از آن حمایت می‌کنیم، ولی آیا نظر کارشناسی دادن برای رفع ایرادات یک قانون، به معنی مخالفت است!؟

بیشتر بخوانید:

سقط جنین عملی غیر انسانی، غیر شرعی و غیر قانونی است

وی افزود: آنچه باعث شده نهادهای علمی، وزارت بهداشت، بخش پیشگیری، درمان و حقوقی وزارتخانه و حتی وزارت رفاه و تامین اجتماعی با این طرح مخالفت کنند، بحث رشد جمعیت و طرح جوانی جمعیت نیست، بلکه موادی است که قرار است تبدیل به قانون کشور شود و اساسا ربطی به رشد جمعیت ندارد، ولی در این طرح در نظر گرفته شده است و باعث ایجاد محدودیت شدید غربالگری و سقط قانونی می‌شود. تصویب قوانین به این شکل باعث به خطر افتادن سلامت کودکان و مادر می شود و برعکس بر مرگ و میر جمعیت می‌افزاید؛ مسلم است که ما باید از سلامت مردم صیانت کنیم.

دکتر سماوات ادامه داد: در این طرح چنان محدودیت‌هایی برای غربالگری در نظر گرفته شده است که از نظر ما که در اجرای غربالگری متخصص هستیم و این موضوع را علمی و عملی می‌شناسیم، عملا غربالگری با این روش‌ها حذف خواهد شد و نمی‌تواند اثر بخش باشد.

وی گفت: در مورد سقط جنین ماده ۵۶ جایگزین قانون سقط جنین درمانی که در سال ۸۴ به تصویب مجلس و فقها و حقوقدان های شورای نگهبان می‌شود. در این ماده آنقدر موانع برای سقط درمانی ایجاد شده که عملا این قانون نفی می‌شود و آنچه می‌ماند نمی‌تواند موثر عمل کند. باید تاکید کنم سقط جنین که مجوز آن توسط پزشکی قانونی صادر می شود فقط برای موارد نادر که خطر جانی برای مادر دارد و یا طبق نظر فقها عسر و حرج برای مادر ایجاد می کند را شامل می شود، نه اینکه هر فردی که از روی ناآگاهی و جهل دست به این اقدام بزند.

دکتر سماوات ادامه داد: به جای اینکه این مواد قانونی را یک نهاد تخصصی بررسی کند و اشکالات احتمالی اجرایی را شناسایی و تصمیم گیری کند، دستورالعمل‌ها به نهادی می‌رود که تعریف درستی از آن نشده است؛ در دنیا هم سابقه نداشته یک امر تخصصی سلامت را نهاد دیگری تایید کند که اصلا ساز و کار لازم این موضوع را ندارد.

وی افزود: وقتی هم که این مسائل را مورد نقد قرار می‌دهیم جامعه پزشکی را متهم می‌کنند. ما هر چقدر این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم، دیدیم این موارد ارتباطی با افزایش رشد جمعیت ندارد. بحث عمده ای که در سخنرانی‌ها در دفاع از مواد ۵۳ و ۵۶ مطرح شده، این است که سقط حرام است و یا سقط جنین قتل نفس است. ولی از این که چطور جمعیت را می‌افزاید صحبتی نمی‌کنند.

رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت در ادامه با توضیح علم ژنتیک و ناهنجاری های ژنتیکی و کمکی که این علم بر روی سلامت کودکان متولد شده دارد، اظهار داشت: خیلی شما اسم بیماری سندرم داون را شنیده اید و این یکی از بیماری های ژنتیک است که جزء ناهنجاری ژنتیک است. ناهنجاری های ژنتیک هم ساختاری هستند و بعضی مواقع هم ظاهر را در نمی گیرد، بلکه در داخل جسم جنین ارگان ها را ناهنجار می کند، بنابراین می تواند بچه ای ظاهرا سالم باشد و هیچ مشکلی از لحاظ ظاهر نداشته باشد، ولی از درون ممکن است دچار ناهنجاری های جدی باشد که یکی از موارد سندرم داون می باشد.

وی ادامه داد: مورد دیگر بچه های پی کی یو هستند که اتفاقا ظاهری سالم دارند، ولی دارای ناهنجاری های داخلی بسیار بسیار جدی هستند که هم مادر را درگیر می کند و هم رفتار بچه را در بر می گیرد. به طوری که رفتارهای ناهنجار بسیار بسیار شدیدی دارند. پس منظور از ناهنجاری از نظر ما ناهنجاری های ظاهری، درونی و ارگانی است که این مشکلات می تواند مصداق حرج باشد و بحث حرج بودن این موارد با نظر کارشناس های مربوطه است و ما وارد این موضوع نمی شویم.

رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت با بیان ویژگی های کودک مبتلا به سندرم داون، گفت: کودکان مبتلا به سندرم داون دارای ناهنجاری های جدی هستند. در این کودکان یک کرومزوم جابه جا شده است و هر چقدر ماده ژنتیک بیشتر صدمه ببیند آسیب جدی تر خواهد بود. در نتیجه در مورد سندرم داون هم ارگان های دارای اختلافات جدی هستند و شنوایی و استخوانی، گوارشی، قلبی و هم مغز دچار اشکال جدی و عقب ماندگی ذهنی متوسط تا شدید از خصوصیات این گونه از افراد است.

وی با انتقاد از برنامه هایی که بدون نظر کارشناسی در صدا و سیما مطرح می شود، اظهار کرد: یک مورد سندرم دان را در برنامه خندوانه صدا و سیما دعوت می کنند و به مخاطبین چنین القاء می کنند سندرم داون خوب است و شغل هایی از قبیل نجاری و یا کارهای دیگر و حتی می تواند از پدر و مادر خود مراقبت کند که باید گفت اغلب این موارد درست نیست. این رفتار دقیقا مردم فریبی است، چون آن چیزی که به شما نشان می دهند در واقع موزائیسم سندرم داون است نه سندرم داون.

دکتر سماوات اظهار کرد: وقتی در جامعه ای یک آزمایشی صورت می گیرد و به مرور زمان این آزمایش توسعه پیدا می کند افراد بیشتری تقاضای آزمایش را می کنند و این در مورد سندرم داون و تقاضای آزمایش ها و تست ها در جامعه افزایش یافته است. با وجود این تقاضا ها، وزارت بهداشت وارد قضیه شد و یک پروتکل ملی تنظیم کرد که قبل از آن نبود، باید دید وقتی پروتکل ملی وجود نداشته باشد چه اتفاقی می افتد؟.

رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت با انتقاد از موادی از قانون کمیسیون جمعیت مجلس، بیان داشت: سؤال مهم این است که سقط درمانی و قانونی را شورای نگهبان تایید کرده، وقتی موضوع توسط شورای نگهبان که نهاد اصلی تایید شرعی بودن و انطباق قوانین با قانون اساسی است، تایید شده، چرا باید قانونی با این استحکام به جایی برای بررسی منتقل شود.

سماوات افزود: باید درک شود که وقتی غربالگری بدون استاندارد ملی انجام شود، تنوع اقدام به اندازه‌ی روش‌ها در جهان وجود دارد و بومی سازی و ملی سازی استانداردها و آموزش مادران بر اساس آن قابل انجام نیست، چون آموزشی وجود نداشته و همین باعث اختلال است.

رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت در خصوص استفاده از غربالگری، توضیح داد: سؤال می شود وزارت بهداشت چرا از غربالگری استفاده می‌کند؟ در هر حال وزارت بهداشت مسئول سلامت مردم است و بخش زیادی از بیماری‌های کودکان را شناسایی می‌کند و اگر بیماری را شناسایی نکنیم، دیگر قادر به کنترل آن نیستیم.

وی با بیان اینکه دو نوع کنترل داریم، ادامه داد: یک نوع، قبل از اینکه کودک به دنیا بیاید، بیماری در وضعیت جنینی مستقر می‌شود و ما می‌توانیم قبل از ولوج روح آن را شناسایی کنیم، نوع دیگر زمانی است که کودک سالم به دنیا می‌آید و اگر شناسایی نشود بیماری شروع می‌شود، اما وقتی بیماری در جنین است و این در حالی است که باید بیماری در زمان جنینی شناسایی شود، چون یک بخشی از بیماری‌ها در آن زمان قابل درمان است و بخش دیگر هم با شرایط خاص قابل پیشگیری خواهد بود.

رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت در خصوص جنین های ناقص الخلقه و افزایش جمعیت، بیان داشت: اگر شناسایی درستی صورت نگیرد، جنین‌های ناقص الخلقه افزایش پیدا می‌کند، اینها جمعیت را افزایش نخواهند داد، چون اکثرا درگیر مرگ زودرس می‌شوند، بسیاری از آنها زیر ۵ سال فوت می‌کنند؛ این کودکان جدا از اینکه خیلی زجر می‌کشند، باعث ایجاد مشکلات زیادی برای مادر و خانواده‌ی خودشان هم می‌شوند.

سماوات در پایان با تاکید بر اینکه چنین اتفاقاتی می‌تواند بر افسردگی و بر هم خوردن نهاد خانواه اثر داشته باشد، گفت: با این نوع زایمان‌ها که احتمال به دنیا آمدن کودک بیمار را زیاد می‌کند، خانواده و حتی خویشاوندان دچار ترس از بچه دار شدن می‌شوند و از حاملگی امتناع می‌کنند. ما در سال حدود ۷۰ هزار تولد نوزاد با ناهنجاری‌های شدید داریم که فقط نصف اینها قابل مداخله و شناسایی است، تا الان با غربالگری‌ها حدود ۸ هزار نفر از آنها را توانستیم شناسایی کنیم، اگر غربالگری‌ها گسترش پیدا کند تا ۳۰ هزار نفر از آنها قابل شناسایی است و ممکن است به دلیل افزایش امکانات بیشتر هم شود و اگر نتوانیم غربالگری‌ها را انجام دهیم به مرور تا ۷۰ هزار ناهنجاری گریبان مردم را خواهد گرفت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha