سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
واقعه غدیر

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: در دهه امامت و ولایت نباید به مسائل حاشیه بپردازیم بلکه باید به تفاسیر واژه مولا در واقعه غدیر بپردازیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر طبسی در وبینار شبهه پژوهشی غدیر اظهار داشت: بعضی از نویسندگان و مورخان اهل سنت کلمه مولا را به معنی دوست و پسرعمو عنوان کرده اند که به این معانی نیست.
وی افزود: متاسفانه بعضی ها اصرار دارند، چشم خود را بر روی هم میبندند و به مسائل جانشینی امام علی(ع) در واقعه غدیر نمی پردازند.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: پیامبر(ص) در واقعه غدیر از مردم بیعت و اعتراف برای جانشینی حضرت علی(ع) گرفتند و فرمودند: «مَن کُنتُ مَولاه فَهذا عَلیٌّ مَولاه»
وی با اشاره به اینکه علمای عرب برای کلمه مولا چند وجه ذکر می کنند گفت: یکی از این معانی مالک یعنی اطاعت محض و مخصوص از امیرالمومنین(ع) است.
وی اضافه کرد: شمس الدین، سبط ابن جوزی حنفی، متوفای ۶۵۴ در (تذکره خواص الامّه) می گوید: علماء تاریخ متفق اند که داستان غدیر بعد از بازگشت پیغمبر(ص) از حجة الوداع در هجدهم ذی حجه بوده، گرد آورد صحابه را و آنان یکصد و بیست هزار تن بودند.
طبسی بیان داشت: سبط ابن جوزی حنفی گفته است که  علماء عربیت برای لفظ مولی ، ۱۰ معنی متعدد آورده اند که مراد از (مولی) در حدیث مزبور، طاعت (فرمانبرداری) محضه و مخصوصه است، پس وجه دهم متعیّن است و آن: «اولی» است، و معنای (فرمایش پیغمبر ص) چنین می شود: هر کس که من به او اولی (سزاوارتر) هستم از خود او، علی اولی (سزاوارتر) است.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: نقطه مهم در سبط ابن جوزی نص صریح در امامت حضرت علی(ع) و قبول اطاعات ایشان است که این نیز حرف علمای شیعه است.
وی به مفهوم مولا از زبان امامان معصوم اشاره کرد و گفت: حدیث غدیر یکی از استوارترین و مهمترین گزاره‌های حدیثی، تاریخی و کلامی بود که وجه همت دانشمندان و نویسندگان امامیه قرار گرفت. شیخ صدوق وجود امام و مسأله نص و دیگر موضوعات مورد اختلاف فریقین را که از زمان امامان پیشین تا به حال مطرح بوده، به تبعیت از روش و سیرت علمی اهل بیت(ع)؛ به‌ویژه با استناد به حدیث غدیر، اثبات کرده است.
وی ابراز داشت: ایشان در کتاب معانی‌الاخبار با استناد به سلسله روات تسننِ متّصل به انس بن مالک، نتیجه می‌گیرد که حدیث غدیر، بالاتفاق مورد قبول همگان است.

طبسی گفت: همچنین کلینی در کتاب کافی جلد چهارم صفحه ۵۶۶ روایتی را از وجود امام جعفر صادق(ع) در رابطه به مسجد غدیر نقل می کند که مستحب است انسان دو رکعت نماز در مسجد غدیر بخواند برای آنکه پیغمبر در این مسجد امیرالمومنین را به عنوان امام و جانشین خودشان معین فرمودند. خدا در این مسجد به وسیله امیرالمومنین حق را بیان فرمودند.
به گفته استاد حوزه و دانشگاه ، امام صادق(ع) از مساله غدیر به عنوان حق تعبیر می کند.
وی با بیان اینکه ولایت پیامبر مطلقه است گفت: احدی نمی تواند بگوید ولایت پیامبر بر مردم ولایت مقیده است چرا که این ولایت مطلقه است و این امر به خاطر آیه ۶ سوره احزاب در قرآن است که در آنجا خداوند می فرماید:" النَّبِیُّ أَوْلَیٰ بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ: پیغمبر اولی و سزاوارتر به مؤمنان است از خود آنها "
طبسی افزود: تعیین امام و جانشین کار خداوند است و در واقعه غدیر، پیغمبر اکرم(ص) مبلغ شدند تا امیرالمومنین(ع) را از سوی خداوند برای مردم به عنوان امام و جانشین بعد از خودشان معین کنند.
وی تاکید کرد: بنابراین امر امامت به دست پیامبر هم نیست چه برسد که سقیفه بنی ساعده در این باره تصمیم گیری کنند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha