سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تصاویر/ نششست علمی"طالبان و داعش، اشتراکات و افتراقات"

حوزه/ یکی از پدیده هایی که در آغاز قرن ۲۱ شروع شده است و می تواند تاثیرات بسیاری در افغانستان و جهان اسلام بگذارد، بحث قرائت طالبان از اسلام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست مجازی طالبان و داعش؛ اشتراکات و افتراقات که امروز در مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه در قم  برگزار شد،‌حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی علیزاده موسوی به بررسی تطبیقی زمینه های ظهور و افول طالبان و داعش پرداخت و حجت الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان در رابطه با  اشتراکات و افتراقات فکری و عقیدتی طالبان و داعش سخنرانی کرد و یاسر قزوینی نیز  با موضوع اشتراکات و افتراقات سیاسی (فلسفه سیاسی) طالبان و داعش سخن گفت.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی علیزاده موسوی در این نشست گفت: یکی از پدیده هایی که در آغاز قرن ۲۱ شروع شده است و می تواند تاثیرات بسیاری در افغانستان و جهان اسلام بگذارد، بحث قرائت طالبان از اسلام است.

این کارشناس افزود: واقعیت این است که تفکر طالبان محدود به مرزهای افغانستان نخواهد بود و اندیشمندان باید در این زمینه بررسی کنند.


وی ادامه داد: چیزی که داعش را از بین برد خشونت ها و تنفری بود که در دل مردم به وجود آمد، اختلاف طالبان امروز با داعش در روش و تاکتیک است  و امیدواریم که طالبان به حرف هایی که زده است عمل کند و شاهد حضور همه مردم در ساختارهای جامعه باشیم.


همچنین در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان با بررسی اشتراکات و افتراقات فکری و عقیدتی طالبان و داعش، اظهار داشت: اولین مساله در باب فقه است همه طالبان مقلد فقه حنفی هستند و از آن عدول نمی کنند به جد با مخالفانشان برخورد می کنند.


این کارشناس بین الملل بیان داشت: بین طالبان و داعش در فقه اختلاف هایی وجود دارد، داعش قائل به اجتهاد  است و از هیچ کسی تقلید نمی کند.


وی با اشاره به تفکرات طالبان گفت: آنان همه طلبه های مدارس دیوبند و از نظر فکری دیوبندی هستند، یعنی گرایش آنها و فقه آنها مقلد فقه حنفی است و از نظر کلامی و اعتقادی تفکر اشعری هستند و گرایش های اهل حدیثی نیز در آنها وجود دارد.


حجت الاسلام والمسلمین فرمانیان بیان داشت: بسیاری از کارهای صوفی ها و طریقت های آنها را قبول دارند و طریقت های نقش بندی را جز طرایق خوب و قابل توجه می دانند.


وی ابراز داشت: علل به قدرت رسیدن طالبان این است که آنها از تجربیات داعش استفاده کرده و روش آنها بر خلاف داعش که خشونت آمیز بود برای طالبان مسالمت آمیز است.


کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سیستم دولتی در طالبان گفت: امروز از تمام کسانی که در دولت موقت معرفی کردند هیچ کسی جز پشتون‌ها در آنها نیست.


وی تاکید کرد: شکاف قومی در بین طالبان وجود دارد و در دولت موقت آنها نیز این امر را نشان می دهد یعنی قائل به پشتون ها و اتحاد با پاکستان هستند.


فرمانیان با اشاره به اینکه کشورها باید به افغانستان به دیده عبرت نگاه کنند گفت: منافع قومی حاکم بر منافع ملی شده است و این امر را در دولت طالبان می بینیم.


به گفته وی، در افغانستان و اقلیم سیاسی شاهد دو قدرت بودیم و امروز شاهد قدرت طالبان هستیم.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha