پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسين بستان

حوزه/ عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: در حوزه عدالت جنسیتی بایدها و نبایدهای زیادی وجود دارد که از زمینه‌ها و ساختارها و تفاوت‌های جنسیتی نشات گرفته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان نشست اساتید منتخب علم انسانی اسلامی با عنوان «عدالت اجتماعی؛ از نظریه تا عمل» که به همت مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در دانشکده علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد، با طرح موضوع عدالت جنسیتی، با تاکید بر جایگاه مهم عدالت در جامعه اظهار کرد: سوالات مختلفی در جامعه در زمینه عدالت جنسیتی وجود دارد اما در این زمینه حوزه ها و بخش‌های مختلفی مد نظر است که باید مورد بررسی قرار گیرد.


وی با اشاره به شاخص های مختلفی که در زمینه عدالت جنسیتی مطرح می شود خاطرنشان کرد: بررسی های مختلفی صورت گرفته تا بتوان از درگاه شرع و قوانین دینی یا عقل و احکام و بررسی های عقلی به حقوق جنسیتی و عدالت در این حوزه دست پیدا کرد اما هیچ یک به تنهایی نتوانسته در جایگاه خود آنطور که باید پاسخ کاملی به این مساله بدهد.


عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تاکید بر اختلافی که بین ریشه های فطری و تبیینی عدالت در جامعه وجود دارد تصریح کرد: الگوی نهایی که برای تشخیص عدالت و مصادیق آن مشخص می‌شود الگویی است که دخالت عقل و شرع را توامان می پذیرد.


وی بیان کرد: اگر ما بخواهیم قانون گذاری کنیم به نحوی که خلاف فطرت زن و مرد باشد به خودی خود جایگاهش را از دست می دهد و به همین منظور عدالت جنسیتی با تکیه همزمان بر عقل و شرع می‌تواند محقق شود. اگر شرع گفته که برخی حقوق با مرد است همین مبنایی است که با عقل شاید به آن نتوان رسید.


بستان خاطرنشان کرد: اگرچه در برخی موارد تفاوت‌هایی در حقوق زن و مرد وجود دارد اما بعضا مواردی داریم که براساس مساوات با این حقوق برخورد شده است. در حوزه عدالت جنسیتی با توجه به کیفی بودن شرایط امکان تعریف شاخص وجود ندارد و باید به مسائل کیفی، سلبی و کمّی نگاه شود.


وی با تاکید بر تفاوت‌های روانشناختی و جسمی زن و مرد گفت: همین تفاوت‌ها بسترساز برخی تفاوت‌های شرعی و قانونی هم می تواند باشد. البته شرایط زمانه نیز در تعیین حدود و حقوق نیز موثر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha