جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ظهیری

حوزه/ معاون فرهنگی حوزه های علمیه خواهران آشنایی با ابزارهای تبلیغی، استفاده صحیح از ابزارها و مجهز شدن به سواد رسانه ای را از نیازهای یک مبلّغ در مسیر تبلیغ و اقناع افراد عنوان کرد و گفت: بیان مطالب مورد نیاز جامعه مخاطب می تواند آنها را به مسیر درست هدایت کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم معصومه ظهیری در ویژه برنامه «راه روشن» که به مناسبت میلاد امام رضا(ع) از لایو معاونت فرهنگی مرکز مدیری حوزه های علمیه خواهران پخش شد به تبیین موضوع «ادبیات تبلیغی اقناع اندیشه نسل آینده» پرداخت.

وی با بیان این که بلاغ و رساندن پیام یکی از مهم ترین وظایف پیامبر اکرم(ص) بود، اظهار داشت:  خداوند در آیه ۶۷ سوره مائده می‌فرماید: «یَا اَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا اُنزِلَ اِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَاِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللهُ یَعْصِمُکَ مِنْ النَّاسِ اِنَّ اللهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ؛ ای پیامبر! آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده، ابلاغ کن و اگر نکنی پیامش را نرسانده‌ای و خدا تو را از (گزندِ) مردم نگاه می‌دارد. آری، خدا گروه کافران را هدایت نمی‌کند.

معاون فرهنگی حوزه های علمیه خواهران به تفاوت مسئله تبلیغ و پروپاگاندا پرداخت و افزود: در تبلیغ واقعیت ها و حقیقت ها به صورت صادقانه به مردم منتقل می شود ولی در پروپاگاندا این موضوع وجود ندارد و مسائل غیرواقعی با رنگ و لعاب واقعی و با توسل به صاحبان قدرت مطرح می شود و در پروپاگاندا قدرت ها تلاش می کنند نظر خود را بر مردم تحمیل کنند.

وی به تشریح مسئله اقناع و تبلیغ پرداخت و ادامه داد: اصل اول در تبلیغ مخاطب شناسی است، یک مبلّغ باید زبان و ادبیات مشترک با مخاطب داشته باشد و مخاطب را از حیث سن و جنس بشناسد تا بتواند اقناع اندیشه انجام دهد.

خانم ظهیری، ایجاد تغییر در مخاطب را اصل دوم در تبلیغ دانست و خاطرنشان کرد: تغییر به مرور انجام می شود و لازم است برای تغییر، ظرفیت شناسی جامعه هدف، مورد توجه قرار بگیرد؛ با ظرفیت سنجی می توانیم تبلیغ موفق داشته باشیم.

وی با تأکید بر این که برای موفقیت در کار تبلیغی مقبولیت عمومی نیز نیاز است، گفت: یک مبلّغ باید نسبت به مردم رئوف و مهربان باشد و با سعه صدر و تاب آوری آنها را هدایت و اقناع کند.

معاون فرهنگی حوزه های علمیه خواهران یکی از موفقیت های پروپاگاندا در بحث اقناع را، همراه کردن اکثریت مردم با خود آنها برشمرد و بیان داشت: آنها اکثریت مردم را با این قاعده «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» به سمت خود می کشند در حالی که این صحیح نیست و مردم باید همرنگ حقیقت شوند.

وی با بیان این که در بحث تبلیغ نیز مبلغان باید مردم را با خود همراه کنند، افزود: اما این همراهی نباید به هر قیمتی باشد، بلکه با اجرای صحیح امر به معروف و نهی از منکر و تبلیغ عملی می توان مردم را به همراهی دعوت کرد.

خانم ظهیری، ابزارهای تبلیغ را نیز یکی از لوازم اقناع افراد دانست و ادامه داد: یکی از این ابزارها تبلیغ عملی و رفتاری است، یعنی مبلّغ در کنار فعالیت تبلیغی با عمل و رفتارش نیز دیگران را اقناع و راهنمایی کند و مردم ببینند که رفتار او با سخنانش مطابقت دارد.

وی با تأکید بر این که مبلغان برای موفقیت در تبلیغ لازم است مطالب روز را برای مردم تبیین و تشریح کنند، اظهار داشت: بیان مطالب مورد نیاز جامعه مخاطب و روشنگری می تواند آنها را به مسیر درست هدایت کند و کمک کند مردم همراهی بهتری داشته باشند.

معاون فرهنگی حوزه های علمیه خواهران به آیه 119 سوره بقره که می فرماید «إِنَّا أَرْسَلْناکَ بِالْحَقِّ بَشِیراً وَ نَذِیراً وَ لا تُسْئَلُ عَنْ أَصْحابِ الْجَحِیمِ‌؛ (ای رسول!) ما ترا به حقّ فرستادیم تا بشارتگر و بیم‌دهنده باشی و تو مسئول (گمراه شدن) دوزخیان (و جهنّم رفتن آنان) نیستی» اشاره کرد و گفت: بشارت و بیم دادن، یکی از لازمه های مهم تبلیغ و اقناع اندیشه افراد است، یعنی مبلّغ افراد را به بهشت بشارت داده و از دوزخ بیم دهد تا خود تصمیم گیرنده باشند.

وی خاطرنشان کرد: باید واقعیت های جامعه را با استفاده از عبرت ها و حقیقت های تاریخ برای مردم به ویژه جوانان تبیین کنیم تا نسبت به رفتارها و تصمیم های خود آگاهی کامل داشته باشند و بدانند که تصمیم آنها اثرگذاری فردی و اجتماعی دارد و می تواند بسیاری از پیروزی ها و شکست ها را رقم بزند.

خانم ظهیری، آشنایی با ابزارهای تبلیغی، استفاده صحیح از ابزارها و مجهز شدن به سواد رسانه ای را از نیازهای یک مبلّغ در مسیر تبلیغ و اقناع افراد عنوان کرد و افزود: همیشه نمی شود افراد را با منفعت های فردی قانع کرد بلکه گاها باید آنها را با واقعیت های جامعه آشنا کرد تا منفعت اجتماعی را نیز در نظر بگیرند و نصرت و اقتدار جمعی را مورد توجه قرار دهند، چون بسیاری از منفعت های فردی و اجتماعی با نصرت جمعی حاصل می شود.

وی با بیان این که فعالیت های تشکل محور در تبلیغ اثرگذاری بهتری دارد، گفت: از این رو بهتر است در فعالیت های تبلیغی افراد را با خود همراه کنیم و با کمک آنها، کارها را انجام دهیم تا ضمن اقناع شدن به این مسئله پی ببرند که اثرگذار هستند و تلاش آنها دیده می‌شود.

معاون فرهنگی حوزه های علمیه خواهران در پایان یکی دیگر از لوازم مهم در بحث تبلیغ و اقناع افراد را تعبد در برابر خداوند و شریعت الهی دانست و اظهار داشت: بندگی خداوند می تواند موفقیت های بسیاری را برای انسان رقم بزند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha