جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت پیمان

حوزه/ واقعه غدیر خم که یکی از مهمترین سندهای امامت و ولایت دوازده امام علیهم السلام به ویژه خلافت بلافصل امامت و ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام است دارای گفته ها و ناگفته های فراوان است و ضروری است گفته ها را واکاوی و با زبان و گفتاری امروزین منقح و مصرح نموده و عرضه کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دبیرکل مجمع جهانی شیعه شناسی، بمناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر پیامی خطاب به اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی صادر کرد. 

 متن پیام به شرح زیر است: 

    بسم الله الرحمن الرحیم 
واقعه غدیر و خطبه خوانی خاتم پیامبران در هیجدهم ذی الحجه سال دهم هجری عظیم ترین و سرنوشت سازترین رویداد تاریخ اسلام است . 
خطبه پیامبر اسلام در عید غدیر خم از عظمت ، شانیت و مقامی خاص  برخوردار است و  این عظمت از جهات مختلف قرآنی ، حدیثی ،  فقهی ،  کلامی ،  زمانی  ، مکانی ، رجالی ،  تاریخی و علمی همواره در ادوار مختلف تاریخ اسلام مورد بررسی و نقد و نظر عالمان مذاهب اسلامی و دیگر ادیان بوده است.
واقعه غدیر خم رویدادی مهم و تاثیرگذار در همه جهان است ، بنابراین بر ما شیعیان فرض و تکلیف است که بایسته های غدیر را آنگونه  دانسته و بیان و مطرح کنیم که حق این همه عظمت ادا شود . 
   باید گفت که از این همه عظمت ،  شکوه و گستردگی واقعه غدیر ، گاهی تنها با آن یک جمله معروفِ " من کنت مولا فهذا علی مولاه " اکتفا شده و همان نیز بسیار ضعیف مطرح می شود . چه بسا همین سببی برای  شبهه آفرینی مخالفین مکتب اهل بیت شده و نیز خواهد شد.
 بدین جهت نکاتی بایسته در مقام بیان واقعه غدیر خم را ، برای همه اهل علم و فضل و دانشمندان و دانشوران و پژوهشگران و موسسات و مراکز پژوهشی داخل و خارج کشور  توصیف و توصیه مینماییم :  
   " واژه شناسی ولی و ولایت ، بیان فلسفه وجودی ولایت و امامت ، بیان عظمت ولایت و تقسیمات آن ، بیان عظمت و شانیت امام علی علیه السلام برای ولایت و خلافت ، خطرات و تهدیدات نصب ولایت علی علیه السلام ، سابقه نصب وصی توسط دیگر انبیاء الهی ، معرفی مصادیق واقعی ولایت و امامت ، اهمیت مکانی و اهمیت زمانی غدیر ، چگونگی برگزاری مراسم نصب علی علیه السلام به ولایت ، تبیین برگزاری مراسم زیبای عمامه گذاری و قرار دادن تاج ولایت بر سر وصی حق بدست رسول الله ، بیان نکات مهم و محورهای اساسی خطبه طولانی جامع وغرّای پیامبر اعظم در غدیر خم ، بررسی اسناد حدیث ولایت در خطبه غدیر خم ، دلالت ولی و ولایت بر امامت و خلافت علی علیه السلام ، کتابشناسی غدیر خم ، بیان واقعه غدیر از منابع اهل سنت. " بایسته ها و ضروت هایی هستند که همگان شایسته است که به آنها اهتمام نموده  و سعی بلیغ بکار ببریم .   
    بنابراین واقعه غدیر خم که یکی از مهمترین سندهای امامت و ولایت دوازده امام علیهم السلام به ویژه خلافت بلافصل امامت و ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام است دارای گفته ها و ناگفته های فراوان است و ضروری است گفته ها را واکاوی و با زبان و گفتاری امروزین  منقح و مصرح نموده و عرضه کنیم و ناگفته ها را با تحقیقات عمیق و دقیق گسترده و فراگیر به دست آورده و غنی سازی کرده و با ابزار جدید منتشر نماییم.
   در پایان به کلام رئیس مکتب شیعه ، امام همام ، جعفر ابن محمدِِ الصادق علیه السلام در بیان اهمیت غدیر تمسک می جوییم که فرمود : 
   إِنَّ یَوْمَ الْغَدِیرِ فِی السَّمَاءِ أَشْهَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ؛ تهذیب الاحکام/۶/۲۵) 
فَالدِّرْهَمُ فِیهِ بِمِائَتَیْ أَلْفِ دِرْهَمٍ وَ الْمَزِیدُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل‏؛ اقبال‌الاعمال/۱/۴۶۳)
«فَإِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ لِکُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ وَ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ ذُنُوبَ سِتِّینَ سَنَةً وَ یُعْتِقُ مِنَ النَّارِ ضِعْفَ مَا أَعْتَقَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ لَیْلَةِ الْفِطْرِ»(تهذیب‌الاحکام/۶/۲۴) 
وَ اللَّهِ لَوْ عَرَفَ النَّاسُ فَضْلَ هَذَا الْیَوْمِ بِحَقِیقَتِهِ لَصَافَحَتْهُمُ الْمَلَائِکَةُ فِی کُلِّ یَوْمٍ عَشْرَ مَرَّات‏»(تهذیب‌الاحکام/۶/۲۴). 
  و الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایته علی ابن ابی طالب و اولاده المعصومین صلواة الله علیهم اجمعین .   

 آیت پیمان 
     دبیرکل مجمع جهانی شیعه شناسی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha