شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حق

حوزه/ قاری برجسته کشوری از ضبط و تولید اثر فاخر قرآنی آوای معرفت مشتمل بر ترتیل خوانی قرآن به شکل تندخوانی مبتنی بر ملودی ها وآواهای ایرانی برای اولین بار در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، محمدرضا حق شناس، قاری پروژه بزرگ قرآنی آوای معرفت مشتمل بر ترتیل خوانی کل قرآن کریم به شکل تندخوانی، پیش از ظهر امروز  در آیین رونمایی از این  اثر  قرآنی، اظهار کرد: شروع کار با تشکیل یک کارگروه و بررسی دلایل دوری مخاطب عام از استماع آیات الهی علی رغم وجود ترتیل های زیبا بود، که در این بررسی به چند نکته دست پیدا کردیم.

وی افزود: مخاطبین خاص درصد محدودی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و درصد بالاتر، مردم و مخاطب عام هستند، لذا به این نتیجه رسیدیم که سرعت تلاوت ترتیل و فاصله بین آیات و ملودی ها و نغمه هایی که استفاده  شده، انگیزه و ترغیب لازم را برای مخاطب عام ایجاد نمی کند.

حق شناس با بیان لزوم ترغیب و تشویق مخاطبین عام برای استماع بیشتر آیات الهی، گفت: سرعت تلاوت و گام خواندن را در تولید این اثر فاخر مقداری بالا بردیم و سپس یک قطعه ضبط شد و بین مردم عام وبرخی اساتید توزیع شد که بیشتر افراد پسند می کردند.

وی خاطر نشان کرد: اکنون کل قرآن کریم به این شیوه در استودیوی مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان ضبط شده، البته هرگز ادعای عدم وجود اشکال در این اثر را نداریم، به ویژه در بحث های تجوید و فصاحت، اشکالاتی وجود داشته و مردم نیز به این نکته اشاره کردند ولی این کار و شیوه جدید است و الحان و نغمات آن خاص بوده است.

قاری برجسته کشوری به سرعت مناسب تلاوت در این اثر برای شنونده اشاره کرد و افزود: در استماع این نوع تلاوت، حوصله شنونده سر نمی رود و فرصت پرت شدن حواس کم بوده و شنونده دوست دارد دنباله ی آن را گوش دهد.

وی اضافه کرد: این کار در قالب ترتیل خوانده شده، اما چون سرعت آن نسبت به ترتیل عادی زیاد و کمتر از تحدیر است، نام آن را ترتیل تند قرار دادیم و از آنجایی که چند سالی است که شخصا در نظر داشتم ترتیلی خوانده شود که نماد ایرانی داشته باشد این ترتیل به این شیوه تولید شد.

حق شناس تاکید کرد: سعی کردیم کاری تولید کنیم که هر جای دنیا شنیده شود آن را مختص ایران بدانند، لذا این اثر قرآنی با ملودی های ایرانی و فارسی شکل گرفت.

وی افزود: هدف کلی تولید این اثر برای شرکت در مسابقات نیست، بلکه این ترتیل برای استماع عموم خوانده شده تا جذب حداکثری مخاطب استماع کننده قرآن را داشته باشیم.

حق شناس با اشاره به زمان شروع تولید این اثر قرآنی در ایام فاطیمه سال ۹۹ و خاتمه آن در سالروز شهادت امیرمومنان(ع) بود ، گفت: مراحل تولید این کار نزدیک به ۴۴۰ ساعت ضبط استودیویی با میانگین۲ تا ۴ ساعت در روز به صورت ایستاده و تماما با وضو بدون وقفه انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: موسسه معرفت و مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان در نظر دارند که این کار اهدایی باشد و هیچ گونه هزینه ای از مردم گرفته نشود، چرا که نیتی پشت آن بوده و کار به نام حضرت زهرا(س) شروع شد و با نام حضرت علی(ع) تمام شد و سعی گردید ارتباط قلبی و روحی با آیات برقرار کنیم و معنا محور و گوش نواز خوانده شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امین کریمی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    0 0
    خدا قوت، واقعا جای قرائت های فاخر عام پسند در ایران خیلی خالی است.