سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ دومین نشست علمی میز جمعیت مدرسه راهبری علم و عمل، با موضوع «جوانی و حمایت از خانواده» و با حضور منتقدین طرح "جمعیت و تعالی خانواده"

حوزه/ خانم نورزاده، متخصص زنان و زایمان گفت: در عمل قبیح بودن سقط جنین بحثی نداریم و همه پزشکان این اقدام را عملی قبیح می دانند و با این عمل به شدت مخالفیم. اگر مواردی هم در کشور وجود دارد به صورت غیر قانونی بوده است که باید به شدت با افرادی که به این کار دست زده اند و یا مشورت و مباشرت کردند در هر مقام و مسئولی برخورد سخت قضایی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» دکتر مریم نورزاده، متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص پریناتالوژیست و دبیر انجمن پریناتالوژی با حضور در دومین نشست علمی میز جمعیت مدرسه راهبری علم و عمل، با موضوع «جوانی و حمایت از خانواده» که در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد، اظهار کرد: باید تاکید کنم که تمام پزشکان، سقط جنین را غیر انسانی، غیر شرعی و غیر قانونی می دانند و باید با افرادی که دست به این عمل می زنند  برخورد جدی شود. ما نیز که منتقد طرح جمعیت و تعالی خانواده هستیم صد درصد با سقط جنین مخالفیم و سقط را عملی غیر شرعی و غیر قانونی می دانیم.

وی در خصوص انتقاد از طرح جمعیت مجلس گفت: منتقدین طرح جمعیت و تعالی خانواده در خصوص سقط جنین نیست که آیا این کار صورت بگیرد یا نه؟ بلکه اصلا ما در عمل قبیح بودن سقط جنین بحثی نداریم و همه پزشکان این اقدام را عملی قبیح می دانند و با این عمل به شدت مخالفیم. اگر مواردی هم در کشور وجود دارد به صورت غیر قانونی بوده است که باید به شدت با افرادی که به این کار دست زده اند و یا مشورت و مباشرت کردند در هر مقام و مسئولی برخورد سخت قضایی شود.

این پزشک متخصص در خصوص سقط جنین هایی که در ایران اتفاق می افتد، توضیح داد: سقط جنین می تواند به دو صورت انجام شود، یا غیرقانونی انجام شده است که باید قانون و مسئولان امر با این موارد به شدت برخورد کنند که اصلا در این خصوص بحثی نیست و نداریم و اصلا کار پزشک نیست و این مربوط به  مسئولین مرتبط است که اقدامات شناسایی و اقدام و برخورد جدی کنند. بحث دیگر در سقط قانونی، مواردی است که اتفاق می افتد که این موارد نیز باید از چندین فیلتر پزشکی قانونی عبور کند و اصلا دست پزشک زنان نیست که دستور و امر به سقط جنین کند، بلکه باید زیر نظر و دستور پزشک قانونی باشد ولاغیر.

نورزاده در خصوص سقط جنین قانونی که با مجوز پزشک قانونی صورت می گیرد، بیان داشت: سقط جنین باید از فیلترهای متعددی عبور کند تا مجوز این کار از پزشک قانونی اخذ بشود. هر کسی اعم پدر و مادر جنین و یا پزشک نمی تواند خود سرانه اقدام به سقط کند و تاکید می کنم باید زیر نظر پزشکی قانونی کشور و با تایید معیار های مختلف این کار صورت می گیرد.

پزشک متخصص زنان در خصوص معیارهای پزشکی قانونی برای صدور مجوز سقط جنین، توضیح داد: باید دوباره تاکید کنم که حتی اگر سقط جنین قانونی هم باشد، باید قبل از ولوج روح در جنین و آن هم زیر نظر پزشکی قانونی باید این کار انجام شود. اگر یک روز از زمان معین پزشکی قانونی بگذرد و یا بعد از ولوج روح در جنین باشد، پزشکی قانونی اصلا و به هیچ عنوان مجوزی صادر نخواهد کرد و این معیارها و مجوزها تماما استفتاء هایی است که از مراجع و مقام معظم رهبری در این خصوص صورت گرفته است.

دبیر انجمن پریناتالوژی با بیان اینکه مشکلی با طرح جمعیت مجلس شورای اسلامی نیست، توضیح داد: هیچ پزشکی با اصل طرح افزایش جمعیت و طرح مجلس مشکلی ندارد و در این خصوص نیز همه پزشکان خود را ملزم به یاری و کمک مسئولان امر می دانیم. در این زمینه اشتیاق کامل جهت رفع مشکل کاهش جمعیت در ایران را نیز داریم چرا که به عنوان یک فرد مسلمان و ایرانی  مشکل کشور را مشکل خود می دانیم.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از سقط در کشور وجود ندارد، گفت: آمار دقیق از سقط جنین در کشور وجود ندارد و اگر آثاری هم گفته می شود دقیق نیست. سه نوع سقط جنین ممکن است صورت بگیرد. یک نوع سقط خود به خودی است که علت های شناخته شده و ناشناخته ای دارد و در این خصوص که زنان به ما مراجعه می کنند، مشورت هایی برای بارداری دوم با دستور العمل ها و تجویز داروهایی که بشود برای بارداری دوم این افراد مفید باشد تجویز می کنیم.

پزشک متخصص زنان ادامه داد: آماری که در سال ۹۶ گرفته شده، حدود 800 سقط در کشور بوده است. از این تعداد مواردی قابل پیشگیری است و در مواقعی هم قابل پیشگیری نیست. حالت سومی که ممکن است سقط  صورت بگیرد سقط های درمانی است که بر اساس آن چیزی که قانون کشور در مورد این سقط ها نظارت دارد و مجوز این کار را صادر می کند.

  دکتر نورزاده با ارائه آمار سقط های درمانی که با مجوز پزشکی قانونی صورت گرفته، توضیح داد: سقط های درمانی که با مجوز پزشکی قانونی صورت گرفته است در حدود بین ۸۰۰۰ الی دوازده هزار در سال است که این مورد سقط درمانی هم دو حالت دارد. یا مادر دچار بیماری است و ادامه حاملگی موجب مرگ مادر می شود و یا مادر دارای بیماری هایی مانند بیماری قلب، عارضه کلیوی پیشرفته و ... داشته اند که ضرر و آسیب به خود مادر و یا جنین می تواند داشته باشد.

وی افزود: آماری که در سال گذشته از سقط قانونی زیر نظر پزشکی قانونی  ۹۰۰۰ مورد بوده است که 800 مورد آن فقط حفظ جان مادر بوده که بیماری هایی مانند بیماری قلب، بیماری کلیوی پیشرفته و ... داشته اند و مواردی که قانون در نظر گرفته است. این افراد هم با مشورت های متخصصین در یکی دو سال آینده اجازه بارداری داده می شود.

نورزاده در خصوص سقط های غیر قانونی و یا جنایی، توضیح داد: مورد دیگر سقط جنایی است. زنان باردار به علت های مختلف جنین و بچه خود را نمی خواهند نگه دارند و اقدام به سقط جنین خود می کنند. آمار این ها نیز در سال 300 هزار یا بیشتر و یا کمتر است و آمار دقیق در این خصوص وجود ندارد. باز هم باید اعلام می کنم که ما پزشکان اصلا سقط جنین را قبول نداریم، الا در مواردی که قانون و شرع مجوز آن را صادر کند. سقط جنین را فی نفسه طبق نظر مراجع حرام می دانیم.

پزشک متخصص زنان با ارائه آمار مرکز پژوهش های مجلس در خصوص کاهش جمعیت، اظهار داشت: مرکز پژوهش های مجلس تحقیقی در خصوص علل کاهش جمعیت صورت داده است. ۱۲ علت را برای کاهش جمعیت در ایران بیان داشته که هیچ کدام از این ۱۲ علت مربوط به سقط جنین قانونی نیست. فرآیند سقط جنین به این صورت که در رسانه ها بیان می شود چه از لحاظ تعداد و چه از لحاظ نحوه آن نیست و حقیقت ندارد.

وی ادامه داد: سالانه حدودا ۱۲۰۰۰۰۰ در ایران تولد نوزاد صورت می گیرد. سه سال اخیر آمار جمعیتی ایران نشان دهنده کاهش تولد است که این کاهش جمعیت ربطی به ۸۰۰۰ سقط قانونی که انجام می شود، نیست، بلکه علت های مختلف را شامل می شود که در گزارش مرکز پژوهش های مجلس قید شده است و یکی از این موارد اقتصاد کشور است.

 نورزداه با بیان تحقیقی در خصوص تاثیر منفی بچه های معلول بر خانواده، ادامه داد: تاثیر بچه معلول و ناهنجار از لحاظ جمسی بر خانواده زیاد است، به طوری که در مواردی منجر به متلاشی شدن خانواده می شود اگر هم این اتفاق نیفتد، مشکلات فراونی را خواهد داشت و همین علتی است که خانواده ها دیگر به سمت بچه های دوم و سوم اقدام نخواهند کرد.

پزشک متخصص زنان در پایان با توضیح جنین های ناقص الخلقه که ناهنجاری های عمیقی دارند، گفت: مواردی از قبیل اینکه روده جنین در بیرون از شکم جنین ایجاد شده و یا جنین از لحاظ جسمی طوری است که بعد از تولد چند ماه بعد فوت می کند، نمونه ای از سقط های قانونی است. جنین ناقص الخلقه ای که عقب مانده ی ذهنی که منجر به عسر و حرج والدین شود مثل سندرم دان که عسر و حرج برای مادر دارد طبق نظر علما و قانون اجازه سقط دارد و در خصوص تعریف ها و معیار های سقط باید دقت کافی و لازم داشت. جنین هایی که شش انگشتی و یا یک پا و دست ندارند  سقط جنین شامل اینها نمی شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha