جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ بازدید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از مرکز تربیت مبلغ معلم حوزه علمیه

حوزه/دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه یکی از اطمینان بخش‌ترین نهادها که امر تربیت معلم را می‌تواند دنبال کند، حوزه‌های علمیه است، گفت: اگر جامعه معلمان ما قوی و برجسته باشند، مشکلات فرهنگی که اکنون وجود دارد را حل خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی، در جمع مدیران و مسئولان مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه‌های علمیه، در سخنانی به اهمیت ورود حوزه‌های علمیه به موضوع تربیت معلم پرداخت و گفت: افرادی که با تاریخ توسعه علم در جهان آشنا هستند، اطلاع دارند که علم جدید در ادامه علوم دینی است. دانشکده‌ها و کالج‌های دانشگاه کمبریج در کنار کلیسا تاسیس شدند، در واقع به منظور توسعه کلیسا بوده است، لذا علم جدید ادامه علم دینی بوده و تعبیر قدیم و جدید، یکی از فتنه‌هایی بوده که برای تضعیف علوم دینی مطرح می‌شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهارداشت: احادیث متعددی از ائمه اطهار(ع) وجود دارد که خبر از ظهور حضرت مهدی(عج) با کتاب جدیدی می دهند؛ همانگونه که در حدیثی چنین آمده است: «إِذَا قَامَ‏ الْقَائِمُ جَاءَ بِأَمْرٍ جَدِیدٍ کَمَا دَعَا رَسُولُ اللَّهِ فِی بُدُوِّ الْإِسْلَامِ إِلَی‏ أَمْرٍ جَدِیدٍ»، شاید تلقی این است که اسلام جدید با آمدن امام زمان(عج) همه‌گیر می‌شود. البته که پیام الهی، به این دلیل که قانون تکوینی و تشریعی را بیان می‌کند، همیشه جدید است و تازگی دارد، اما طرح بحث جدید و قدیم، تنزل دادن علوم دینی و با قصد تخریب بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی ادامه داد: بعضی از دوستان ما هم گرفتار این مقوله شده‌اند، هر چه به گذشته نظر می‌کنیم، علمای ما جامع همه علوم بودند و خود حضرت امام(ره) در مسائل مختلف دیدگاه‌های به روز و لحظه‌ای داشتند. لذا اینکه برخی علم افراد و عالمان حوزوی را در چند کلاس خلاصه و بیان می‌کنند، نمی‌دانند که علم آن نوری است که در قلب انسان وجود دارد و موجب هدایت او می‌شود و همه علومی که آمده برای تشخیص و تقویت فهم قاعده‌های تکوین است.

وی با بیان اینکه جداسازی بین علوم، سکولاریزم نهادینه شده‌ای است که تلاش داشت آن دو را از هم جدا کند، افزود: در حالی که علوم به هم پیوسته‌اند برخی سعی می‌کنند حوزه را از دانشگاه جدا جلوه دهند، در حالی که آنها از یک جنس اند و ماهیتشان یک چیز است. خودمان آنها را جدا کرده‌ایم و بعد از وحدت این دو سخن به میان می‌آوریم. کشف حقایق هستی، هدف هر دو علوم حوزوی و دانشگاهی است و ساختن زندگی بهتر برای انسان، وجه اشتراک همه این علوم است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: سکولاریزم از اینجا شروع شد که دین را از سیاست جدا کردند، سپس دین را از نهادهای اجتماعی و بعدتر از علم جدا کردند. این جداسازی تا آنجا ادامه یافت که متدینان خجالت می‌کشیدند که حرف از دین بزنند. این اتفاق اما نباید در جمهوری اسلامی رقم بخورد و حتی وقتی از وحدت صحبت می‌شود باید این ملاحظه در نظر گرفته شود که هر دوی این‌ها از یک جنس‌اند.

وی گفت: توصیه‌ام به مرکز مبلغ دینی این است که کلمه مبلغ را از این عنوان حذف کنند و عبارت مرکز تربیت معلم را جایگزین کنند، چرا که کار آن هم همین است که معلم و مربی برای آموزش و پرورش تربیت کند، معلم نیز کار تبلیغی انجام می‌دهد. در فرهنگ عمومی، اشتراکات در بعضی جنبه‌ها در حال زیاد شدن است. فضای مجازی یک قابلیتی داشته و آن اینکه فراملی شدن را گسترش بخشیده است.. کلمه تبلیغ در فرهنگ غربی و در بستر جهانی، معنای خاص و منفی دارد، اگر چه در فرهنگ خودمان اشکالی به آن وارد نیست، اما مواجهه دنیا با مفهوم تبلیغ، منفی است.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی افزود:یکی از اطمینان بخش‌ترین نهادها که امر تربیت معلم را می‌تواند دنبال کند، حوزه‌های علمیه است. اگر جامعه معلمان ما قوی و برجسته باشند، مشکلات فرهنگی که اکنون وجود دارد را حل خواهد کرد. در بحث معضلات فرهنگی نهادهای متولی بالادستی مقصر دانسته می‌شوند، در حالی که پایه و اساس فرهنگ کشور در حوزه آموزش و بستر تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد و جامعه معلمان بیشترین اثر را در این زمینه دارد. همه افراد وقتی درباره زمینه‌های موفقیت خود صحبت می‌کنند، به پدر و مادر و نیز معلمان خود اشاره می‌کنند.

لازم بذکر است: مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه‌های علمیه با هدف جذب و تربیت نیروهای مستعد از بین داوطلبان حوزوی برادر و خواهر برای ورود به آموزش و پرورش، تربیت صاحب‌نظران و پژوهشگران متخصص حوزوی به منظور نظریه‌پردازی ‏تربیت دینی و بهره‌گیری از ظرفیت تبلیغی- فرهنگی طلاب در عرصه آموزش و پرورش اسفندماه ۱۳۹۷ در هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان مطرح و به عنوان مرکز وابسته دانشگاه فرهنگیان مصوب شد. دفتر مطالعات تعلیم و تربیت و مجله تربیت معلم طراز و مجله تخصصی تربیت متعالی از جمله فعالیت های تاسیسی در این مرکز به حساب می آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha