یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
خانواده

حوزه/ کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه وقتی به فرزند خود محبت می کنید باید از او انتظار اطاعت داشته باشیم، افزود: اگر محبت بیشتر باشد و انتظار و توقع ما از او کمتر باشد سبک فرزندپروری ما سهل گیرانه است و اگر کفه انتظار و توقع ما از کفه محبت سبک تر باشد سبک فرزند پروری ما می شود سختگیرانه و هر دو سبک غلط است و باید اعتدال را رعایت کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام همتی کارشناس مسائل خانواده در محفل سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت اظهار کرد: قرار است ما فرزندانی تربیت کنیم که از سلامت روان برخوردار باشند و به گونه ای تربیت شوند که بتوانند از حق خود دفاع کنند و سبک رفتاری جرأت‌مندانه‌ای داشته باشند.

وی یکی از سبک های فرزند پروری اسلامی را سبک تربیت حماسی دانست و گفت: در رابطه با امام جواد علیه السلام داریم که زمانی که ایشان با دیگر بچه ها در کوچه بازی می کردند وقتی مأمون از آن کوچه خواست رد شود همه بچه ها فرار کردند ولی حضرت ایستادند و وقتی علت فرار نکردن ایشان را پرسید فرمودند که من گناهی مرتکب نشده ام که بخواهم فرار کنم.

کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه مدل تربیت باید به گونه ای باشد که فرزندان ما بتوانند از حق خود دفاع کنند و حرف خود را بزنند و اجازه ندهند که دیگران از آنها سوء استفاده کنند، افزود: ما فرزندان خود را گلخانه ای تربیت می کنیم و چون در فضای طبیعی تربیت نشده اند زود پلاسیده می‌شوند.

وی با اشاره به این روایت که بدترین پدران و مادران کسانی هستند که نیکی را از حد بگذرانند، افزود: همانطور که ابراز نکردن محبت نسبت به فرزندان باعث عقده‌ای شدن آنان می‌شود یکی از عوامل دیگری که باعث عقده حقارت می‌شود لوس کردن بچه‌ها است.

حجت الاسلام همتی با بیان اینکه افراط و تفریط در تربیت غلط است، افزود: یکی از عواملی که جرأت دفاع از حق را از فرزندان ما می گیرد ترس است که متأسفانه ما بچه ها را با ترس بزرگ می کنیم؛ اگر می خواهیم بچه ما احساس ترس نکند باید نیاز به محبتشان را برآورده کنیم و محیط خانواده را محیط امنی قرار دهیم.

وی تنبیه را یکی از عوامل ایجاد ترس در فرزندان دانست و ادامه داد: شخصی نزد امام از شیطنت‌های فرزندش شکایت کرد و امام فرمودند او را نزن و به او کم محلی کن ولی کم محلی را هم طول نده.

کارشناس مسائل خانواده با اشاره به روش های جایگزین تنبیه در تربیت گفت: محدودیت های محیطی و محدودیت های حرکتی از جمله روش های اصلاح رفتاری است و برخی اوقات باید بچه های با پیامد طبیعی رفتار خود روبرو شوند به این صور که وقتی اسباب بازی خود را خراب می‌کند تا مدتی برایش اسباب بازی نخرید تا نسبت به رفتار خود آگاهی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه کسی که کسی را دوست داشته باشد از او اطاعت می کند، افزود: نباید بگذاریم که فرزندان ما از ما کینه به دل بگیرند و در دوست داشتن ما تردید داشته باشند بنابراین فرزند باید محدودیت‌ها را نتیجه رفتار خود بداند و خود را مقصر بداند.

حجت الاسلام همتی با بیان اینکه وقتی به فرزند خود محبت می کنید باید از او انتظار اطاعت داشته باشیم، افزود: اگر محبت بیشتر باشد و انتظار و توقع ما از او کمتر باشد سبک فرزندپروری ما سهل گیرانه است و اگر کفه انتظار و توقع ما از کفه محبت سبک تر باشد سبک فرزند پروری ما می شود سختگیرانه و هر دو سبک غلط است و باید اعتدال را رعایت کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha