چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
طالبان

حوزه/ طالبان عزاداری برای امام حسین (علیه السلام) را بدعت دانسته و نسبت به استغاثه و نذر برای اولیاء الهی حساسیت نشان می دهد و آنرا شرک می دانند؛ اما مسلمانان را به خاطر این اعمال تکفیر نمی کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان در مطلبی به تفاوت طالبان با وهابیت پرداخته است که بدین شرح است:

             

فهم‌ این موضوع را با قصه ای شروع می کنم. در سالهای پیش، روزی یکی از رهبران طالبان با اسامه بن لادن جلسه ای داشت.

رهبر طالب به موقع در وقت ملاقات حاضر نشد و اسامه بن لادن به او گفت: "چرا شما پشتوها سر وقت نمی آیید و برای وقت دیگران ارزش قائل نیستید؟!!"

 آن رهبر طالب در جواب گفت: "عذر می خواهم. فرزند معلولی دارم و رفته بودم سر مزار فلان ولی خدا تا شفایش را از او بگیرم. می دانم شما این کار را شرک می دانید، اما استغاثه از دیدگاه طالبان به شرط آنکه بداند رابطه ولی با خدا چگونه است، هیچ اشکالی ندارد."

در اینجا رهبر طالب به اسامه بن لادنی که وهابی بود و اکنون رهبر القاعده شده بود، این نکته را متذکر شد که استغاثه با شرط آنکه شرایطش رعایت شود، نزد ما جایز است، اگرچه نزد وهابیون  شرک است.

  

به طور خلاصه تفاوت های وهابیت با طالبان را می توان در موارد ذیل دانست:

   

۱. وهابیت در اجتهاد و تقلید، بیشتر رویکرد اجتهادی دارند ولی طالبان، مقلد ابوحنیفه هستند و رویکرد تقلیدی دارند.

   

۲. وهابیت، ماتریدیه را یک فرقه انحرافی می داند، ولی طالبان از نظر اعتقادی ماتریدی-اشعری هستند.

     

۳. وهابیت، صوفیان را مشرک و همه آداب و رسوم صوفیانه را بدعت و ابن عربی را ملحد، زندیق و کافر می داند؛ اما طالبان نگاه مثبتی به طرائق صوفیه دارند و ابن عربی را قبول دارند.

     

۴. هر دو تعریف، عبادت ابن تیمیه را قبول دارند، اما در مصادیق اختلافات فراوانی دارند.

به نوعی می توان گفت طالبان بسیاری از اعمالی که وهابیت از مصادیق شرک و بدعت می دانند، با شرایطی قبول دارند که در قصه بالا بیان شد.

    

نمونه بارز آن تخریب قبور توسط وهابیت و عدم تخریب قبور توسط طالبان است. طالبان تاکنون هیچ قبری را تخریب نکرده اند و سفر برای زیارت قبور را نیز مستحب می داند.

البته طالبان عزاداری برای امام حسین (علیه السلام) را بدعت دانسته و نسبت به استغاثه و نذر برای اولیاء الهی حساسیت نشان می دهند و آنرا شرک می دانند؛ اما مسلمانان را به خاطر این اعمال تکفیر نمی کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    0 0
    این قدر آب‌نکشید این همه بمب‌گذاری و کشتار شیعیان کار کیه؟!
  • US ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    3 1
    اصولاً خیلی از کارهایی که در رسانه ها تحت عناوینی مثل طالبانی یا داعشی یا وهابیت نامیده می شود ربط خاصی به اعتقاد آنها ندارد و بیشتر مربوط به سلیقه فرد انجام دهنده است ما این موارد را در قم هم داریم بطور نمونه در شهر قم ، واکسن زدن به افراد بالای شصت سال شروع شده است و زنان بالای شصت سال برای واکسن زدن مراجعه می کنند در حالیکه نه تنها فرد واکسن زننده یک پرستار مرد است بلکه برای انجام کارهای اداری عده زیادی مرد هم در محل واکسن زدن زنان در حال رفت و آمد هستند و هر گونه اعتراضی عمل داعشی و طالبانی و وهابی شمرده می شود.
    • سید محسن موسوی IR ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      2 0
      بسمه تعالی با سلام احسنتم اعتراضتون کاملا بجاست
  • محمد IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    2 1
    بی غیرتی مواج است. وقتی در صدا و سیما رسما آمپول زن زن به مرد را نشان می دهد یعنی مشروعیت یعنی قبح شکنی یعنی اباحه گری ....
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      1 0
      دقیقا . ولی مشکل صدا و سیما خیلی خیلی بیشتر و اساسی تر است .
  • فکوری IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 1
    متاسفانه نویسنده محترم نسبت به جریان سیاسی مذهبی طالبان نگاه بسیار سطحی داشته و شناخت دقیقی از وضعیت حاکم بر تفکر طالبان و عمق استراتژی این گروه مدعی خلافت و امارت ندارد. جناب فرمانیان صرفا با ملاحظه برخی خصوصیات موجود در میان احناف اهل سنت در افغانستان، این گونه خوشبینانه به موضوع نگاه کرده و با ذهنیت خود برخی تفاوت های طالبان با وهابیت را برشمرده است بدون اینکه آگاهی کافی و تبیین روشنی نسبت به اهداف سیاسی مذهبی و نیز مختصات تشکیلاتی و کارکردهای آنان داشته باشد در حالی که این گروه را نمی توان صرفا با نگاه مذهبی مورد ارزیابی قرار داد. لذا به نظر می رسد نوشته ایشان هرگز نمی تواند واقعیات حاکم بر تفکر سیاسی مذهبی جریان پیچیده طالبان را بازگو کند.