دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
وسائل الشیعه

حوزه/ مدیر مرکز جامع ولی امر(عج) و دبیر علمی موسوعه اقتصادی گفت: از سال ۹۸ تا کنون با برگزاری جلسه های مختلف تخصصی، ۸ باب از کتاب وسائل الشیعه در موسوعه احادیث اقتصادی نمایه سازی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام کمیل قنبرزاده عصر سه شنبه درپنجمین نشست حلقه‌های علمی اقتصاد مقاومتی به صورت وبینار اظهار داشت: در بهمن ماه سال ۹۸ مصوبه مجموعه رشته اقتصاد به همت مرکز جامع ولی امر(عج) شروع شد و در کنار دانش اقتصاد نگاه جامع به احادیث اقتصادی ایجاد شد.
وی افزود: منابع متعدد حدیثی داریم که به مسائل اقتصادی می پردازد از جمله آن کتاب وسائل شیعه است که از لحاظ سندی معتبر است از این رو احادیث این مجموعه را بر اساس نمایه ها دسته بندی و مرور کردیم.
دبیر علمی موسوعه اقتصادی با اشاره به اینکه فهرست درختی از مباحث اقتصادی تهیه کردیم گفت: این فهرست در درسنامه فقه نظام اقتصادی اسلامی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی ادامه داد: دسته بندی با نگاه فقه نظام اقتصادی در حال انجام است و امکان دارد خلاهایی وجود داشته باشد ولی ۸۰ درصد با موفقیت و بدون خطا صورت گرفته است.
قنبرزاده ادامه داد: نمایه ها را بر اساس فهرست درختی از عنوان عام به خاص دسته بندی کردیم تا دسترسی به مسائل به راحتی انجام شود.
وی با بیان اینکه در جلدهای مختلف کتاب وسائل الشیعه ، آموزه های اقتصادی مطرح شده است گفت: برای تهیه این موسوعه اقتصادی ۵۳ جلسه کاری فشرده برگزار شده است.
دبیر علمی موسوعه اقتصادی افزود: بعضی از احادیث بیش از ۱۰ نمایه داشت که این حدیث در ۱۰ باب مختلف تکرار می شود.
وی با اشاره به اینکه بازنگری بر روی احادیث و نمایه ها صورت گرفته است گفت: این نگاه ها برای ایجاد رویه همسان سازی و محتواسازی صورت گرفته است.
این مقام حوزوی تاکید کرد: در راستای تهیه این موسوعه با مجموعه های که کار مشابه انجام داده اند ارتباط برقرار کردیم و با موسسه ها و پژوهشگاه های مختلف همکاری می کنیم در این زمینه دانشکده حدیث بر اساس مدخل های آیات و روایات مباحث اقتصادی را انجام می دهد همچنین تیمی از اساتید مشاور و متخصصان در رشته اقتصادی در این موسوعه استفاده کردیم.
وی با اهتمام بر اینکه منطق تقسیم بندی ما در این موسوعه بر اساس مسائل اقتصادی است گفت:یک سری از موضوعات عرصه مشخصی از اقتصاد نیست و در بحث کلان و ارزش های اقتصادی قرار دادیم  به انسان از منظر مباحث اقتصادی و اعتقادات غلط در خصوص مباحث اقتصادی و سبک زندگی اقتصادی پرداختیم.
دبیر علمی موسوعه اقتصادی اضافه کرد: بر اساس دانش روایی سعی داریم عناوین مختلفی به نمایه های اقتصادی بدهیم از عناوین متداول در مباحث اقتصادی استفاده می کنیم تا مورد استفاده پژوهشگران باشد.
وی با بیان اینکه موسوعه احادیث بدون تحلیل در بعضی از روایات و احادیث امکان چاپ نخواهد داشت گفت: در بعضی از احادیث کار بسیار پیچیده است و برای فهم بعضی از احادیث دچار اختلاف بین متخصصان بودیم و سعی کردیم زمان بیشتری برای فهم حدیث قرار دهیم.
قنبرزاده ابراز امیدواری کرد: در بعضی از موارد نیاز به تحلیل وجود دارد و امیدواریم بتوانیم این مسیر را با جدیت ادامه دهیم و این موسوعه تکمیل شود.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Hailana ben ali LY ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    0 0
    وسائل الشيعة