شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
خواهران خوزستان

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالحی زاده، با بیان اینکه برای نهادینه‌سازی، گسترش و حفظ فرهنگ عفاف و حجاب باید از همه توانایی‌ها، اختیارات و امکانات موجود در نهادهای کشور بهره گرفت، اظهارداشت: آموزش و پرورش، حوزه‌ها، دانشگاه‌ها، نهادهای اقتصادی و فرهنگی و حتی بهداشتی کشور در رسیدن به هدف مورد نظر نقش بسزایی دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، نشست سبک زندگی اسلامی با محوریت عفاف و حجاب، به مناسبت گرامیداشت هفته عفاف و حجاب، با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر صالحی زاده، استاد حوزه و دانشگاه به‌صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست مجازی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالحی زاده، اظهارداشت: بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به‌عنوان روز عفاف و حجاب نام‌گذاری شده، روزی که دژخیمان رضاخان، مردم معترض به کشف حجاب را در مسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید.

وی در ادامه افزود: تلاش‌های رضاخان، باعث شد تا عده‌ای از زنان غرب‌زده، به‌ویژه زنان درباری و دولتمردان، به‌صورت بی‌حجاب یا بدحجاب، در مجامع و معابر عمومی ظاهر شوند و مردم نیز تحت تأثیر اختناق و ظلم رضاخانی، حساسیت لازم را از خود نشان ندادند و نهایتاً در بهمن 1313، در افتتاح دانشگاه تهران، به دختران دستور دادند که بدون حجاب به تحصیل مشغول شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: آیت‌الله قمی پس از مشورت با تعدادی از رجال و روحانیان، برای جلوگیری از کشف حجاب و استفاده از کلاه شاپو، در 9 تیر 1314 به تهران سفر کرد، محاصره محل اقامت ایشان در شهر ری از سوی حکومت، یکی از عوامل اصلی خشم مردم مشهد گردید و به کشتار بی‌رحمانه در مسجد گوهرشاد در 21 تیرماه انجامید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالحی زاده، با بیان اینکه نهادینه‌سازی فرهنگ حجاب و عفاف به‌عنوان یکی از ضرورت‌های باورهای دینی، مستلزم برنامه‌ریزی صحیح در سه حوزه «فرد»، «خانواده» و «جامعه» است، اظهارداشت: برای اجرایی و عملیاتی شدن هر یک از مراحل، به حرکت جمعی ِ پویایی در نهادهای فرهنگی، اعم از خصوصی و دولتی نیاز است.

وی تصریح کرد: اگر این هم سویی و هم‌پوشی در سطح فراگیر صورت نگیرد، نتیجه مطلوب به دست نمی‌آید و گستره عمل فرهنگی هم چون گذشته، به گروه و دوره خاصی محدود خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالحی زاده، در پایان، با بیان اینکه برای نهادینه‌سازی، گسترش و حفظ فرهنگ عفاف و حجاب باید از همه توانایی‌ها، اختیارات و امکانات موجود در نهادهای کشور بهره گرفت، اظهارداشت: آموزش و پرورش، حوزه‌ها، دانشگاه‌ها، نهادهای اقتصادی و فرهنگی و حتی بهداشتی کشور در رسیدن به هدف مورد نظر نقش بسزایی دارند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha