سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حمید ملکی

حوزه/ قائم مقام مدیر حوزه های علمیه گفت: مساله ای مهمتر از ولایت در واقعه غدیر نیست و آیه غدیر در این باره نازل شده و حدیث غدیر مورد قبول اهل سنت است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین حمید ملکی در دومین روز از وبینار مدرسه شبهه پژوهشی غدیر، اظهار داشت:  آیه تبلیغ و یا غدیر در آیه ۵۵ سوره مائده آمده است که خداوند می فرمایند: یا ایهاالرسول بلّغ ما اُنزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمک من الناس‏: ای پیامبر، آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده بود برسان،و اگر این ابلاغ را انجام ندهی، رسالت‏خود را به طور کامل ابلاغ‏نکرده‏ای; و خداوند تو را از مردم بدخواه حفظ می‌‏کند.


وی افزود: خداوند در این آیه از رسولش می خواهد که رسالتش را بر مردم تمام کند و به او بشارت می دهد که از ایشان در مقابل بدخواهان محافظت کند.


این مقام حوزوی ادامه داد: این آیه نشانگر اهمیت واقعه غدیر است ضمن اینکه در کنار این آیه قرآن روایات و احادیث بسیاری در خصوص اهمیت این واقعه عظیم بیان شده است.


وی با اشاره به جزییات واقعه غدیر گفت: غدیر خم مکانی میان مکه و مدینه است که در آنجا پیامبر اسلام، در ۱۸ ذی‌الحجه سال ۱۰ هجری قمری علی بن ابی طالب(ع) را «مولای» مؤمنان اعلام کرد و این مکان به قدری وسعت داشت که پیامبر برای یک امر مهم مردم را در این مکان جمع گرد.


قائم مقام مدیر حوزه های علمیه  بیان داشت: همچنین آیه سوم سوره مائده در باره واقعه غدیر است که خداوند در این باره می فرماید: ...اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً: امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را برای شما آیینی برگزیدم.


حجت الاسلام و المسلمین  ملکی با بیان اینکه برای اثبات غدیر آیات قرآن کافی است گفت: قرآن معجزه الهی و سهره ادب و ادبیات است و در این کتاب به واقعه غدیر پرداخته شده است.


وی گفت: با وجود چنین آیاتی نیازی به روایات و احادیث در این باره نیست و حجت بر مردم تمام شده است.


این شخصیت حوزوی با اشاره به شهبات مطرح شده در خصوص واقعه غدیر گفت: جوانان و محققان می توانند به مراجعه به قرآن کریم به حقیقت واقعه غدیر پی ببرند ضمن اینکه حدیث غدیر نیز در میان اهل سنت و فرقین متواتر است و آن را قبول دارند.


وی خاطر نشان کرد: علامه امینی در کتاب الغدیر به ۱۱۰ تن از صحابه و ۸۴ نفر از تابعین پیامبر که حدیث غدیر را روایت کرده‌اند اشاره می‌کند. همچنین اسامی۳۶۰ تن از راویان حدیث غدیر از قرن دوم تا چهاردهم را برمی‌شمارد از این رو بسیاری از اهل سنت واقعه غدیر را قبول دارند.


قائم مقام مدیر حوزه های علمیه تاکید کرد: کسانی که دنبال حقیت ولایت و بحث غدیر هستند، پاسخ شبهات غدیر را در کلام بزرگان دین و متون گرانقدر مورد مطالعه قرار دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha