جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 1010305
۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
سقط جنین

حوزه/ قوانین سقط جنین در کشورهای امریکای لاتین بسیار متنوع است به طوری که بعضی کشورها از این کار حمایت می‌کنند و بعضی کشورها حتی شرایط را برای شخصی که قصد سقط جنین دارد فراهم می‌کنند ولی کشورهایی هم هستند که سقط جنین در آن کشورها ممنوع است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، قوانین سقط جنین در کشورهای امریکای لاتین بسیار متنوع است به طوری که بعضی کشورها از این کار حمایت می‌کنند و بعضی کشورها حتی شرایط را برای شخصی که قصد سقط جنین دارد فراهم می‌کنند ولی کشورهایی هم هستند که سقط جنین در آن کشورها ممنوع است.
بر اساس اطلاعات موجود در مرکز حقوق باروری که وضعیت قانونی سقط جنین در جهان را پیگیری می‌کند، در هفت کشور آمریکای لاتین سقط جنین در هفته‌های اول بارداری قانونی است. در ۹ کشور، زنان برای دسترسی به سقط جنین باید شرایط خاصی را رعایت کنند و در شش کشور ممنوع است.
اکوادور که پنجشنبه گذشته قانون سقط جنین به دلیل تجاوز جنسی را تصویب کرد، از جمله کشورهایی است که برای این کار شرایطی خاص تعیین کرده‌است.
مجمع عمومی شورای ملی این اجازه را داد که در صورت بارداری به علت تجاوز تا هفته دوازدهم حاملگی و استثنائاً در مورد دختران، نوجوانان و زنان روستایی و بومی تا ۱۸ هفته اجازه سقط جنین را دارند.
این متن باید توسط قوه مجریه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد که ۳۰ روز فرصت دارد تا مشاهدات خود را ارائه کند یا دستور انتشار آن در دفتر ثبت رسمی را صادر کند.
در آرژانتین، زنان حق دارند تا هفته چهاردهم بارداری خود تصمیم بگیرند و می‌توانند در این مدت سقط جنین را انجام دهند. مرکز حقوق باروری گزارش می‌دهد که در خارج از این دوره، سقط جنین تنها در صورت تجاوز جنسی یا در صورت به خطر افتادن جان یا سلامت کامل زن انجام می‌شود.
در همین حال، در اروگوئه - که از سال ۲۰۱۲ سقط جنین را غیرقانونی کرده است - این روش پزشکی در ۱۲ هفته اول بارداری قابل دسترسی است.
در این کشور، زنان باید ابتدا در یک کمیسیون مشورتی متشکل از متخصص زنان، مددکار اجتماعی و متخصص بهداشت روان حاضر شوند و پس از ۵ جلسه مشاوره، زن باردار تصمیم می‌گیرد که آیا قصد سقط جنین را دارد یا خیر.
در شیلی که مانند اکوادور، زمینه ایجاد آن شده، زنان می‌توانند به طور داوطلبانه در صورت تجاوز سقط جنین کنند، البته مشروط به اینکه بیش از ۱۲ هفته از بارداری نگذشته باشد. در مورد کودکان زیر ۱۴ سال، سقط جنین تا هفته ۱۴ بارداری قابل انجام است.
آنا کریستینا ورا، مدیر اجرایی Surkuna اکوادور، می‌گوید که کشورهای منطقه که اجازه سقط جنین را به مادران می‌دهند معمولاً زمانی که هیچ دلیلی وجود ندارد، محدودیتی تعیین می‌کنند. در صورت وجود هر دلیلی (تجاوز جنسی، ناهنجاری جنین یا موارد دیگر) هیچ مانعی برای سقط جنین ایمن برای زنان وجود ندارد.
در کلمبیا، در مورد تجاوز جنسی، هیچ محدودیت زمانی برای انجام سقط جنین وجود ندارد.
کریستینا ورا بیان می‌کند که این به زنان و دختران گروه‌های آسیب‌پذیر اجازه می‌دهد تا سقط جنین کنند.
ماریا دولورس مینو، مدیر دیده‌بان حقوق و عدالت، بیان می‌کند که این قانون که سقط جنین را تضمین می‌کنند، در مورد تجاوز جنسی، برای زنانی که از خشونت رنج می‌برند «ترمیم‌کننده» است.
به غیر از تجاوز جنسی، زنان در کلمبیا اگر حاملگی خطری برای سلامتی یا زندگی مادر باشد یا در صورت وجود غیرقابل تحمل بودن جنین، می‌توانند به این روش دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، طرح Just Cause در حال انجام است که به دنبال تضمین حق سقط جنین برای همه زنان است.
در همین حال، در سورینام، السالوادور، هائیتی، هندوراس، جمهوری دومینیکن و نیکاراگوئه سقط جنین ممنوع است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha