جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مهوری

حجت الاسلام مهروی پور گفت: براساس تعاملی که با نخبگان فرهنگی اجتماعی خواهیم داشت به سمتی می‌رویم که یک نقشه جامع از باب فرهنگ در شهر داشته باشیم، در تهیه این نقشه با دید کاهش تصدی گری در حوزه فرهنگی- اجتماعی پیش می رویم و خیلی از کارها را به مجموعه های فرهنگی و مساجد و افراد حقیقی و حقوقی موثر فرهنگی واگذار می کنیم.

حجت‌الاسلام منوچهر مهروی پور از روحانیون فعال فرهنگی شهر اصفهان است که سال ۷۶ وارد حوزه علمیه اصفهان شده و بنا بر گفته خویش، در محضر علمای اعلام و بزرگان تلمذ کرده و اکنون در درس خارج فقه و اصول مشغول به تحصیل در حوزه علمیه اصفهان است.

حضور قریب به دو دهه در بدنه مدیریت شهری در عرصه فرهنگی و همگامی در کنار نمایندگان مجلس از جمله اهم سوابق اوست.

بدون شک ارتقای سطح فرهنگ دینی و توجه و تاکیدات بیش از پیش به دغدغه‌های فرهنگی و مذهبی از مطالبات شهروندان اصفهانی در قبال منتخبین ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان است، از این بابت با حجت‌الاسلام مهروی پور به گفت‌وگو نشستیم.

وی حوزه علمیه اصفهان را یک حوزه تأثیرگذار دانست و اذعان کرد: امیدوارم بتوانم شاگرد خوبی برای این حوزه علمیه باشم.

با رویکرد فرهنگی دینی و اجتماعی وارد صحنه انتخابات

حجت‌الاسلام مهروی پور بیان کرد: با توجه به سبقه ی فرهنگی و سابقه مدیریتی که داشتم و تجربیاتی که پیدا کردم با رویکرد فرهنگی دینی و اجتماعی وارد صحنه انتخابات شورای اسلامی شهر اصفهان شدم.

وی اظهار داشت: به دنبال این هستم که در اولین گام، آموزه‌های شهروندی را بر اساس ارزش‌های اسلامی پیگیری کنم و در ادامه قصد دارم  برنامه‌های فرهنگی- مذهبی در سطح شهر پر رنگ شود.

 منتخب ششمین دوره شورای شهر اصفهان اضافه کرد: این به این معنا نیست که حتماً شهرداری بخواهد این کار را انجام دهد؛ بلکه از باب حمایت و همکاری و نظارت فعالیت‌های خوبی را با حضور نخبگان فرهنگی و نظارت و اجرای آن‌ها پیش خواهیم برد.

وی اظهار امیدواری کرد: ان‌شاءالله شاهد پیشرفت فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی در سطح شهر باشیم و مردم عزیز ما طعم خوش این فعالیت‌ها را بچشند.

قطعاً به سمت ارتقاء کمی و کیفی برنامه‌های فرهنگی در سطح شهر می‌رویم

حجت‌الاسلام مهروی پور در ادامه از تهیه نقشه جامع  فرهنگی یاد کرد و اظهار داشت:ما قطعاً به سمت ارتقاء کمی و کیفی برنامه‌های فرهنگی در سطح شهر می‌رویم و نیز برای داشتن نگاه ویژه به اقشار مختلف از جوانان گرفته تا بانوان، با تعاملی که با نخبگان فرهنگی اجتماعی خواهیم داشت به سمتی می‌رویم که یک نقشه جامع از باب فرهنگ در شهر داشته باشیم و در کنار آنان پیوست‌هایی را برای طرح‌های مهم فرهنگی و اجتماعی در طرح‌های شهری آماده می‌کنیم.

وی افزود: در تهیه این نقشه با دید کاهش تصدی‌گری در حوزه فرهنگی- اجتماعی پیش می‌رویم و خیلی از کارها را به مجموعه‌های فرهنگی و مساجد و افراد حقیقی و حقوقی مؤثر فرهنگی واگذار می‌کنیم.

حجت‌الاسلام مهروی پور تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در این راستا انجام شود این بوده که ارتباط ویژه‌ای با تشکل‌ها و مجموعه‌های مردم‌نهاد داشته باشیم و از ظرفیت آن‌ها نهایت استفاده را ببریم.

تبیین نقشه جامعه فرهنگی و تعریف مولفه های مدیریت شهر اسلامی از اولویت های اصفهان است

تهیه مؤلفه‌ها و شاخصه‌های مدیرت شهر اسلامی

منتخب مردم در ششمین دوره شورای شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در ابتدایی‌ترین گام، مؤلفه‌ها و شاخصه‌های مدیریت شهر اسلامی را با همکاری نخبگان تهیه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه همیشه در هر جایگاهی که تاکنون بودم با ولنگاری فرهنگی مقابله کرده‌ام، اظهار داشت: می‌خواهیم با یک جهاد فرهنگی برنامه‌هایی بگذاریم که فضای فرهنگی شهر را تغییر دهیم.

حجت‌الاسلام مهروی پور ادامه داد: طبیعتاً وظیفه سنگینی است و سعی می‌کنیم فعالیت‌های بزرگی را برای این کار با همکاران در شورای شهر و حمایت علمای شهر با یک جهاد فرهنگی  برای شهر رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های فرهنگی زیادی در شهر اصفهان هست، اذعان کرد: این ظرفیت‌ها از نخبگان فرهنگی گرفته تا کارشناسان مبرز و فوق‌العاده، کانون‌ها و محافل و نیروی انسانی جوان و دغدغه مند فرهنگی را شامل می‌شود، ما در اصفهان باید از وجود آن‌ها نهایت استفاده را ببریم.

لزوم ورود حوزه‌های علمیه به مباحثی چون تبیین مؤلفه‌های شهر اسلامی

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی در باب سخت‌افزار در شهر داریم؛ تصریح کرد: خیلی از مجموعه‌های فرهنگی توسط شهرداری ایجاد شده که ردیف بودجه آن‌ها در بودجه سنواتی به تدوین برنامه مجموعه برنامه‌های فرهنگی، مذهبی اختصاص داده می‌شود.

منتخب ششمین دوره شورای شهر اصفهان در خصوص جایگاه استفاده از بدنه حوزه علمیه در مدیریت شهری و اینکه آیا طلاب جزء ظرفیت‌های فرهنگی شهر هستند اظهار داشت: قطعاً این‌گونه است و در تدوین مؤلفه‌ها و شاخص‌های مدیریت شهر اسلامی از نظرات همه بزرگان از جمله علما و فضلا و طلاب حوزه علمیه استفاده می‌کنیم و در نظارت عالیه در مباحث شهری می‌توانیم در یک رویکرد کلی از محضر طلاب استفاده کنیم.

وی تولید محتوا و نقشه جامع فرهنگی را یکی از موضوعاتی دانست که مدیریت حوزه می‌تواند به آن بپردازد و گفت: من قبل از انتخابات با برخی از دوستان در حوزه علمیه صحبت کردم که ما الآن نیاز داریم در بعضی از مسائل شهری درس‌های خاص داشته باشیم مثلاً در قم بعضی از علما روی موضوع شهر اسلامی شروع به کار کردند.

حجت‌الاسلام مهروی پور خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های ما، شهر اسلامی است و شهر اسلامی الزاماتی دارد که باید به‌گونه‌ای باشد که وقتی وارد آن می‌شویم با شهر اسلامی روبرو شویم یعنی نمادهای اسلامی در آن باشد.

وی با بیان اینکه در این رابطه هفت الی هشت موضوع و مبحث مرتبط با شهر اسلامی است که می‌توانیم در درس‌های حوزه بگنجانیم، بیان کرد: دروسی در سطوح مختلف باید تدوین شود که به مباحث شهری بپردازد تا درنهایت طلابی متخصص در این زمینه تربیت شوند.

جاری و ساری کردن زیست اسلامی، در لوای شهر اسلامی محقق می‌شود

مهروی پور با بیان اینکه اولویت بنده در کارها، مسائل فرهنگی مذهبی خواهد بود، اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم که به شهر به‌عنوان مختصات شهر اسلامی توجه کنیم و حتی خدمات شهری را در جهت این مقصود به کار بگیریم.

وی بیان کرد: هدف ما این است که در برنامه‌ریزی‌ها، شهر اسلامی را درصدر کارها داشته باشیم و یکی از خصوصیات شهر اسلامی این است که هر جای شهر که حرکت کردیم پدیده‌ها به زیست اسلامی کمک کند، نه به ضد آن.

وی افزود: یکی از شاخصه‌های مهم در این زمینه این است که وقتی اهل دین و پرهیزکاری در شهر حرکت می‌کند احساس امنیت کنند.

منتخب مردم در ششمین شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در جهت حفظ فضای شهر اسلامی کارهای مختلفی انجام خواهیم داد اظهار داشت: یکی از مختصات این کار بحث ساختمان‌سازی اسلامی است که البته خصوصیت‌هایی دارد و ما باید در مورد این موضوع با یک گروه تحقیقی کارکنیم و در توسعه شهر هم به نحوی عمل کنیم که فرهنگ اسلامی -ایرانی همراه با زیباسازی در آن رعایت شود که به نظرم تاکنون یا اصلاً  رعایت نشده یا کمتر به این موضوع پرداختیم و قطعاً باید به موضوع فرهنگ ایرانی، بنا و معماری ایرانی در کنار شهر اسلامی توجه داشته باشیم.

تبیین نقشه جامعه فرهنگی و تعریف مولفه های مدیریت شهر اسلامی از اولویت های اصفهان است

خدمت به محرومین  و خدمت به مناطق کمتر توسعه‌یافته و کم برخوردار، مهم‌ترین وظیفه منتخبین شورای شهر

وی مهم‌ترین وظایف منتخبین در شورای اسلامی شهر اصفهان را اولاً خدمت به نظام اسلامی و انقلاب و ثانیاً خدمت به محرومین  و خدمت به مناطق کمتر توسعه‌یافته و کم برخوردار دانست و گفت:در این روزها بیشتر جلسات را در مناطق کم برخوردار تشکیل داده‌ام و قطعاً من به‌عنوان منتخب شورای شهر اصفهان توجه ویژه به مسائل فرهنگی اجتماعی خواهم داشت و سعی می‌کنم مراقبت ویژه‌ای از سلامت مالی و اخلاقی خود داشته و با توکل به خدای متعال این خدمات را به‌طور ویژه انجام دهم و نهایتاً دنبال این هستیم که عدالت داشته باشیم.

منتخب ششمین دوره شورای شهر اصفهان در ادامه به تعبیر مقام معظم رهبری درباره عدالت اشاره و خاطرنشان کرد: به تعبیر رهبری «باید در تمام‌ کارها پرچمی به نام عدالت در دست داشته باشیم» و به موضوع مهم عدالت‌خواهیم پرداخت و موضوع عدالت را رعایت خواهیم کرد و با روحیه جهادی و بسیجی فعالیت خواهیم نمود.

مهروی پور در باب مفهوم بسیجی اظهار داشت: بسیجی یعنی فعالیتی بی توقع و بدون درنگ و بدون تمایل به خودنمایی داشته باشیم و رضای الهی را در نظر بگیریم که اگر این‌گونه باشیم همه مشکلات در همه نقاط شهر به‌تدریج حل خواهد شد.

وی در پایان از برگزاری ده جلسه به صورت غیر رسمی از زمان انتخاب تا کنون خبر داد و گفت: با برگزاری این جلسات سعی داشتیم کار را سریع و دقیق انجام نموده و به تعویق نیندازیم و در اولین گام هیئت‌رئیسه شورای شهر انتخاب خواهند شد و در کنار آن طی فرایندی؛ به دنبال یک شهردار جهادی و جوان و متخصص هستیم.

گفت‌وگو از: سید امیرحسین ابطحی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha