پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی

رئیس جمهور منتخب با تاکید بر این که به عهدی که با مردم بستیم وفاداریم، گفت: سیاست داخلی ما و اولویت ها بهبود وضعیت کسب و کار مردم و شرایط و وضعیت معیشت مردم خواهد بود و سیاست خارجی دولت ما هم به برجام محدود نمی شود

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب، عصر امروز ۳۱ خرداد در نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی، با تبریک میلاد امام رضا علیه السلام و دهه کرامت، گفت: حماسه ملت بزرگ ایران در ۲۸ خرداد به دنبال حماسه های بسیاری که مردم عزیزمان خلق کردند جلوه ای از حضور با اراده مردم عزیزمان است و پیام مهمی برای همه جهانیان داشت.

رئیس جمهور منتخب ادامه داد: حضور گسترده و با معنای مردم علی رغم شرایط کرونایی و دشمنی های بسیار و ایجاد جنگ روانی از طرف دشمنان ایران و علی رغم برخی گله مندی هایی که از وضع اقتصادی داشتند بود.

پیام های حضور مردم

وی افزود: حضور مردم پای صندوق های رأی پیام های مختلفی داشت. یک پیام، پیام وحدت و انسجام ملی بود. پیام ملت ایران پیام ضرورت تغییر در شرایط اقتصادی و زندگی آنها بود. پیام ملت ایران، پیام مبارزه با فساد، فقر و تبعیض و در یک کلمه، اجرای عدالت در تمام شئون زندگی مردم بود. 

رئیسی اظهار کرد: پیام ملت ایران پیام پافشاری بر ارزشهای انقلاب شکوهمند اسلامی بود. پیام ملت ایران پیام تداوم امام خمینی(ره) و شهدا به‌ویژه شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی بود. این پیام را ملت ایران با حضور خودشان به مبانی انقلاب اسلامی و در لبیک گفتن به پیام مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی داشتند این پیام برای دولت مردمی و همه مدیران و مسئولانی که به نام این دولت خدمتگزار مردم خواهند بود باید دقیقا شنیده شود.

 به عهدی که با مردم بستیم وفاداریم

رئیس‌جمهور منتخب تصریح کرد: به عهدی که با مردم بستیم، وفاداریم. وفای به این عهد تلاش برای خدمتگزاری به مردم و باز کردن گره ها است. اطمینان داریم با توکل به خدا و اعتماد به داشته های ملت ایران و اعتماد به نیروی انسانی متراکم به ویژه جوانان غرور آفرین این ملت و با ذخایر ارزشمندی که کشور ما از آن برخوردار است ان شاءالله وضعیت و شرایط به نفع مردم تغییر خواهد کرد.

بهبود وضعیت کسب و کار و معیشت مردم در اولویت است

رئیس‌جمهور منتخب اظهار کرد: سیاست داخلی ما و اولویت ها بهبود وضعیت کسب و کار مردم و شرایط و وضعیت معیشت مردم خواهد بود. بهبود شرایط در دولت و در نظام اداری کارآمدی رقم خواهد زده شد که از بروکراسی که بعضاً بسیاری از اقدامات تحولی را در کشور مانع می شود حتما این شرایط تغییر باید کرد و یک نظام اداری کارآمدی سالم و قانون مداری توسط نیروهای کارآمد و انقلابی فساد ستیز در کشور شکل خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: من ضمن ارج نهادن به همه خدماتی که بعد از انقلاب توسط دولت های مختلف انجام خواهد شده است بدون تردید خدمات بسیاری برای کشور انجام شده است. در این ۴۰ سال، ما شاهد زحمات بسیار و تلاشها و اقداماتی در جهت توسعه یافتگی در کشور بودیم، لکن علیرغم همه زحماتی که دولت ها تا کنون کشیده اند و تلاش هایی که تاکنون شده است و ما در برخی از حوزه ها به جایگاه عالی و قله های دست پیدا کرده ایم، اما در برخی از حوزه ها بدلیل کم توجهی ها، سو مدیریت ها و عدم توجه به داشته های بسیاری که کشور از آن برخوردار است و نیروی کارآمد جوانی که در کشور می تواند منشا بسیاری از تحولات است مشکلاتی داریم.

وی با اشاره به عقب ماندگی در عدالت، خاطر نشان کرد: محور تحول، اجرای عدالت بر بستر گام دوم انقلاب اسلامی است. به تمام اسناد بالادستی یعنی قانون اساسی جمهوری اسلامی، سیاست های مصوب نظام برنامه‌های توسعه توجه خواهد شد و ما در آستانه تشکیل دولت جدید برنامه توسعه هفتم را با همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس ان شاءالله دنبال خواهیم کرد.

اعتماد مردم مخدوش شده است / دغدغه مردم را داریم

رئیسی یادآور شد: امید داریم که اقدامات ما در جهت بهبود شرایط گره گشایی جدی از زندگی مردم کند و امید را به مردم باز گرداند و اعتمادی که به دلایلی مخدوش شده، این اعتماد به مردم عزیز و جوانان برگردد به نحوی که احساس همگان این باشد که دولت، دولت امیدآفرین است، دولت، دولت یک جریان خاصی نخواهد بود.

وی تصریح کرد: دولت و مدیران همکار با دولت در سراسر کشور کسانی هستند که وطن دوست هستند، دغدغه مردم و انقلاب را دارند و دغدغه آنها رفع مشکلات مردم است. هر کس دلش برای مردم و انقلاب بتپد همکار ما در جای جای کشور خواهد بود.

سیاست خارجی دولت ما به برجام محدود نمی شود

رئیس جمهور منتخب درباره سیاست خارجی ادامه داد: دنیا بداند وضعیت با این حضور حماسه ساز مردم عزیز ایران تغییر کرده است و این وضعیت و شرایط جدید پیش روی دنیاست. تا امروز فشار حداکثری بر مردم ما کارساز نشده است، باید تجدید نظر کنند و برگردند. ملت ما نشان داده مقاومت و ایستادگی در مقابل فشارها دارد و دنیا باید بدانند که سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی شود چون به برجام هم محدود نخواهد شد.

وی ادامه داد: ما تعامل را با همه دنیا و همه کشورهای دنیا به عنوان یک اصل تعاملی گسترده و متوازن را در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد و در مذاکرات هر مذاکره ای که منافع ملی در آن تضمین شود، این مذاکره حتما مورد حمایت خواهد بود، اما ما وضعیت اقتصادی و شرایط مردم را به مذاکرات گره نخواهیم زد.

اجازه نمی دهیم مذاکره برای مذاکره باشد

رئیس‌جمهور منتخب یادآور شد: اجازه نخواهیم داد به نحوی مذاکره برای مذاکره باشد، اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی باشد، بلکه باید هر نشستی همراه با نتیجه باشد، نتیجه محوری موضوع ماست و باید آورده ای برای ملت بزرگ ایران داشته باشد در راستای آورده ای برای مردم و رفع محدودیت ها و تحریم ها و راستی آزمایی مسأله ارتباطات را ادامه خواهیم داد.

اولین دستور و اقدام

در ادامه این نشست خبری، خبرنگار خبرگزاری صداوسیما بابت برگزاری به موقع این نشست خبری قدردانی کرد و پرسید جنابعالی در دوران انتخابات ریاست جمهوری بارها تأکید کرده‌اید و در صحبت‌های ابتدایی نیز اشاره کردید مهم‌ترین مسئله روز مردم مسائل اقتصادی و در صدر آن مشکلات معیشتی است اولویت دارترین و اصلی‌ترین برنامه دولت سیزدهم در این زمینه چیست؟ و به‌طور مشخص اولین دستوری که در نخستین روز کاری دولت جدید اعلام ناظر بر این مسئله صادر خواهید کرد چیست؟ در پاسخ به این سؤال گفت: ان‌شاءالله در روز آغاز کاری دولت اعلام خواهیم کرد که تمام بسترهای فسادزا و به نحوی بسترهایی که در کشور ایجاد رانت می‌کند باید خاتمه داده شود یعنی تمام دستگاه‌های اداری موظف هستند که زمینه‌های رانت‌خواری و فساد را در کشور از بین ببرند و سازوکارها توسط دولت اصلاح شود.

وی ادامه داد: اولین اقداماتی که خواهیم کرد مسئله توجه به وضعیت اشتغال و مسکن مردم خواهد بود ان‌شاءالله که دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف باید حضوری فعال با مشارکت مردم عزیزمان داشته باشند. 

آمریکا و اروپا باید به تعهدات خود عمل کنند

رئیس جمهور منتخب در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار یورونیوز مبنی بر اینکه برجام برای دولت شما چقدر اهمیت دارد و چه پیامی برای آمریکا و اروپا دارید؟ تصریح کرد: کشورهای اروپایی و آمریکا باید نگاه کنند که در قبال برجام چه کرده‌اند؛ آمریکا برجام را نقض کرد و اروپایی ها نیز به تعهداتشان عمل نکردند. 

رئیسی گافزود: ما خطاب به آمریکا می‌گوییم شما موظف به رفع همه تحریم ها هستید و باید برگردید و تعهدات خود را اجرا کنید. اروپایی‌ها نیز حتما تحت تأثیر فشار امریکا قرار نگیرند و نسبت به آنچه متعهد شده‌اند عمل کنند؛ این مطالبه ملت ایران از شماست.

وی تأکید کرد: مطالبه ملت ایران از دولت مردمی، احقاق حق آنهاست و ما حق آنها را دنبال خواهیم کرد.

خبرنگار: آیا حاضرید با رئیس جمهور آمریکا دیدار کنید؟ رئیسی: خیر

رئیس جمهور منتخب هم چنین در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه راپتلی روسیه که پرسید آیا حاضرید در صورت لغو تحرم ها با رئیس جمهور آمریکا دیدار کنید، در یک کلمه پاسخ داد: خیر

برنامه‌ریزی برای کاهش مالیات تولید از ۲۵ به ۱۰ درصد

رئیس جمهور منتخب در ادامه به سؤالی مبنی بر اینکه برای رفع موانع تولید از جمله تأمین مالی ناقص، رانتهای ارزی و بخشنامه دست و پاگیر چه خواهید کرد، گفت: باید برای رفع فشارها بر تولید که مسئله محوری کشور است و شعار سالهای اخیر نیز بوده محور کارهای اقتصادی دولت بر روی تولید قرار گیرد که ما این کار را خواهیم کرد.

رئیسی در توضیح این مسئله افزود: اولویت خود را بر نقدینگی قرار خواهیم داد و آن را به سمت تولید سرازیر می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر هم تولیدکنندگان و کارآفرینان نسبت به کمبود نقدینگی اعتراض دارند و هم از سوی دیگر همه کارشناسان اقتصادی نسبت به افزایش نقدینگی هشدار می‌دهند؛ بنابراین نقدینگی باید به سمت تولید هدایت شود.

تولید را پرجاذبه و اقدامات غیرمولد را بی‌جاذبه خواهیم کرد

رئیس جمهور منتخب اظهار کرد: ما تولید را پرجاذبه و اقدامات غیرمولد را بی‌جاذبه خواهیم کرد؛ این با یک بخشنامه یا سخن امکان‌پذیر نیست و یک سلسله اقدامات می‌خواهد از جمله اینکه برای ایجاد جذابیت در تولید، کاهش مالیات تولید از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد با یک شیب ملایم و ایجاد مالیات برای کارهای غیرمولد و سوداگرانه مانند سوداگری در ارز، طلا و مسکن را دنبال می‌کنیم تا یک عدالت مالیاتی ایجاد شود و ما مصمم هستیم که این کار را در دولت دنبال کنیم.

حقوق بشر محوری ترین موضوعی بوده است که من دنبال کرده‌ام

رئیس جمهور منتخب در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه الجزیره مبنی بر اینکه تحریم‌هایی علیه جنابعالی وجود دارد و اتهاماتی از سوی برخی سازمانهای حقوق بشری علیه شما مطرح است و اخیرا سازمان عفو بین الملل مسائلی در خصوص دست داشتن شما در برخی اعدام‌ها اعلام کرده است؛ بفرمایید که  این مسئله روی تعامل شما با سایر رهبران جهان چه تاثیری دارد و بفرمایید که آیا قصد سفر به کشورهای خارجی دارید یا خیر؟ گفت: من از ابتدای مسئولیتم به عنوان یک حقوقدان مدافع حقوق مردم بودم و حقوق بشر محوری ترین موضوعی بوده است که من دنبال کرده‌ام.

وی افزود: به آنانی که اتهام می‌زنند باید گفت ما در جایگاه مدعی قرار داریم. تمامی اقداماتی که تا کنون انجام داده‌ام همواره در جهت دفاع از حقوق بشر و انسان بوده است و با کسانی که در حقوق انسانها اخلال ایجاد کرده‌اند و دست به حرکت‌های داعشی زدند برخورد کردم.

 رئیسی ادامه داد: همواره در دستگاه قضایی  به عنوان یک حقوقدان و قاضی مدعی حقوق انسانها بودم و امروز کسانی که در دنیا نقض حقوق بشر  می‌کنند باید پاسخگو باشند. اگر یک حقوقدان در کسوت یک قاضی از حقوق مردم و از امنیت جامعه دفاع کرده باید مورد نقد قرار بگیرد که چرا مردم را در مقابل هجوم ها و تهدیدها حفط کرده است و من افتخارم این است که در کسوت دادستان از حقوق مردم  دفاع خواهم کرد و در جایگاه ریاست جمهوری هم خود را موظف به دفاع از حقوق بشر  از هر قومی با هر گویشی در هر کجای دنیا می‌دانم. اگر امروز بوجود آورندگان داعش مورد مواخذه قرار بگیرند یقین بدانید دنیا به صلح خواهد رسید و بوجود آورندگان داعش اگر مورد سوال قرار بگیردند ملت‌ها در صلح و آرامش به سر خواهند برد.

 مسائل منطقه‌ای و موشکی قابل مذاکره نیست

رئیس جمهور منتخب در پاسخ به سی ان ان در باره اینکه  نظر شما در باره مذاکره با دولت بایدن چیست و چه انتظاری از دولت بایدن دارید و چه نظری در باره صحبت بایدن مبنی بر توافق جامع در حوزه‌های هسته‌ای موشکی و منطقه‌ای دارید؟ گفت:  چرا بایدن به توافق دولتهای قبل متعهد نیست و به وظایف خودش پاسخگو نیست؟ پیشنهاد جدی من به دولت آمریکا آن است که به تعهدات خودشان عمل کنند و نشان دهند با رفع همه تحریم ها صداقت دارند. ملت ایران از برجام خاطره خوشی ندارند و ملت ما شاهد آنچه در برجام آمده نبود و دلیل آن عهد شکنی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بود و ما تاکید می کنیم آمریکا نسبت به تعهد خود پایبند باشد. مسائل منطقه‌ای و موشکی قابل مذاکره نیست. آنها در مسائلی که مذاکره شده به تعهد خود عمل نکردند؛ چطور می خواهند در  مسائل جدید مذاکره کنند؟

رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شرق مبنی بر اینکه آیا شما به لحاظ آماری و گزارش‌های اعدادی و ارقامی نسبت به وضعیتی که کشور در آن قرار دارد، اطلاع دارید؟ و با توجه به اینکه در دنیا و ایران باب شده که گزارش صدروزه ارائه شود آیا شما چنین کاری خواهید کرد؟ پاسخ داد: وضعیت آمار و ارقام در کشور روشن است. هم مراکز رسمی همچون مرکز آمار ایران و هم دستگاه‌ها و هم نهادهای تجمیع‌کننده آمار مانند ریاست‌جمهوری و دولت، آمار و گزارش ارائه می‌کنند. آمار از دید نخبگان و رسانه‌ها امری پنهان نیست. اختلاف آماری ممکن است وجود داشته باشد، اما آمار پنهان نیست.

وضع موجود را به مطلوب نزدیک و فاصله را کمتر کنیم

وی ادامه داد: مردم باید بدانند که دولت در چه شرایطی آغاز به کار می‌کند. آمار و ارقام حتماً پیش‌روی ملت و رسانه‌ها خواهد بود. ما هم وضع مطلوب و هم وضع موجود را ترسیم می‌کنیم و هم تفاوت آن را بیان می‌کنیم و تلاش می‌کنیم وضع موجود را به مطلوب نزدیک و فاصله را کمتر کنیم.

رئیسی ادامه داد: آنچه که ملت بزرگ از دولت می‌خواهد این است که عمل به وعده‌های خود را فراموش نکند. ما گزارش‌ها را پیش روی همه دولتمردان قرار خواهیم داد و نه فقط صد روز بلکه از ابتدای کار همه سمت‌گیری‌های خود را برای مردم اعلام خواهیم کرد. 

دولت مردم را در جریان کارها قرار خواهد داد

وی عنوان کرد: من با ارتباطی که با مردم دارم و تداوم خواهم داشت، در ابتدا هفته‌ای یک بار و در ادامه ماهی یک بار و در ادامه ارتباطم را با رسانه‌ها حفظ خواهم کرد. این نشست ما می‌تواند برای دولت و رسانه‌ها مفید باشد. رسانه‌ها به عنوان پل ارتباطی با مردم، دغدغه‌ها را پیگیری و دنبال کنند. دولت نیز باید مردم را در جریان کارها قرار بدهد. محور کار ما در دولت اقدام و عمل خواهد بود.

رئیسی یادآور شد: هم دستگاه ها به طور خاص و هم بنده به عنوان خدمتگزار اگر مشکلی باشد، مردم و به خصوص نخبگان را در جریان امور قرار خواهیم داد.

 خودم را خادم همه ملت ایران می‌دانم

رئیس‌جمهور منتخب هم‌چنین در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه‌ی خود برای احیای سرمایه اجتماعی، ایجاد همبستگی و روحیه امید در جامعه، تصریح کرد: من به عنوان رئیس‌جمهور خود را خادم جمهور می‌دانم، چه کسانی‌که به من رأی دادند و چه کسانی‌که به نامزدهای دیگر رأی داده و چه کسانی‌که به هر دلیل، برای شرایط کرونایی و یا به دلایل دیگر پای صندوق حاضر نشدند. خودم را خادم همه ملت ایران می‌دانم و خود را موظف می‌دانم که نسبت به حقوق مردم پاسداری و صیانت کنم لذا نسبت به کاهش هزینه‌های اجتماعی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی اقدام خواهم کرد. هر امری که بتواند بر سرمایه اجتماعی بیفزاید و از هزینه‌های اجتماعی بکاهد، در دستورکار دولت مردمی خواهد بود.

 اعتماد مردم به بازار سرمایه را باز می گردانیم

رئیس‌جمهور منتخب همچنین در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس مبنی بر برنامه دولت آینده برای ساماندهی بازار  سرمایه گفت:‌ ما  با اقداماتی، اعتماد را  به مردم در رابطه با بازار سرمایه باز می گردانیم، از جمله این اقدامات این است که دولت بورس را به عنوان قلک خود  قرار نمی‌دهد تا بخواهد کسر بودجه خود را از بورس تامین کند. حتما درباره سهامداران خرد اقداماتی را برای جبران خسارات این گروه  انجام می‌دهیم و  سازوکارهای نظاراتی و تثبیتی در بورس همچون صندوق توسعه و صندوق تثبیت را فعال خواهیم کرد تا از ایجاد تکانه‌ها در بورس پیشگیری شود و اقدامات دیگری که در دسترس برنامه ریزی است از جمله عمیق کردن و عمق دادن به بورس را دنبال می‌کنیم تا  شرکت هایی که در انتظار پیوستن به بازار بورس هستند، به شکل تسهیل‌تری وارد این بازار شوند  چرا که این مسئله می‌تواند موجب عمق بخشی به این بازار شود.

برای تشکیل دولت خود را در مقابل خدا و مردم مسئول می‌دانم

وی درباره کابینه دولت آینده اظهار داشت: همانطور که بارها گفتم مستقل به میدان آمدم و برای تشکیل دولت خود را در مقابل خدا مسئول می‌دانم و در مقابل ملت وامدار خواهم بود و برای تشکیل دولت به انقلابی بودن، کار آمد بودن و و فساد ستیزی توجه خواهم داشت.

رئیس جمهور منتخب ادامه داد: توصیه من به رسانه‌ها این است که گمانه زنی نکنید. سامانه‌ای در اختیار شما و مردم قرار می‌هیم که در آن شاخص‌هایی که مد نظر ما برای انتخاب مسئولان هست را اعلام می‌کنیم تا مردم هر کسی را که فکر می‌کنند به عنوان یک مدیر می‌تواند خدمتگذار باشد معرفی کنند و حتما پیشنهادات خود را در باره افراد مختلف ارائه دهند و برنامه دولت مردمی شایسته سالاری خواهد بود.

رئیسی در ادامه‌ی این نشست خبری در پاسخ به سوالی درخصوص برجام و فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، تصریح کرد: آنچه سیاست جمهوری اسلامی بوده به آن‌ها اعلام شده که اقدامات هسته‌ای ما مسالمت‌آمیز و در جهت فوایدی است که این علم و دانش در عرصه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و پزشکی دارد و اقدامات جمهوری اسلامی تاکنون بر اساس اعلام‌ سازمان‌های بین‌المللی کاملا در چارچوب قوانین و مقررات انجام شده است. علیرغم این اقدامات ایران که به آن نیز اعتراف کرده‌اند، چرا موانع و مشکلات پیش پای اقدامات هسته‌ای ایران قرار می‌دهند در حالی‌که به اعتراف مکرر آن‌ها اقدام هسته‌ای ایران هیچ مشکلی تاکنون نداشته است.

روابط خوبی با چین داریم

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص روابط ایران و چین، اظهار داشت: روابط ما با چین از ابتدای انقلاب اسلامی در دولت‌های مخلتف دنبال شده و امروز نیز روابط خوبی با چین داریم؛ ظرفیت‌های بسیاری بین دو کشور وجود دارد و حتما در جهت احیای آن‌ها تلاش می‌کنیم. روابط خوب با چین را دنبال می‌کنیم و در بخش سیاست خارجی نیز طرح جامع به‌عنوان یکی از اسناد و توافق بین دو کشور است که اجرایی کردن این طرح در دستورکار ما خواهد بود.

 تلاش کردم توجه به مردم را از شهید بهشتی فرا بگیرم

رئیسی در پاسخ به ای‌اف‌بی فرانسه با توجه به اینکه شما اعلام کردید که شهید بهشتی استاد شما است و در آستانه شهادت دکتر بهشتی هستیم، آیا انتخاب این مکان ارتباطی با این مناسبت دارد؟ گفت: شهادت  دکتر بهشتی جلوه‌ای سیاه از چهره منافقین و جلوه‌ای تاریک از دفاع برخی کشورهای مدعی حقوق بشر از این سازمان تروریستی است. آنها که مدعی حقوق بشر هستند در موضع حمایت از سازمان منافقین، چه پاسخی به افکار عمومی جهانیان دارند؟

رئیس‌جمهور منتخب افزود: تلاش کردم توجه به مردم و توجه به سازوکارهای کارآمد را از شهید بهشتی فرابگیرم.  در دنیا همه سیاستمداران اسم مردم را می‌برند اما آنچه امام و شهید بهشتی از مردم می‌گفتند، باور داشتن به مردم بود نه تشریفاتی نگاه کردن به مردم.

 خودکفایی ملت و دولت در حوزه کالاهای اساسی را کلید خواهیم زد

وی در پاسخ به سوال خبرگزاری ایلنا در خصوص برنامه دولت آینده برای  تامین کالاهای اساسی برای اقشار آسیب پذیر گفت: موضوع کالاهای اساسی و نظارت بر زنجیره تامین و تولید کالاهای اساسی مردم تا مصرف اولویت دولت است. اساس کار ما  این است که ما باید ارتباط سفره مردم و کالاهای اساسی با دلار یا به نحوی خارج از کشور را در یک کار میان مدت و بلند مدت قطع کنیم به نحوی که ملت ما در تامین کالاهای اساسی به خودکفایی واقعی برسد. این کار را در کشور اجرایی می‌دانیم و ما از ابتدای دولت حتما خودکفایی ملت و دولت در حوزه کالاهای اساسی را کلید خواهیم زد.

بر توقف هرچه سریعتر حملات سعودی به یمن تاکید دارم

رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار المیادین که پرسید بعضی مسئولان اسراییلی شما را خطرناک ترین رئیس جمهور ایرانی برای اسرائیل می‌دانند  و در اروپا هم شما را خطری برای برجام می‌دانند. نظر شما در باره سوریه چیست  و برنامه ای برای سفر به عربستان دارید یا خیر و نظر شما درباره یمن چیست؟  گفت: در قضیه فلسطین جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است که باید به آرا عمومی مراجعه کنند و فلسطینی‌ها صاحب فلسطین هستند و اسراییل باید از ناحیه گروه‌های فلسطینی بترسد و امروز ابتکار عمل در دست مجاهدان فلسطینی است و جمهوری اسلامی هم همواره حامی مظلومان خواهد بود.

وی ادامه داد: در مورد یمن باید عرض کنم که یمن هرچه زودتر باید توسط خود یمنی‌ها مدیریت شود و از هرگونه دخالت سعودی و حامیان آن در یمن باید جلوگیری شود و جمهوری اسلامی بر توقف هرچه سریعتر جنگ علیه یمن تاکید داشته  و یمن باید توسط خود یمنی‌ها اداره شود و ما بر توقف هرچه سریعتر حملات سعوی بر یمن تاکید داریم.

رئیس‌جمهور منتخب خاطرنشان کرد: در مورد روابط با عربستان باید گفت که ما روابط با همه کشورها بویژه همسایگان مغتنم می‌شمریم و برای بازگشایی سفارت‌خانه‌ها بین ایران و عربستان با مانعی از سمت ایران مواجه نیست و برای روابط با عربستان و همه کشورهای منطقه هیچ مانعی از سمت ایران نیست. 

ورود ایرانیان به کشور تسهیل می شود

رئیسی در پایان نشست خبری با بیان اینکه در ابتدای دولت خواهیم گفت که همه زمینه‌ها را برای بازگشت ایرانیان خارج به کشور فراهم می‌کنیم و دولت دولت خود را موظف می‌داند هم‌چنانی که نسبت به حقوق ایرانیان داخل کشور وظیفه دارد، نسبت به ایرانیان خارج از کشور نیز وظیفه‌مند است؛ گفت: این عزیزان هم ایرانی هستند و ما نسبت به آن‌ها هم مسئولیت داریم فلذا باید ورود ایرانیان به کشور تسهیل شود.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در کشور توسط ایرانیان خارج از کشور باید در اولویت باشد و ایرانیانی که خارج از کشور درآمد دارند، بدانند که ایران بهترین و امن‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری است و امنیت برای سرمایه‌گذاری وجود دارد و همه سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا بدانند که امروز جمهوری اسلامی جزو امن‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری اقتصادی است و دولت نیز این امنیت را برای همه تضمین می‌کند.

سامانه ایده ها راه اندازی می شود

رئیس‌جمهور منتخب بیان کرد: ما سامانه‌ای را برای ایده‌ها و نخبگان، اصحاب رسانه، دانشگاهیان، حوزویان و همه صاحبان اندیشه و خرد که برای اداره دولت ایده‌ای دارند راه‌اندازی می‌کنیم و در ساماندهی به وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و همه حوزه‌ها از این بانک ایده‌ها استقبال می‌کنیم چون می‌تواند برای دولت برای گره‌گشا باشد.

رئیسی با بیان اینکه ارتباط مردم با من از طرف اقوام، خویشان و بستگان نباید تنظیم شود و ارتباط با مردم از طرف اقوام و خویشان و بستگان نیست، اظهار داشت: ما سامانه‌ای را برای ارتباط دائمی فعال خواهیم کرد و ارتباط با مردم کاملا سازمان یافته و برنامه‌ریزی شده است؛ البته غیر از حضور در اجتماعات مردمی که ان‌شاءالله کرونا از صفحه روزگار و بشریت ریشه‌کن شود و این ارتباطات را با سطوح مختلف افزون کنیم. من خادم جمهور خواهم بود و مدیرانی که همکاران من می‌باشند، شاخصه مهم برای آن‌ها مردمی‌بودن است.

تشکر از رسانه ها

وی در پایان خاطرنشان کرد: از اصحاب رسانه با هر گرایش سیاسی و حوزه‌های کاری و رسانه‌های مختلف اعم از دیجیتال و مکتوب تشکر می‌کنیم، چون در انتخابات بهترین کانال ارتباط با مردم و انتقال دیدگاه‌ها بودند و و رسانه‌ها نقش مهمی برای این ارتبطات و انعکاس نظرات و دغدغه‌های مردم به مدیران و هم‌چنین دیدگاه‌های دولت به مردم هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha