جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست طالبان و آینده افغانستان

حوزه/ نبود دولت ملی تبعات مختلفی در سرنوشت سیاسی و امنیتی یک کشور خواهد داشت؛ ضعف ملت سازی در افغانستان نتیجه نبود دولت ملی در این کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست علمی «طالبان و آینده افغانستان» از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری معاونت بین الملل بعثه مقام معظم رهبری، در پی کشتار مردم و جنایات اخیر در افغانستان در ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد.

حجت الاسلام حیات الله یوسفی استاد جامعة المصطفی العالمیة در این نشست بیان داشت: افغانستان کثیر الملة بوده و دارای حدود ۵۲ قوم مختلف و تنوع فرهنگی، مذهبی و خصوصا اجتماعی می باشد.

وی افزود: متأسفانه این کشور به دلیل موقعیت مهم استراتژیکی که دارد معمولاً بحران و مشکلات امنیتی در پی  دارد.

حجت الاسلام یوسفی خاطرنشان کرد: همواره یکی از اصلی ترین عوامل عقب ماندگی در جهان اسلام استبدادهای داخلی، نبود نظام حکومت مردمی مشروع می باشد؛ افغانستان نیز از این آسیب مستثنی نبوده و نیست.

وی در ادامه اظهار داشت: ؛ نبود دولت ملی، تبعات مختلفی در سرنوشت سیاسی و امنیتی یک کشور خواهد داشت. ضعف ملت سازی در افغانستان نتیجه نبود دولت ملی در این کشور است.

استاد جامعة المصطفی العالمیة تایید کرد: مردم افغانستان شاهد ایجاد گروهی با عنوان طالب های دین و با شعار امنیت و صلح بوده، که عمدتاً از افراد مهاجر شکل گرفته بود؛ از طرفی خستگی مردم از دولت مجاهدین و عدم مشروعیت این دولت باعث شد بخشی از مردم نسبت به طالبان استقبال نشان داده، و در عین حال بخش زیادی از افغانستان سکوت کنند، که این خود عامل فراگیری طالبان در افغانستان گردید.

وی با تأکید بر اینکه طالبان گروهی رادیکال می باشد عنوان داشت: این گروه با آموزش پاکستان، حمایت مالی و القای فکری برخی کشورها همچون عربستان، آمریکا و انگلیس شکل گرفته است.

حجت الاسلام یوسفی خاطرنشان کرد: جریان های اخوانیسم و سلفی گری، جریان  اسلام سکولار که از سوی ترکیه پمپاژ می گردد و جریان عدالت خواه که با شعار اسلام رحمانی در حال فعالیت است سه جریان سیاسی مهم در افغانستان هستند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد ملک زاده عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به تاریخچه شکل گیری گروه موسوم به طالبان گفت: از سال ۱۹۷۹ میلادی که ارتش شوری سابق وارد کابل پایتخت افغانستان شد، این کشور وارد سلسله ای از درگیری های پیوسته و به صورت دومینووار شده که تا امروز ادامه پیدا کرده است.

وی بیان کرد: در مطالعه و بررسی آغاز شکل گیری جریانی با عنوان طالبانیسم  به حمایت های مالی برخی کشورهای عربی و تغذیه فکری وهابیسم در عربستان و تحت لوای حمایت غرب به ویژه آمریکا در برابر هجوم کمونیسم مواجه می شویم.

حجت الاسلام ملک زاده افزود: در سال ۲۰۰۱ میلادی با تجاوز نظامی آمریکا به خاک افغانستان که به بهانه نابودی القاعده انجام شد؛ سقوط دولت طالبان و روی کار آمدن دولت های تحت نفوذ آمریکا را شاهد بوده ایم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه طالبان در این روزها شروع به فعالیت های جدی و ظاهرنمایی کرده خاطر نشان کرد: باید ببینیم نقش این جریان در آینده افغانستان به چه صورتی متصور خواهد بود؛ و این گروه به دنبال چه اهدافی است و چه برنامه هایی را در صورت روی کار آمدن پیگیری خواهد کرد.

حجت الاسلام ملک زاده افزود: لازمه ی ایجاد وضعیت پایدار در افغانستان تشکیل دولتی است، که در ساختار آن تمام اقوام، گروه های مذهبی و احزاب سیاسی این کشور نقش داشته باشند.

دکتر عبدالوهاب فراتی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سپس با اشاره به ابهامات موجود درباره تحولات حال و آینده افغانستان گفت: در مورد اینکه در حال حاضر در افغانستان چه می گذرد و در آینده چه اتفاقاتی در این کشور رخ خواهد داد، با ابهاماتی در ارزیابی ها و تحلیل ها مواجه هستیم.

وی افزود: در حال حاضر طالبان ادعا می کند که ۸۵ درصد سرزمین افغانستان را به تصرف خود در آورده، و از طرفی دولت تاکید دارد شاید حدود نیمی از خاک این کشور به اشغال طالبان در آمده است؛ بنابراین نمی توان ارزیابی دقیقی ارائه داد.

فراتی اظهار داشت: طالبان ادعای تشکیل حکومت ملی را دارد؛ بسیاری هنوز به این تغییر مواضع مردد هستند و باور نمی کنند طالبان کنونی با این همه تغییرات گسترده در این دوره به جنگ با دولت پرداخته باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: جنگ داخلی در افغانستان، حضور گروه های تروریستی در این کشور و ناامن شدن منطقه است. دعاوی طالبان مبتنی بر تشکیل دولت ملی است   این دعاوی در حالی است که در عمل می بینیم طالبان گروهی می باشد که فقط از دل یک اقلیت بزرگ به نام پشتون ها با ۳۹ درصد از جمعیت افغانستان به وجود آمده و سایر اقوام و مذاهب افغانستان را شامل نمی شود.

وی در پایان تاییدکرد: ما باید به تشکیل دولت ملی در افغانستان کمک کنیم؛ حمایت تمام عیار از تشکیل دولت وحدت ملی می تواند بهترین راهبرد برای جمهوری اسلامی ایران باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha