شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام قنبری

حوزه/ جامعةالمصطفی در توسعه علم و دانش عقلی در اقصی نقاط جهان پیشتاز بوده و پاسخ‌گوی بخش قابل توجهی از خلأهای گفتمان عقلی دین‌داری در عرصه‌های مختلف زیست بشری است.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام والمسلمین قنبری دبیر کمیسیون اروپا و امریکا دومین همایش بین‌المللی «جریان‌شناسی فرهنگی در عرصه بین‌الملل»،در این همایش،  به گذر دنیای کنونی از پست مدرنیسم اشاره نمود و اظهار داشت: در این دوران شبهه مدرنیته جدیدی شکل گرفته است؛ علی رغم تمام عناوینی که برای این دوره استفاده می‌شود، آنچه مهم است، این است که بازگشت به سمت ساختارهای فکری، فرهنگی و دینی و شکل‌گیری گفتمان‌های پایدار و منعطف بین‌المللی بسیار برجسته‌تر شده است.

وی به نقش نهادهای دینی در این عرصه اشاره نمود و با بیان اینکه جامعةالمصطفی گفتمان اصیل دینی را در قالب دانشگاهی ارائه و پاسخگویی، پویایی و انطباق  با مسائل روز را بسیار مهم ارزیابی می‌کند، خاطرنشان کرد: در این دوره نهادهایی می‌توانند تأثیر مطلوب بگذارند که از اندیشه‌ای پویا برخوردار باشند و ناظر به مسائل جدید، نگاه نویی را تبیین نمایند.

دبیر کمیسیون اروپا و امریکا در این همایش بین‌المللی تأکید کرد: نهادهای موفق دینی مانند جامعةالمصطفی، در عین تمرکز و توجه به ثابتات و مستحکم‌سازی سنت‌های اصیل دینی، به پاسخ‌گویی پویا در متغیرات توجه دارند.

وی به چالش دوگانه سنت و مدرنیته اشاره نمود و با بیان اینکه برخی از نواندیشان تلاش می‌کنند نگاه جدیدی به دور از سنت ارائه نمایند، اظهار داشت: این دو در این میان عده‌ای از سنت‌گرایان بدون توجه به مسائل نو فعالیت می‌کنند. جامعةالمصطفی با تمرکز بر نواندیشی درست دینی، که مبتنی بر سنت‌های اصیل و پایدار دینی است، نیم‌نگاهی به میراث تجربی بشر در قالب مدرنیته داشته، مباحث دینی و سنن الهی را ناظر به مسائل جدید و نو پاسخ می‌دهد.

معاون ارتباطات و بین‌الملل بحث دین و عرف را از دیگر چالش‌های این حوزه برشمرد و ابراز داشت: دین از جمله اسلام، به عنوان دین آخری و پایانی، می‌تواند برای همه عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نسخه‌های پویایی عرضه نموده، پاسخ‌گوی تمام فضاهای زیست بشری باشد.

وی، با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی خاستگاه دین را برای نقش‌پذیری در عرصه‌های اجتماعی برجسته نمود، ابراز داشت: با شکل‌گیری هراس از دین و نهادهای انقلابی در فرهنگ‌های غربی در برخی از این مناطق، به ویژه فرهنگ امریکای لاتین، این مهم در لایه‌های پنهان و در قالب عرف دین شکل گرفت و در سیاست‌های سکولاریستی به منصه ظهور رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین  قنبری افزود: این در حالی است که سیاست گفتمان انقلاب اسلامی، تعامل با دنیا و ایجاد ارتباط گفتمان علمی، مبتنی بر عدالت، حکمت و معنویت است؛ این مهم همواره با آرمان‌های انسانی ارتباط تنگاتنگی دارد که با توجه به دسیسه‌های سیاسیون غرب‌گرا این ویژگی هر چه کم‌رنگ‌تر جلوه داده می‌شود.

وی دعوای دین و عقل و نیز دین و علم را از دیگر دوگانه های ایجادشده در غرب توصیف نمود و ابراز داشت: به برکت حضور نهادهای آکادمیک اسلامی مانند جامعةالمصطفی، این نوع نگرش‌ها رنگ باخته، این نکته که اساس دین و حکمت اسلامی بر عقل استوار است، به خوبی نهادینه شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قنبری تصریح کرد: جامعةالمصطفی در توسعه علم و دانش عقلی در اقصی نقاط جهان پیشتاز بوده، با ایفاگری نقش خود، پاسخ‌گوی بخشی از خلأهای گفتمان عقلی دین‌داری در عرصه‌های مختلف بین‌المللی است.

انتهای پیام: ۳۱۳/۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha