شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نازنین شیبانی

حوزه/ معاون توسعه و مدیریت منابع استانداری هرمزگان گفت: ضروری‌ترین رویکرد در همه برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها،‌ قانون‌گذاری‌ها و طرح‌های اجرایی مرتبط با زنان باید توجه به صیانت و پاسداری از هویت انسانی زنان مسلمان کشورمان باشد.

نازنین شیبانی تزرجی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری هرمزگان، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه در بندرعباس اظهار داشت: در جامعه امروز به خصوص جوامع اسلامی زن از حالت شیء بودن و یا ابزار کار بودن که در خدمت اشاعه مصرف‌زدگی و استثمار بود خارج شده و ضمن بازیافتن وظیفه خطیر و پر ارج مادری در پرورش انسان‌های مکتبی، پیشاهنگ، همرزم مردان در میدان‌های فعال حیات می‌باشد.

وی افزود: بانوان امروز پذیرای مسئولیتی خطیرتر و در دیدگاه اسلامی برخوردار از ارزش و کرامتی والاتر هستند که لازم است ابتدا خودشان به ارزش خود پی ببرند. 

شیبانی تاکید کرد: همانطور که در اصل بیست و یکم قانون اساسی به آن اشاره شده «دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید و زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او را ایجاد کند».

معاون استانداری هرمزگان بیان کرد: این پرسش مطرح است که آیا سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، قانون‌گذاری‌ها و اقدامات اجرایی مرتبط با زنان در دو سه دهه گذشته به گونه‌ای بوده که کرامت و ارزش انسانی آنان را آن‌گونه که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران خواسته، پاس دارد و زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت‌شان را فراهم کند یا خیر؟ متأسفانه باید گفت با وجود تلاش‌های زیادی که در سال‌های اخیر برای ارتقای شخصیت فردی و جایگاه اجتماعی زنان در نظام جمهوری اسلامی صورت گرفته، هنوز زنان کشور ما به جایگاه مطلوبی که در خور آنان است دست نیافته‌اند.

شیبانی تصریح کرد: هویت انسانی زنان چنان‌که باید به رسمیت شناخته نشده است؛ در عرصه خانواده که مهم‌ترین صحنه بروز و ظهور جایگاه و موقعیت خطیر زنان است،‌ همچنان شأن و منزلت زنان دستخوش تعصب‌ها و جهالت‌های مردانی است که بدون هیچ بهره‌ای از اخلاق اسلامی، حقوقی را که از سوی شرع برای مدیریت و هدایت خانواده به آنها ارزانی شده،‌ دستاویزی برای ظلم مضاعف به زنان و تحقیر آنها قرار می‌دهند.

وی عنوان کرد: متأسفانه اقداماتی هم که در چند سال گذشته برای دفاع از حقوق زنان در عرصه خانواده، صورت گرفته نه تنها کمکی به اصلاح این وضع نکرده بلکه جامعه ما را با بحرانی تازه روبرو کرده و منجر به تزلزل بنیان خانواده شده است.

شیبانی گفت: در عرصه اجتماعی بسیاری از زنان سرپرست خانوار که حمایت‌های ناچیز دولت جوابگوی مخارج سنگین آنها را نمی‌دهد،‌ به مشاغل سخت و طاقت‌فرسا یا مشاغلی که تناسبی با شأن انسانی آنها ندارد، روی آورده‌اند و هیچ چشم‌انداز روشنی هم برای اصلاح این وضع وجود ندارد.

وی افزود: رسانه‌های دیداری و شنیداری نظام جمهوری اسلامی تاکنون از ارائه یک چهره موفق از زن مسلمان ایرانی عاجز بوده‌ و در سریال‌ها و فیلم‌هایی که ارائه می‌دهند تنها به ارائه چهره‌ای کلیشه‌ای و منفعل از زنان و دختران بزک‌ کرده‌ای که درگیر عشق‌های مثلثی و گاه زنجیره‌ای می‌شوند، بسنده کرده‌ است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری هرمزگان، بیان کرد: با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد ضروری‌ترین رویکرد در همه برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها،‌ قانون‌گذاری‌ها و طرح‌های اجرایی مرتبط با زنان باید توجه به صیانت و پاسداری از هویت انسانی زنان مسلمان کشورمان و تلاش در جهت ارتقای جایگاه و شخصیت آنان در خانواده و اجتماع باشد.

شیبانی در پایان خاطرنشان کرد: به صراحت باید گفت تا زمانی که به این رویکرد توجه نشود، جامعه ما در حل بسیاری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله معضل بدحجابی، زنان خیابانی، فروپاشی خانواده‌ها و بسیاری مفاسد اجتماعی به توفیق چندانی دست نخواهد یافت.


انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha