جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
افغان

حوزه/ بهای خروج نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان پس از دو دهه اشغالگری ؛ خون دانش آموزان و دانش جویان جوانی است که قربانی افراط گرایی امارت ها و دولت های اسلام آمریکایی شدند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حدود بیست سال پیش دولت آمریکا به بهانه مبارزه با تروریست های القاعده و طالبان در افغانستان و پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر به این کشور حمله کرد و هزینه های انسانی و مالی هنگفتی را بر ملت افغانستان تحمیل کرد.

طبق گزارش پروژه «هزینه‌های جنگ» در دانشگاه براون، حدود ۲۴۱ هزار نفر در افغانستان و پاکستان به واسطه تأثیرات مستقیم و یا غیرمستقیم جنگ آمریکا از سال ۲۰۰۱ تاکنون کشته شده‌اند که ۷۱ هزار نفر از آن‌ها غیرنظامیان بوده‌اند.

نا امنی در این سال ها مهمترین دستاورد دخالت های آمریکایی ها در این کشور بوده است. جدا از جنایاتی که نیروهای آمریکایی علیه ملت مظلوم افغانستان در این سال ها انجام دادند حضور القاعده و در سال های اخیر گروه های تروریستی دیگر چون داعش امنیت ملت افغانستان را به شدت برهم زد.

به طوری که روزی نیست که مردم افغانستان در غم از دست دادن عزیزان خود ننشینند. حوادث تروریستی دانشگاه کابل و مدرسه السید الشهدا که دانشجویان و دانش آموزان افغانستانی را هدف قرار داد و به خاک و خون کشید از جمله این جنایت ها بوده است.

طالبان؛ هدیه آمریکایی‌ها برای ملت افغانستان

طالبان دوست دیروز و دشمن مصلحتی امروز آمریکا

طالبان به معنای طلبه‌ها گروهی از شبه نظامیان روحانی اسلامگرای مخالف دولت‌های افغانستان و پاکستان است که عقاید مذهبی با ریشه‌هایی در مکتب حنفی دیوبندی،  مذهب وهابیت و دیدگاه‌های جهادگرایی سلفی ابن تیمیه دارد. این گروه از زمان پیدایش در سال ۱۹۹۴ تاکنون از طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان بوده‌است و پس از تصرف افغانستان، از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ با نام "امارت اسلامی افغانستان" بر این کشور حکومت کرده‌ است.

امروز طالبان که دست ساز دولت تروریستی آمریکا است خود را دارای حکومتی با عنوان "امارت اسلامی" در افغانستان می داند. آمریکایی ها بعد از دو دهه اشغالگری خود در افغانستان در حالی این کشور را ترک کردند که از خود نماینده ای را به جای گذاشتند تا اهداف آنها را همچنان پیگیری کند.

اگر چه به ظاهر اختلافاتی بین آمریکا و طالبان از گذشته وجود داشته و همچنان وجود دارد، اما هر دوی آن ها چندی پیش طی توافقنامه امنیتی، صلح و آتش بس را اعلام کردند. اما حالا بعد از خروج نیروهای نظامی آمریکا و باقی ماندن ۶۵۰ نظامی دیگر آمریکایی،  طالبان آن را نوعی نقض توافق نامه می داند.

به طوری که این مساله تبدیل به بهانه طالبان برای به راه انداختن جنگ داخلی و مبارزه با دولت افغانستان شده است. به نقل از شبکه خبری الجزیره، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت: تأخیر در خروج  نیروهای آمریکایی  بر اساس این توافقنامه به نظامیان جنبش این فرصت را می‌دهد تا هرگونه اقدامی علیه نیروهای خارجی در افغانستان انجام دهند.

چندی پیش نیز یکی از مسوولان افغانستانی پیش بینی کرده بود که حملات طالبان پس از خروج آمریکایی ها از افغانستان بیشتر می شود.حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان نیز پیش بینی کرده بود، حملات طالبان پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان افزایش می یابد اما تاکید کرد، با وجود نگرانی‌ها از فروپاشی نظم پس از خروج آمریکایی‌ها، نیروهای افغانستان قادر هستند با طالبان مقابله کنند.

آمریکایی ها که به بهانه  نابودی تروریسم و  مبارزه با القاعده به افغانستان تجاوز کردند طی دو دهه با طالبان و سایر گروه های سلفی توافق نامه های امنیتی و مذاکرات متعددی را برگزار کردند.

امارت ها و دولت های افراطی اسلامی پروژه آمریکا برای منطقه

با وجود تلاش رسانه ای غربی و آمریکایی برای معرفی مستقل بنیادهای اسلام گرایی افراطی در منطقه همچون طالبان و القاعده برخی مسوولان آمریکایی بی مهابا و خیلی صریح اعلام کردند ؛ این گروه ها که امروز داعیه دار حکومت در کشورهای اسلامی هستند، دست پروده آمریکا و هم پیمانان منطقه ای آنها چون عربستان ، پاکستان و امارات هستند.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه اسبق آمریکا در دو مقطع ( در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز و بار دیگر و در جلسه استماع سنا )به صورت روشن شرح داد؛ که چرا و چگونه به بهانه مقابله با شوروی در افغانستان ، با همکاری دستگاه اطلاعاتی پاکستان ، اقدام به ایجاد هسته اولیه تروریست های اسلامگرایان وهابی و آموزش و تسلیح آن ها در افغانستان کردند . طالبان ، القاعده و النصره و بعد از آن داعش همگی گروه هایی بودند که از دل همین هسته ی اولیه سربرآورده و در مناطق مختلف جهان گسترش یافتند.

امروز طالبان که حکومت خود را "امارت اسلامی" می نامد سعی دارد تا خود را نماینده تام اسلام حقیقی معرفی کند و بر کشور مسلمان افغانستان حکمرانی نماید.از سوی دیگر دولت ضعیف داخلی و وابسته به آمریکا توان مقابله با طالبان و سایر گروه های تروریستی در این کشور را ندارد از این رو عرصه برای دخالت و ورود مجدد آمریکایی ها که به ظاهر خاک افغانستان را ترک کردند، آماده می شود.

آژانس توسعه بین المللی آمریکا و حمایت از القاعده

در حالی بسیاری از نهادهای بین المللی غربی و آمریکایی با پرچم ها و عناوین دفاع از حقوق بشر در کشورهای اسلامی فعالیت می کنند که اسناد و گزارش های زیادی  از حمایت این مراکز به اصطلاح حقوق بشری از تروریست های افراطی من جمله القاعده و طالبان دارد.

اخیرا طی اخبار منتشر شده از کمیته های مردمی یمن مطرح شده؛ ارتش و کمیته‌های مردمی یمن سلاح‌هایی را از عناصر القاعده در استان البیضاء کشف کرده‌اند که نشان آژانس توسعه بین المللی آمریکا بر روی آن‌ها دیده می‌شود.

اطلاعات ویژه نشان می‌دهد که فعالیت آژانس توسعه بین المللی آمریکا، بر مناطق تماس و بر رویارویی مستقیم متمرکز است و با توجه به اینکه مأرب منطقه‌ ای محسوب می‌شود که عناصر و فرماندهان القاعده پس از شکست در البیضاء، به آن پناه برده اند، قصد این آژانس از کمک مالی به آنها، زنده نگهداشتن این گروه‌های تروریستی گروه‌هایی که اهداف آمریکا را اجرا می‌کنند، همان گونه که در دیگر کشورها مانند سوریه و عراق و افغانستان همین گونه بوده است.

طالبان و آمریکا دو روی سکه در افغانستان

به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، یک مقام معتبر اطلاعاتی در وزارت  کشور افغانستان که نخواسته اسمی از وی در این گزارش برده شود می گوید: فعالیت طالبان در افغانستان پروژه ای وسیع و بزرگ است که از سوی قدرتهای جهانی در کشور راه اندازی شده است.او به طور مشخص از شبکه حقانی که در افغانستان دست به عملیاتهای تروریستی میزنند، نام می برد.شبکه حقانی یک گروه شبه‌ نظامی در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان است که دامنه فعالیت آن به سراسر کشور منتهی می شود. این گروه ارتباط مستحکمی با طالبان دارد.

شماری از مسئولان این گروه که دارای سابقه نظامی چند دهه می باشند؛ در زمان رونالد ریگان رئیس جمهوری دهه ۸۰ آمریکا، نیز به کاخ سفید دعوت و با حمایت آمریکا و پاکستان در اواسط دهه ۹۰ به همراه دیگر گروه‌های طالبان بر افغانستان مسلط شدند. گفته شده که روابط این گروه با ایالات متحده آمریکا از دیرهنگام جریان داشته است.

براساس گفته های این مقام در وزارت کشور افغانستان، گروه حقانی بر مبنای برخی از سیاست های آمریکا در افغانستان ایجاد شده و در خیلی از مواقع به دفاع از منافع آمریکا با نیروهای امنیتی افغان وارد نبرد شده است.

طالبان؛ هدیه آمریکایی‌ها برای ملت افغانستان

بسیج افغانستانی ها برای مبارزه با طالبان

اما ملت مسلمان مظلوم افغانستان بعد از پشت سر گذاشتن دهه ها اشغالگری شوروی و پس از آن آمریکا خواهان اداره مستقل کشور خود هستند. آنها خواهان دولتی متمرکز قوی و مستقل بوده تا حداقل امنیت آنها را بتواند تامین کند، نه رئیس جمهوری که در اوج بحران داخلی راهی آمریکا می شود تا از رئیس جمهور این کشور کسب تکلیف کند.

 امروز با پیشروی نظامی نیروهای طالبان در جنگ با نیروهای دولتی افغانستان مردم این کشور پیر وجوان ، زن و مرد خواهان مبارزه با دولت تحمیلی طالبان شدند. به نقل از خبرگزاری رویترز، زنان شهر "شبرغان"، مرکز ولایت جوزجان، در شمال افغانستان، ه تازگی به صفوف نبرد با  گروه طالبان پیوستند.  طالبان در روزهای گذشته به دروازه ورودی این شهر نزدیک شده است، ولی زنان این شهر می‌گویند کنار مردان می‌جنگند و به طالبان اجازه نمی‌دهند وارد شبرغان شوند. در واکنش به پیشروی‌های طالبان، در شهرهای مختلف شهروندان در قالب گروه‌های موسوم به «خیزش مردمی»، اقدام به تشکیل گروه‌های مسلح کرده‌اند و این اقدام از حمایت برخی از رهبران مذهبی و سیاسی افغانستان برخوردار است.

 در حالی وزارت دفاع افغانستان از بسیج نیروهای مردمی استقبال کرده و گفته است که «هر نوع تسلیحات و امکانات لازم را برای این افراد فراهم خواهد کرد»؛ که پیش از این احزاب سیاسی افغانستان از جمله جنبش ملی اسلامی، حزب جمعیت اسلامی، حزب اسلامی گلبدین حکمتیار و حزب وحدت اسلامی افغانستان بارها خواسته بودند که به آنها اجازه داده شود با طالبان بجنگند اما دولت از ترس عواقب آن نه تنها با خواسته آنها موافقت نکرد بلکه تعدادی از این افراد را بازداشت کرد و به  زندان انداخت.

پشت پرده خروج نیروهای آمریکایی و توافق امنیتی با طالبان

طی ۲۰ سال گذشته که آمریکا با شعار ایجاد امنیت در افغانستان و تقویت نیروهای نظامی دولتی این کشور وارد افغانستان شد، اما هیچ اقدامی در این راستا انجام نداد و اکنون با اعلام خروج غیرمسوولانه از این کشور طی توافق نامه امنیتی با طالبان در واقع به گروه های داخلی افغانستان چراغ سبز برای حمله و کشتار داده است.

با این حال دولت تروریستی آمریکا همچنان ادعای مبارزه با طالبان و حمایت از مردم افغانستان را دارد و در دیدار بایدن رئیس جمهور آمریکا با اشرف غنی و عبد الله عبدالله، کاخ سفید طی بیانیه ای نوشت؛ واشنگتن به حمایت‌های مداوم آمریکا از افغانستان از جمله کمک به نیروهای امنیتی، حمایت‌های توسعه‌ای و انسانی و تعاملات دیپلماتیک در حمایت از روند صلح ادامه خواهد داد.

بیانیه می‌افزاید ؛ که این حمایت آمریکا از افغانستان برای جلوگیری از تبدیل دوباره این کشور به پناهگاهی برای تروریسم است و ادامه می‌یابد.براساس این بیانیه، آمریکا از سال ۲۰۰۲ میلادی نزدیک به ۸۸ میلیارد دلار کمک امنیتی، ۳۶ میلیارد دلار کمک غیرنظامی از جمله ۱۸۷ میلیون دلار برای حمایت از زنان و دختران افغانستان اختصاص داده و حدود ۳.۹ میلیارد دلار نیز کمک بشردوستانه به افغانستان داشته است!!!.

طالبان؛ هدیه آمریکایی‌ها برای ملت افغانستان

در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به وضعیت وخیم امنیتی افغانستان و یا پیشروی‌های طالبان نشده است. اما پایگاه اینترنتی «آف گاردین» چندی قبل در گزارشی نوشت که آمریکا بخش بزرگی از کمک‌ها به افغانستان را دزدیده است.

شرایط اسف بار ملت افغانستان و به خاک و خون کشیده شدن قشر دانشگاهی و علمی این کشور و عدم وجود حداقلی ترین عناصر رفاه اجتماعی، هزینه های هنگفتی را که در این بیانیه اعلام شده با چالش جدی روبرو کرده است.

نا امنی امروز افغانستان و شدت جنگ و درگیری با طالبانی که دست ساز آمریکایی است، اگرچه حال میلیون ها افغانستانی را نا مساعد کرده، اما همچنان که از این بیانیه بر می آید زمینه حضور و دخالت پر رنگ تر آمریکا در افغانستان را بیش از پیش فراهم کرده است، آن هم دوباره به بهانه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمدرضا نجفی هراتی IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    0 0
    این مقاله دقیق نیست