پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
قناعت

مدیر کل امور تهذیبی و تربیتی حوزه های علمیه خواهران گفت: امروزه از رسانه های جامعه اسلامی انتظار می رود که حقیقتاً نسبت به ترویج زندگی توأم با قناعت اهتمام لازم را داشته باشند.

حجت الاسلام آرش رجبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ابراز داشت: بر اساس آموزه های ناب اسلامی، قناعت ثروتی است که هرگز تمام نمی شود و بر این اساس، کسانی که زندگی قانعانه ای دارند و در عین حال تلاش معقولی برای رزق و روزی خویش می کنند، ثروتمند حقیقی به شمار می روند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت و ضرورت ترویج فرهنگ قناعت در کلان مقوله سبک زندگی امروز گفت: یکی از عوامل بسیار مؤثر و کلیدی در تحقق شادی و نشاط در زندگی و ایجاد تعادل و توازن در معیشت، عنایت به مسأله قناعت است و حال آن که متأسفانه سبک زندگی مصرف گرایانه که ریشه در فرهنگ غربی دارد، مروج اسراف و تبذیر است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: به ویژه در شرایط کنونی که فشارهای اقتصادی و معیشتی قابل توجهی بر مردم ما وجود دارد، ترویج فرهنگ قناعت و ساده زیستی، موجب می شود که فشارها و اضطراب های زندگی کمتر شده و انسان راحت تر بتواند با سختی ها و مشکلات مواجه شود.

وی همچنین تأکید کرد: البته این سخن به معنای نادیده گرفتن نقش مسئولان در کاستن از حجم فشار معیشتی بر روی مردم به خصوص اقشار ضعیف جامعه نیست و لذا کسانی که دارای مسئولیت هستند اما به جهت کم کاری و یا قصور و ضعف، مسبب این وضعیت نابسامان اقتصادی و معیشتی هستند، در پیشگاه خدا و مردم باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.

حجت الاسلام رجبی اظهار داشت: از سوی دیگر باید توجه داشت که قناعت کردن به معنای بی توجهی نسبت به تلاش آبرومندانه و شرافتمندانه در مسیر کسب روزی حلال و توسعه امکانات و رفاه منطقی نیست بلکه قناعت به معنای درست مصرف کردن است و نه ریاضت کشیدن.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha