پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 970164
۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
کانون ادبیات عرب مدرسه علمیه مهدی موعود(عج)

حوزه/ کانون ادبیات عرب مدرسه علمیه مهدی موعود(عج) قم فرازی از خطبه غدیر خم را در بوته نقد ادبی (لغتی، صرفی، نحوی و بلاغی) قرار داده است.

 به گزارش خبرگزاری حوزه، هیئت تحریریّه  کانون ادبیات عرب مدرسه علمیه امام مهدی موعود(عج) قم،  بخش دوم تحقیق خود بر فرازی از خطبه غدیر خم  تدوین کرده است.

در این  مقاله آمده است:

 از جمله مباحثی که در برخی از مجامع آموزشی مورد کم توجّهی قرار گرفته است، بحث از «تطبیق علوم ادبی([۱])» می باشد. بحث در این مقاله با نگاه تطبیقی و ادبی صورت گرفته است بدین شکل که فرازی از خطبه غدیر خم که پیامبر أکرم(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) در مورد امام علی(علیه السّلام) بیان فرمودند یعنی: «مَعَاشِرَ النَّاسِ فَضِّلُوا عَلِیّاً فَإِنَّهُ أَفْضَلُ النَّاسِ بَعْدِی مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثَی» را به دو صورت اجمالی و تفصیلی ترجمه و تفسیر کرده و سپس آن را در ترجمه و تفسیر تفصیلی از دیدگاه لغوی، صرفی، نحوی و بلاغی مورد بررسی قرار داده است. ضرورتی که سبب شده مقاله حاضر تدوین گردد این بوده که دیدگان نسبت به این علوم شریف کم رنگ شده لذا هدفی که در پی آن بوده، انعکاس تأثیر علوم ادبی بر فهم روایات اهل بیت(علیهم السّلام) و آیات قرآن کریم و کشف سیر چگونگی تفسیر ادبی آن ها می باشد. در پایان با ارائه تصویری از منظر مرحوم «امین الإسلام طبرسی»(قدّس سرّه) نسبت به علوم ادبی، درصدد رسیدن به این نتائج است: ۱) تحصیل علوم ادبی در جهت فهم آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت(علیهم السّلام) لازم می باشد؛ ۲) تأثیر این علوم در روایات اهل بیت(علیهم السّلام) و آیات قرآن کریم غیر قابل انکار است؛ ۳) کشف سیر چگونگی تفسیر ادبی روایات و آیات قرآن.

برای دریافت فایل (P.D.F) این اثر اینجا را کلیک کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فرشته سادات عقیلی IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    0 0
    عرض سلام و خدا قوت. میفرمایید در صورت استفاده از این مقاله در پایان نامه یا مقاله خودم چگونه باید ادرس بدهم؟ سال انتشار و نام انتشارات و...