پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
سید عباس صالحی

حوزه/ صالحی گفت: باید توجه کنیم که این بزرگوار و از این دست بزرگان، همچنان در طول تاریخ حیات علمی و اخلاقی دارند و روشها، منش و سیرت زندگی آنها، الگو ساز است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، سید عباس صالحی، در همایش ملی نکوداشت آیت الله العظمی حاج سید محمود حسینی شاهرودی اظهار داشت: اینگونه همایش ها، غیر از اینکه تجلیل و تکریم شعائر بوده و بزرگان دین نیز بخشی از این شعائر هستند، زمینه ای برای پیدا کردن راهی بهتر برای ادامه زندگی و مسیر روشن آینده، برای خودمان نیز خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این مرجع عالی قدر با یک قرن حیات خالصانه، در وجوه مختلفی الگوی امروز و فردای ما هستند، افزود: ایشان هم در اخلاق علمی و هم در روش شناسی علمی و اِفاضات علمی، می توانند الگوی علم شناسی ما قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: باید توجه کنیم که این بزرگوار و از این دست بزرگان، همچنان در طول تاریخ حیات علمی و اخلاقی دارند و روشها، منش و سیرت زندگی آنها، الگو ساز است.

صالحی خاطرنشان کرد: در حوزه اِفاضات ، ابتکارات ، نوآوری ها و دیدگاه های آیت الله العظمی حاج سید محمود حسینی شاهرودی، الگو هایی برای حیات علمی امروز و فردای ما وجود دارد و باید از این فرصت استفاده کنیم و الگو های خود را بازسازی، بهسازی و پیرایش کنیم.

وی گفت: بخش مهمی از زندگی انسان، حیات معنوی انسان است ؛ گوهر زندگی یک انسان جوهر معنوی است، بزرگانی چون این مرجع عالی قدر، الگو های معنوی معناشناسی و زندگی شناسی هستند و باید از این‌ مهم استفاده کرده و معنای زندگی بهتر را بیابیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بخش دیگری از اینگونه نکوداشت ها، باید به الگو های اجتماعی بپردازد و با شناخت کامل این بزرگان، ویژگی ها و وجوه شخصیتی این بزرگان را الگوی زندگی اجتماعی خویش قرار دهیم.

وی گفت: زندگی آیت الله العظمی حاج سید محمود حسینی شاهرودی، همانگونه که فرزند آیت الله علامه امینی تاکید داشتند، از چندین ویژگی آراسته بود، در مراودات ایشان هیچگونه تصنعی وجود نداشت و برخورد ایشان و ارتباطاتشان بسیار راحت و زلال بود و شخصیتی بی پیرایه و بی تکلف داشتند و عناوین برای این مرجع عالی قدر، هیچگونه تکلفی ایجاد نکرد.

صالحی با بیان اینکه ایشان صاف و زلال بوده و دوچهره گی نداشتنه و از ریا به دور بودند، خاطرنشان کرد: این ‌مرجع عالی قدر، در زندگی از اشاعه مَنیّت فاصله داشت و از تبلیغات و پروپاگاندا پرهیز می کرد. وی سادگی، ساده زیستی و پارسایی واقعی را به همراه زُهد مجسم در زندگی ۱۰۰ ساله خود، به صورت مستمر در ابعاد مختلف زندگی محقق کردند و در عزت این ساده زیستی زندگی کردند.

وی افزود: دست اندرکاران باید توجه داشته باشند در برگزاری نکوداشت این مرجع عالی قدر، کارها به گونه ای باشد که با بیت آیت الله شاهرودی هماهنگ بوده و نظر آنها را جلب کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بیت معظم این مرجع عالی قدر، ارشادات بسیار مطلوب و مناسبی داشتند و در مسیر این راه به دوستان ما کمک و مساعدت داشتند که جای تقدیر و قدردانی دارد.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری تاکید داشتند،  نتیجه اینگونه کنگره ها و همایش ها، دامنه وسیع تری داشته و بخش های گسترده ای از جامعه را نیز در بر بگیرد و ما نیز در برگزاری این نکوداشت، تلاش کردیم تا فرآیند عمومی سازی آن بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

صالحی تصریح کرد: نوشتن یک رُمان در خصوص زندگی نامه این مرجع عالی قدر، تهیه نمایشنامه رادیویی از داخل خاطرات زندگی ایشان و تهیه مستند، از جمله اقدامات در فرآیند عمومی سازی در حوزه این نکوداشت بود تا بتوانیم هرچه بیشتر و گسترده تر پیام کنگره را برای گستره وسیع جامعه و گروه های مختلف سنی نشر دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha