جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
طالبان

حوزه/ ملاله یوسف زی، فعال حقوق بشر پاکستانی و برنده جایزه نوبل از رهبران کشورهای مسلمان خواست تا فوراً برای جلوگیری از نقض حقوق زنان افغان توسط طالبان اقدام کنند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، سایت یوآبزرو در گزارشی درباره اوضاع افغانستان نوشت: دختران در افغانستان با ممنوعیت آموزش متوسطه روبرو هستند و به کارمندان زن دولت دستور داده‌اند که در خانه بمانند. همچنین اعتراضات زنان به طرز بی‌رحمانه‌ای سرکوب شده است.

با حذف زنان، طالبان انرژی و استعداد نیمی از جمعیت را از کشور سلب می‌کند. به این ترتیب، این دستور می‌تواند عاملی برای بی‌ثباتی سیاسی بیشتر، درگیری‌های اجتماعی و هرج و مرج اقتصادی باشد.

علاوه بر این، بی اعتنایی برخی رهبران مسلمان به عقب نشینی طالبان از حقوق زنان، مانند سیلی بر صورت میلیون‌ها زن مسلمان توانمند است که شهروندان فعال و تمام عیار کشورهای خود هستند.

متأسفانه از آنجا که بسیاری از مشکلات زنان افغان برای توجیه حمله آمریکا در سال ۲۰۰۱ به افغانستان موردسوء استفاده قرار گرفت، طالبان مطالبه حقوق زنان را بخشی از برنامه نفرت انگیز غربی می‌دانند.

در همین رابطه ملاله یوسف زی، برنده جایزه نوبل و فعال حقوق بشر پاکستانی، که در سال ۲۰۱۲ توسط طالبان در پاکستان مورد اصابت گلوله قرار گرفت، از پاکستان خواسته است تعهد شجاعانه خود را برای حمایت از حقوق زنان در افغانستان نشان دهد.

 همچنین وی از رهبران کشورهای مسلمان خواست تا فوراً برای جلوگیری از نقض حقوق زنان افغان توسط طالبان اقدام کنند.

در پایان باید اذعان داشت که این رویکرد طالبان به روایتی اسلام‌هراسانه درباره همه مسلمانان به عنوان جامعه‌ای مردسالار و ضد زن دامن می‌زند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha