جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین علی کورانی

حوزه/ شیخ علی کورانی گفت: از هنرمندان شیعی و سنی اگر می توانند یک تابلوی بین المللی از صحنه غدیر بسازند که این خدمت بزرگ برای حضرت علی (ع) خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی کورانی در دومین روز از وبینار مدرسه شبهه پژوهشی  غدیر اظهار داشت: سعی کردیم که تابلو بین المللی و یک اثر هنری از واقعه غدیر داشته باشیم و این پیشنهاد به استاد فرشچیان داده شد.

پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: این استاد تابلو را طراحی کرد که از لحاظ رنگ و صحنه سازی خوب است ولی برای آن از مراجع و علما نظری دریافت نکرد و این تابلو تصویری را به نمایش می گذارد که انگار یک شاه با قرار دادن دستش در پشت شخص می‌خواهد او را به عنوان ولیعهد معرفی کند.


شیخ علی کورانی ادامه داد: استاد فرشچیان در عرصه بین المللی تابلو معروفی در رابطه با واقعه عاشورا به تصویر کشیده شده است که موضوع این تابلو بازگشت اسب بی‌سوار امام حسین (ع) به سوی خیمه‌گاه در عصر عاشوراست.


وی با بیان اینکه ایرانی ها اهل ذوق و سلیقه هستند گفت: ایرانیان و شیعیان منطق و عقلانیت دارند و با تمسک به واقعه غدیر به ولایت امیرالمومنین(ع) رسیدند.


حجت الاسلام والمسلمین کورانی افزود: بسیاری از مورخان اهل سنت و شیعه نیز مساله غدیر و عید غدیر و بیعت در آن را بیان کرده اند ولی در معنای و مفهوم تفاوت قائل شدند.


وی با اشاره به اینکه پیامبر در واقعه غدیر حضرت علی(ع) را به عنوان وصی مردم معرفی کردند گفت:  ایستادن پیامبر در سرزمین غدیر و خطبه ها و نزول جبریل همه باعث این است که انسان فکر کند که وصی ایشان معرفی خواهد شد.


حجت الاسلام والمسلمین کورانی ادامه داد: در واقعه غدیر و ارتباط با آن ۶ خطبه از پیامبر اسلام در این زمینه روایت شده است و در تمام این خطبه ها بر ولایت اهل بیت و قرآن تاکید می کرد و مژده به ۱۲ امام ربانی و الهی بعد از خود می داد.


وی با تاکید بر اینکه مساله پیامبر در واقعه غدیر تبلیغ دین اسلام و بیان ولایت است گفت: وقتی نگاه می کنیم به رسالت الهی از آدم تا خاتم تمام انبیا وصی و خلیفه دارند و نمی گذارند مردم گمراه بمانند از این رو پیامبر نیز وصی خود را انتخاب می کند.


این محقق با اشاره به جزییات واقعه غدیر گفت: پیامبر اسلام(ص) هنگام بازگشت از حجة الوداع در غدیر خم، صبر کرد تا مردم جمع شوند و امام علی(ع) را جانشین خود معرفی کرد و حاضران در آن واقعه که بزرگان صحابه نیز در میان‌شان بودند، با امام علی(ع) بیعت کردند.


وی افزود: این معرفی بنا به دستور خدا در آیه تبلیغ بود. این آیه به پیامبر(ص) دستور می‌داد آنچه خداوند بر او نازل کرده، ابلاغ کند و اگر این کار را نکند، رسالتش را انجام نداده است.


حجت الاسلام والمسلمین کورانی خاطر نشان کرد: کسانی که در آن مکان غدیر بودند به این مساله امامت علی(ع) اعتراض نکردند ولی بعد از آن اعتراض های خود را بیان کردند.


وی با بیان اینکه مساله غدیر روشن و واضح است گفت: واقعه کربلا مخصوص همه مسلمانان جهان است و جمع کردن مردم در مکان غدیر و آن تابستان گرم برای تبلیغ ولایت علی(ع) بود و مساله های دیگری نبود.


محقق حوزوی افزود: پیامبر بعد از واقعه غدیر ۷۰ روز زنده بودند و در این مدت، افرادی قصد سو جان پیامبر(ص) را داشتند که توسط خداوند مورد عذاب الهی قرار گرفتند.

پ۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha