شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
فرهنگ

هر چقدر که باور و رویکرد انقلابی در عرصه فرهنگ در دوره جدید تقویت شود، بی شک به همان میزان دولت سیزدهم در به ثمر نشاندن برنامه های فرهنگی خود با توجه به مبانی مهم تأکید شده در بیانیه گام دوم انقلاب، موفق خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، گرچه به جهت شرایط خاص کشور در برهه ی کنونی به طور جدّ معتقدیم که حل مسایل اقتصادی و به ویژه رفع دغدغه های معیشتی مردم باید در اولویت کاری دولت سیزدهم قرار گیرد، اما به هر حال مستنبط از تأکیدات و فرمایشات سکاندار حکیم و بیدار انقلاب اسلامی به هیچ وجه نباید چشم بر اهمیت و فوریت خاص مسایل فرهنگی فروبست.

از این حیث از دولت آینده انتظار می رود که در پهنه ی گسترده فعالیت های فرهنگی و امور مرتبط به آن، نسبت به تقویت باورهای انقلابی در این زمینه، دغدغه و اهتمام ویژه ای داشته باشد.

از سوی دیگر در عرصه ی پرهیاهو و به ظاهر جذاب فرهنگ می بایست مراقب نفوذی هایی بود که هر چند از منابع بیت المال ارتزاق می کنند اما خروجی کارهایشان گاه حتی مقابل خواست و اهداف انقلاب قرار می گیرد و جای بسی تأسف است که ردپاهای روشن و نیمه روشنی از این جریان در روال تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها وجود دارد.

از جمله شعارهای کلیدی رئیس جمهور منتخب در ایام انتخابات، کارآمدی و تحقق عدالت بوده است که در عرصه فرهنگ به هر دوی این مسایل به شدت نیاز داریم، چه آن که در وهله نخست باید جلوی رانت خواری در عرصه فرهنگ گرفته شود و از آن سو زمینه حمایت از جوانان مؤمن و انقلابی که ایده های خوبی برای فعالیت های فرهنگی و درخشش در میدان عمل دارند را فراهم نمود.

به هر صورت نباید از یاد ببریم که رأی بالای ۶۲ درصدی مردم به حجت الاسلام و المسلمین دکتر رئیسی، نشان از انتظار بسیار بالای جامعه از رئیس جمهور دارد و این کار را برای جناب آقای رئیسی بسیار حساس و دشوار می کند، چرا که به هر حال با وجود پمپاژ بی امان نااُمیدی در جامعه، مردم پس از سال ها اعتماد به جناح های چپ و راست و مدعیان اعتدال گرایی، اکنون به فردی از جبهه ولایت و امت اقبال نشان داده اند و بی شک علاوه بر عرصه فراخ اقتصادی، نیاز به تحول در وادی فرهنگ نیز در کشور به شدت احساس می شود.

بی شک عافیت اندیشی و مصلحت سنجی های بی مورد منافات جدی با رویکرد انقلابی در ساحت فرهنگ دارد و البته این سخن به معنای تک بُعدی نگری و عدم وجود انعطاف عقلانی نیست بلکه اتفاقاً انقلابی گری در ساحت فرهنگ عین عقلانیت و منطق است.

نکته حائز اهمیت دیگر این که انجام فعالیت های مؤثر فرهنگی، پیش از هر چیز نیاز به طرح ریزی هوشمندانه و خوش سلیقگی و دقت نظر در مرحله اجرا دارد که ان شاء الله در دولت سیزدهم شاهد این مباحث به طور عینی باشیم.

سید محمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha