جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گفتگو با محمد حسن رستمیان - سمنان

حوزه/ انتخابات مظهر مردم سالاری دینی هست و اهمیت انتخابات، نشان دهنده جمهوریت نظام اسلامی هست و مردم متدین وقتی به پای صندوق رای می‌آیند در واقع جمهوریت نظام را تضمین می‌کنند و مردم هستند که سالار هستند به تعبیری برای حکومت خودشان و عزیز خادمی که باید خدمت به آنها کند خودشان انتخاب می‌کنند.

خبرگزاری «حوزه» - سمنان/ انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۱۴۰۰ سیزدهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران است که در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دورهٔ شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای دوم مجلس خبرگان رهبری برگزار و در آن هشتمین رئیس‌جمهور ایران با آراء مردم انتخاب می‌شود.

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن رستمیان، مدیر حوزه علمیه استان سمنان، رفته است؛ مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

رابطه انتخابات و  مردم سالاری دینی چیست؟

انتخابات مظهر مردم سالاری دینی هست و اهمیت انتخابات، نشان دهنده جمهوریت نظام اسلامی هست و مردم متدین وقتی به پای صندوق رای می‌آیند در واقع جمهوریت نظام را تضمین می‌کنند و مردم هستند که سالار هستند به تعبیری برای حکومت خودشان و عزیز خادمی که باید خدمت به آنها کند خودشان انتخاب می‌کنند.

حضور پای صندوق های رای اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی را به دنبال دارد، امنیت را برای ما به ارزانی می‌آورد و دشمن را سر جای خود می‌نشاند. محاسبات دشمن را نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی تغییر می‌دهد.

حضور کم، طبیعتاً طمع دشمنان را نسبت به این کشور به دنبال خواهد داشت؛ ما سالیان سال که فشار حداکثری داشتیم به هر حال مردم را از صحنه انقلاب و نظام خارج کردیم هرچند که دشمن باید در چهل و دو سال دانسته باشد که جامعه و امت اسلامی از انقلابشان جدا نخواهند شد انقلابشان را همچون جان دوست دارند شاید گاهی اوقات رنجیده شدند و از عملکرد برخی از مسئولین رنجیدند، ولی تحریم دشمن و فشار های دشمن نمی‌تواند مردم ما را از صحنه خارج کند اگر می‌توانست فشار های قبلی مردم را از صحنه خارج میکرد.

اگر هم مشارکتی نشود و به تعبیری قهر با صندوق باشد از این جهت که نسبت به عملکرد برخی از مسئولین امر رنجیده باشند، انتظار این است که مردم حماسه دیگری را خلق خواهند کرد و در واقع  اقتدار نظام جمهوری اسلامی را با حضور در پایه صندوق های رای به رخ جهانیان خواهند کشید.

نگاه امام خمینی(ره) و امام خامنه ای به انتخابات چه بوده ؟ و توصیه های ایشان برای حضور حداکثری و انتخاب اصلح چه بوده است؟

در ایام انتخابات هستیم و ان شاءالله مردم انقلابیحماسه دیگری از جنس حضور خلق کنند؛ توصیه به شرکت در انتخابات یک توصیه ای است که هر عقل سلیم و هر انسانی که از خرد جمعی برخوردار باشد حضور را قطعی و یقینی می‌داند.

مقام معظم رهبری و پیش از او بنیان گذار انقلاب و معمار کویر انقلاب اسلامی حضرت امام(ره) همیشه توصیه می‌کردند که عزیزان پای صندوق های رای حاضر شوند، آنها خودشان هم به عنوان نمونه و الگویی عملی حاضر می‌شدند و رای می‌دادند و خب هیچ کس هم از رای ایشان خبر نداشتند که به چه شخصیتی رای خواهند داد.

حضرت امام در وصیت نامه خودشان این مسئله را به عنوان یک وصیت ماندگار فرمودند که من به ملت عزیز وصیت می‌کنم که در تمامی انتخاب ها شرکت کنند و رای خودشان را بدهند مقام معظم رهبری هم که این توصیه را همیشه داشتند مخصوصا امسال با تاکید مضاعف از مردم مطالبه حضور کردند و مراجع بزرگوار تقلید همه تاکید داشتند. اخیرا فتوایی که صادر شد نشان دهنده اهمیت این مسئله است.

آسیب های عدم حضور در پای صندوق رای چیست؟

حضور پای صندوق های رای با توجه به این که دشمنان فعلا نگاهشان به حضور مردم است و اگر خدایی نکرده مردم آنگونه که در انتخابات قبلی حضور پیدا نمی‌کردند، حضور پیدا نکنند موجب تضعیف نظام هست و از این جهت حضور را واجب دانستند.

تقویت نظام یک امر بدیهی است و همه می‌دانیم که حضور پایه تقویت نظام هست بنابراین باید عزیزان شرکت کنند.

مولفه های تقوای سیاسی چیست؟

یکی از مسائلی که در انتخابات لازم به رعایت است تقوای سیاسی است؛ تقوای سیاسی دو جهت دارد یکی به نامزد های انتخاباتی برمی‌گردد و یک جهت دیگر هم به مردم.

نامزدهای انتخاباتی تقوای سیاسی‌شان به این است که اگر واقعا توان اداره کشور را دارند یا آنهایی که در شورای شهر حضور پیدا کردند توان خدمت را دارند و از آن‌ها کسی برتر نیست در میدان حاضر شوند و واقعا گاهی اوقات می‌بینیم در اداره کشور شخصی که حضور پیدا می‌کند در میدان قدرت ندارد و آن توانمندی که باید در اداره کشور باشد، نیست و به واسطه سوء تدبیر سوء مدیریت گاهی اوقات مردم دچار مشکل می‌شوند؛بنابراین تقوای سیاسی یک نامزد این است که در خودش توان را ببیند.

مسئله دیگر  که بسیار مهم است این است که در تبلیغات انتخاباتی باید فردی که آمده میدان برای خدمت آن واقعیت ها را بدور از تعصب و  مسائل دیگر بیان کند؛ دروغ پردازی و اینکه واقعیت هارا بیان نکنند از تقوای سیاسی به دور است.

تقوای سیاسی اقتضا می‌کند که حقایق را بیان کنند و از تخریب رغیت بپرهیزند گاهی اوقات مشاهده می‌شود که فردی آمده میدان رغیب هراسی می‌کند خب این از تقوای سیاسی بدور است.

شما واقعیت ها را بیان کن برنامه ها و توانمندی های خود را بازگو کن تا مردم انتخاب کنند و اینکه رغیب را تخریب کنید این مسئله با تقوای سیاسی سازگاری ندارد.

آثار و برکات انتخاب اصلح برای مردم و نظام چیست؟  آسیب های کم توجهی به انتخاب اصلح را بفرمایید.

حضور حداکثری یک بحث است و انتخاب اصلح یک وظیفه دیگر است؛ مردم علاوه بر این که حضور در انتخابات یک تکلیف است انتخاب اصلح نیز تکلیفی است که مردم باید به آن توجه کنند.

عزیزانی که به میدان آمده اند احتمالا شایستگی این را داشته اند که از شورای نگهبان مجوز آمدن به میدان را گرفتند و صلاحیت آنها احراز شده است.

برکت انتخاب اصلح به گونه ای هست که در آینده حداقل چهار سال تاثیر خودش را خواهد داشت بنابراین همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند انتخاب ما تاثیر گذار هست؛ درسته چند دقیقه ای پای صندوق رای حاضر می‌شویم و انتخاب می‌کنیم فردی را اما باید بدانیم که انتخاب ما در آینده تاثیر گذار هست و می‌تواند اثر داشته باشد

سخن پایانی:

حوزه های علمیه در کنار مردم هستند و حوزه و علما خودشان را عضوی از جامعه و امت اسلامی می‌دانند و در واقع خودشان را خادم مردم می‌دانند.

در بحث کرونا شما شاهد بودید که با حضور در بیمارستان‌ها، آرامستان‌ها و خدمت اجتماعی و مواسات هرجایی که نشانی از خدمت بود چهره علما و روحانیت در آنجا درخشید و همه در کنار مردم بودند و ان شاءالله در انتخابات هم روحانیت در کنار مردم هستند و  در این چند روز باقی مانده تا انتخابات مسلما وظیفه روحانیت این است که اگر عزیزی بخاطر رنجیده شدن تصمیم بر حضور در انتخابات ندارد  او را متقاعد کنند.

مردم از علما و روحانیت حرف شنوی دارند و می‌پذیرند و ان شاءالله بتوانیم در این صحنه هم عزیزان روحانیت و طلاب و اساتید و مدیران حوزه های علمیه ان‌شاءالله بتوانند نقش آفرین باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha