دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تحلیف ریاست جمهوری

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

خادم جمهور سوگند یاد کرد

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور پس از ادای سوگند در مراسم تحلیف که عصر امروز (پنجشنبه) در صحن مجلس شورای اسلامی با حضور مقامات داخلی و خارجی و نمایندگان مجلس برگزار شد، اظهار کرد: سلام بر ملت ایران و سلام بر مهمانان ارجمند و خانواده معزز شهیدان، رؤسای محترم جمهور، معاونین رئیس جمهور، نخست وزیران گرامی، وزرای امور خارجه، نمایندگان ویژه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، سفرای محترم و رؤسای محترم گروه‌های جهادی. سلام به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سلام به همه مقامات محترم لشگری و کشوری، اعضای شورای نگهبان و همه مسئولین عالی رتبه. رئیسی ادامه داد: طلوع انقلاب اسلامی در ایران فصل نوینی از آزادی، مشارکت سیاسی و مردم سالاری را در تاریخ کشورمان به ثبت رسانید. قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان میثاق ملی در اصل ششم، همه نهادهای حاکمیتی را محصور اراده و رأی مردم دانست. وی افزود: اینک بار دیگر اراده ملت تجلی پیدا کرد تا این خدمتگزار به آرمان‌های والایی سوگند وفاداری یاد کند که ۴۰ سال پیش توسط امام بزرگوار به ثمر نشست. مردم برای پیمودن مسیر انقلاب عزمی راسخ دارند. اراده آنها قرار گرفتن کشور در مسیر پیشرفت، عدالت، آزادی و عزت است. حجت الاسلام رئیسی گفت: ملت ایران با انقلاب اسلامی در برابر شرق و غرب ایستاد تا ثابت کند مردم سالاری دینی شیوه جدیدی از حکمرانی است که می‌تواند سنت، دین و دنیا را به ارمغان آورد. ایران بزرگ، پر افتخار و تاریخ ساز در حالی وارد قرن جدیدی می‌شود که بیش از ۴۰ سال است که خورشید مردم سالاری دینی در آن طلوع کرده و اکنون در آغاز گام دوم قرار دارد. وی گفت: امروز دولت جدید در جایی ایستاده که تمدنی جهانی آن را ساخته است. فرهنگی که قرن‌ها در تاریخ بشریت پیشرو بوده است و با ترکیب یکتاپرستی و پیشرفت، الگویی از زیست معنوی را ارائه داده است. فرهنگ و تمدن ایران بزرگ آن‌گاه که پذیرای اسلام شد، الگوی پیشرفت را بازآفرینی کرد و سرآمد دانش و ادب در جهان گردید.

منبع:مهر

بولدوزر برای تاریخ‌سازی چند ثانیه کم آورد

در سیزدهمین روز از بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، ورزشکاران کشورمان در رشته‌های کشتی آزاد و کاراته به مصاف حریفان خود رفتند. در این روز، حسن یزدانی در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم به دیوید تیلور باخت و نایب قهرمان شد، امیرحسین زارع با شکست در نیمه نهایی وزن ۱۲۵ کیلوگرم به دیدار رده‌بندی رفت، رضا اطری در دیدار رده‌بندی وزن ۵۷ کیلوگرم شکست خورد و در رده پنجم قرار گرفت. همچنین مصطفی حسین‌خانی در کشتی آزاد و سارا بهمنیار در کاراته حذف شدند.حسن یزدانی قهرمان المپیک ۲۰۱۶ ریو در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم برابر «دیوید تیلور» از آمریکا قرار گرفت و ۴ بر ۳ باخت و صاحب مدال نقره شد. وی در حالی به این مدال رسید که در ثانیه های پایانی و در حالی که پیش بود، ۲ امتیاز از دست داد و شکست خورد. یزدانی در صورت قهرمانی، می‌توانست با کسب ۲ طلا پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران در المپیک لقب بگیرد، اما موفق به این تاریخ‌سازی نشد.

منبع:تسنیم

اسرائیل از خط قرمز عبور کرد

رژیم صهیونیستی برای اولین بار پس از جنگ ۳۳ روزه از خطوط قرمز تعیین شده در جنوب لبنان عبور کرد.به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد امروز (پنجشنبه) در اقدام امنیتی خطرناکی دو حمله هوایی به منطقه "الدمشقیه" در خارج از  شهرک "المحمودیه" (ما بین شهرستان‌های جزین، مرجعیون و النبطیه) صورت دادند. این دو حمله یک منطقه غیرمسکونی را هدف قرار داد که به گفته رسانه‌های صهیونیستی محل شلیک موشک‌هایی است که روز چهارشنبه اطراف شهرک صهیونیست نشین "کریات شمونه" را هدف گرفتند. آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی با تایید این حمله مدعی شد، حملات ارتش به لبنان ادامه دارد و در مقابله با "تلاش‌های تروریستی علیه اسرائیل" بیشتر خواهد شد. الاخبار در گزارش خود نوشت: به رغم اینکه دشمن صهیونیستی حملات بامداد امروز را پاسخی به راکت‌های دیروز عنوان کرد، اما تحلیلگران نزدیک به موسسه امنیتی در تل‌آویو گفته‌اند که این دو حمله پایگاه‌های حزب‌الله را هدف قرار نداده و صرفا پیام بوده است. اما این حمله عبور از خطوط قرمز تعیین شده در جنوب لبنان پس از پایان جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ به شمار می رود. این اولین بار از آن زمان بود که دشمن از جنگنده های خود برای حمله به خاک لبنان در عمق جنوب استفاده کرد، در حالیکه پیش از این، در پاسخ به شلیک راکت- چه به سمت مزارع شبعا یا شمال فلسطین- با بمباران توپخانه‌ای پاسخ می‌داد. این روزنامه ادامه داد: مقاومت هنوز حرفی نزده است. "الاعلام الحربی" به انتشار خبر این دو حمله بسنده کرد. آخرین باری که دشمن از جنگنده‌های خود برای بمباران پایگاه‌های مقاومت استفاده کرد در فوریه ۲۰۱۴ بود. هنگامی که جنگنده‌های اسرائیلی یک پایگاه حزب‌الله را در مرزهای لبنان و سوریه هدف گرفت. با وجود اینکه حمله یک نقطه "مبهم" به لحاظ واقع شدن در خاک سوریه یا لبنان را هدف گرفت، اما حزب‌الله با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد، این حمله در خاک لبنان بود و مقاومت فورا عملیاتی را در مزارع شبعا انجام داد که در پاسخ به تلاش دشمن برای نقض قواعد درگیری آن را تدارک دیده بود. الاخبار تأکید کرد: از سال ۲۰۰۶ مقاومت معادله بازدارندگی دشمن را تثبیت کرده و آن را از انجام هر تجاوزی به اراضی لبنان بازداشته است. اگر مشخص شود که دو حمله مذکور در چارچوب تلاش اسرائیل برای اخلال در توازن دقیق بازدارندگی باشد، دور از انتظار است که به این رژیم اجازه گذر از این معادله داده شود. در همین راستا، یوسی یهوشع، تحلیلگر نظامی روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» درباره واکنش رژیم صهیونیستی به حمله گفت: این واکنش اهمیتی ندارد. زیرا گلوله‌ها در مناطق باز سقوط کردند و هدف آن "رسانه‌ای" است. ‌سایت اسرائیلی"واللا" نوشت، سرویس‌های امنیتی اسرائیل برآورد می‌کنند که گروه‌های فلسطینی مسئول شلیک موشک‌ها هستند و حزب‌الله آن را نادیده می‌گیرد. این پایگاه اینترنتی افزود: تداوم روند شلیک راکت، دستگاه‌های امنیتی را ملزم می‌سازد تا این موضوع را بررسی کنند که آیا حزب‌الله مهره‌های بازی شطرنج را به حرکت درآورده است یا خیر. واللا نوشت: وضعیت پیچیده است. سطح سیاسی (در اسرائیل) با بحران‌های سختی مواجه است و برای عدم کشیده شدن به درگیری داخلی در لبنان و مقابله با جامعه بین‌المللی تلاش می‌کند. همزمان چالش‌های سیاسی و امنیتی این رژیم را وادار می‌کند که با کشورهای غربی بر روی ایران متمرکز شوند.

منبع:ایسنا

دادگاه سعودی عوامل فاجعه مسجد الحرام را تبرئه کرد

روزنامه سعودی "عکاظ" به نقل از منابعی که نام شان را ذکر نکرد، خاطرنشان نمود: دادگاه مزبور ۱۳ فرد متهم در این پرونده از جمله گروه شرکت های بن لادن را از اتهام نسبت داده شده مبرا دانست. دادگاه جنایی مکه دسامبر گذشته افراد متهم در این پرونده را تبرئه کرد. اداره قضائی توضیح داد که در این خصوص چیزی جز آنچه که در حکم تبرئه آمده برایش به اثبات نرسیده است و به دنبال صدور حکم تبرئه پرونده مزبور را جهت بازنگری به دادگاه استیناف تقدیم کرد. دادگاه مزبور مدعی شد: آنچه که در مکه مکرمه در آن روز روی داد در نتیجه حوادث طبیعی شکل گرفت که اتخاذ تدابیر لازم در این خصوص اگر ناممکن نباشد، سخت و دشوار است و به همین دلیل سیزده فرد متهم را نمی توان مقصر دانست. جرثقیل در طی پروژه توسعه مسجد الحرام در روز جمعه ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ همزمان با مراسم حج در محوطه «بیت الله الحرام» سقوط کرد که در اثر آن ۱۱۱ نفر از جمله حجاج کشورهای مختلف جان خود را از دست دادند و ۲۳۸ تن دیگر نیز زخمی شدند. در مهر ماه همان سال نیز حادثه «منا» روی داد. مقامات سعودی باد شدید و توفان را عامل سقوط این جرثقیل عنوان کردند. گروه بن لادن از شرکت های بزرگ در عربستان است که در سال ۱۹۳۱ توسط محمد بن لادن پدر اسامه بن لادن سرکرده سابق سازمان تروریستی القاعده تاسیس شد. این حادثه در روز جمعه ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ در مسجد الحرام در سالروز حادثه یازدهم سپتامبر به وقوع پیوست و طی آن ۱۱ تن از حجاج ایرانی جان خود را از دست دادند و ۱۵ تن دیگر از آنان زخمی شدند. به دنبال وقوع این حادثه فاجعه منا در روز عید قربان روی داد.

منبع:ایرنا

عربستان آتش‌بس را دو رقمی نقض کرد

یک منبع در اتاق عملیات افسران ارتباط یمن برای رصد نقض آتش‌بس گفت که ائتلاف متجاوز سعودی طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۵ بار آتش‌بس در این استان را نقض کرده‌اند. این منبع پرواز پهپادهای جاسوی بر فراز «الدریهمی» و «التحیتا» در الحدیده و حملات توپخانه‌ای و گلوله باران مناطق مختلف این استان را از جمله موارد نقض آتش‌بس توسط ائتلاف متجاوز سعودی دانست. طرف‌های یمنی سیزدهم دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی (۲۲ آذر ۱۳۹۷ ه.ش) در سوئد به توافق آتش‌بس در استان الحدیده دست یافتند. از آن زمان تاکنون ائتلاف متجاوز سعودی این آتش‌بس را نقض کرده و به حملات خود به استان الحدیده ادامه داده است. عربستان سعودی همراه با امارات، بحرین، سودان، قطر و آمریکا در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل ائتلاف به‌اصطلاح عربی ـ آمریکایی تجاوز خود به کشور یمن را آغاز کرد، اما با گذشت بیش از شش سال از این تجاوز وحشیانه و همه‌جانبه، سایر هم‌پیمانان سعودی به‌غیر از امارات، بحرین و آمریکا از این ائتلاف خارج شدند. طی این سال‌ها دهها هزار شهروند یمن که بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند بر اثر حملات هوایی سعودی ـ آمریکایی به شهادت رسیده‌اند. تجاوز نیروهای ائتلاف عربی ـ آمریکایی به‌سرکردگی عربستان سعودی به یمن تاکنون موجب خلل در مقاومت مردم این کشور نشده است.

منبع:تسنیم

سفر به استان خراسان رضوی تا اطلاع ثانوی ممنوع شد

سید حمید موسوی در حاشیه یکصد و نهمین جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با مقابله با کرونا استان که در محل استانداری برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به افزایش تعداد بستری‌ها و فوتی‌های استان نسبت به قبل از پیک، رئیس ستاد مقابله با کرونا استان علاوه بر صدور دستورهایی برای عبور از وضعیت موجود به دنبال گرفتن مجوزهای بیشتر برای مدیریت بهتر موضوع، از ستاد ملی بوده است. دبیر ستاد مبارزه با کرونای خراسان رضوی اضافه کرد: با خیز جدید کرونای دلتا در استان، استاندار خراسان رضوی طی مکاتبه‌ای از ستاد ملی خواستند تا سفر به خراسان رضوی از مبدا ممنوع و سفر اتباع خارجی هم محدود بشود که در همین راستا نهایتاً ستاد ملی کرونا امروز با این درخواست استان موافقت و به تمام استان‌های کشور ابلاغ  کرد تا اطلاع ثانوی هیچ استانی مجوزی برای ورود به خراسان رضوی صادر نکند. وی خاطرنشان کرد: این ممنوعیت و محدودیت‌ها تا زمانی ادامه خواهد داشت که شرایط استان از وضعیت پیک خارج بشود و در این فاصله زمانی بتوانیم استان را در حوزه درمان و پیشگیری مدیریت بکنیم. موسوی با اشاره به اینکه حوزه نظارت هم طبق دستور استاندار خراسان رضوی شدت بیشتری گرفته است و تیم‌های بیشتری در این خصوص فعال شده‌اند، ابراز کرد: همچنین به فرمانداری‌های استان ابلاغ شده که صرفاً برای موارد اضطراری مجوز تردد درون استانی صادر کنند تا از مبدا شهرستان‌های داخل استان به شهر مشهد هم تردد در حداقل ممکن انجام شود.

منبع:تسنیم

ایران به تحرکات اسرائیل هشدار قاطع داد

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که رفتارهای شرارت‌بار و تهدیدات بی‌شرمانه رژیم صهیونیستی علیه ایران از حمایت‌های کورکورانه غرب سرچشمه می‌گیرد. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به تهدیدت اخیر رژیم صهیونیستی، در توئیتر نوشت: «رژیم اسراییل در مورد تازه‌ای از نقض فاحش قوانین بین‌المللی، حالا بی‌شرمانه ایران را به اقدام نظامی تهدید می‌کند. این رفتار شرارت‌بار از حمایت کور غرب نشأت می‌گیرد.» وی در ادامه تصریح کرد: «ما به روشنی اعلام می‌کنیم: هرگونه اقدام احمقانه علیه ایران، با پاسخی قاطع مواجه خواهد شد. ما را نیازمایید.»

منبع:تسنیم

کاروان لجستیک ارتش آمریکا در عراق هدف قرار گرفت

یک کاروان حامل تجهیزات لجستیک متعلق به آمریکا در استان الدیوانیه واقع در جنوب عراق هدف قرار گرفت. روز گذشته نیز یک کاروان لجستیک ارتش آمریکا در استان ذی قار واقع در جنوب عراق هدف حمله قرار گرفت. گفتنی است، طی ماه‌های اخیر، کاروان‌های لجستیک ایالات متحده آمریکا بارها در نقاط مختلف عراق هدف قرار گرفته‌اند. با این حال، آمریکایی‌ها همچنان از پایبندی به مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج هرچه سریع‌تر از خاک این کشور طفره می‌روند.

منبع:مهر

کلاهی که فرانسه سر ایران گذاشت مستند شد

نوید نامور کارگردان مستند «چند قطره خون» همزمان با عرضه اینترنتی این مستند، درباره آن توضیح داد: دلیل آشنایی من با سوژه خون‌های آلوده، علی صابری وکیل این پرونده بود. درباره این پرونده ۲ مستند ساخته شد؛ یکی به نام «وقتی همه چیز دیر می‌شود» که به فاز داخلی پرونده پرداخته بود، دیگری فیلم من یعنی همین «چند قطره خون» که به فاز خارجی این پرونده پرداخته است. موضوع فیلم من قصور شرکت فرانسوی در پرونده «خون‌های آلوده» است. وی در تشریح جزئیات پرونده «خون‌های آلوده» گفت: در این پرونده فاجعه‌ای عجیب و غریب رقم خورد. فاجعه اصلی که در فیلم هم به آن اشاره کرده‌ام این بود که فرانسوی‌ها از آلوده بودن این خون‌ها اطلاع داشتند. در فیلم ما بریده جراید و روزنامه‌های فرانسوی آمده است که خودشان اعتراف کرده‌اند که می‌دانسته‌اند این خون‌ها آلوده است. بعد همین بار خون را به قیمت ۱۳۸ میلیون فرانک به کشورهای مختلف ارسال کرده که شوربختانه کشور ما هم یکی از ۸ کشور مقصد این بار بوده است. کشورهایی مانند آرژانتین، آلمان و یونان هم بوده‌اند. البته مشکلاتی که بعدها برای ما به‌وجود آمد از سر تکذیب مقامات ایرانی بود! وی افزود: در این پرونده می‌گوئیم یک شرکت فرانسوی خون‌های آلوده به ایران داد، اما همین شرکت ۷ سال بعد یک نامه رسمی در سربرگ خودش به ایران ارسال می‌کند که این محصولاتی که ما ۷ سال پیش به شما دادیم آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی بوده و ایدز وارد ایران شده است. فاجعه زمانی رخ داد که وزارت بهداشت وقت ایران نامه‌ای را تنظیم می‌کند و در پاسخ می‌گوید شما حتماً قصد و غرضی دارید چرا که ایدز در کشور ما جایی ندارد! فرانسه رسماً اعتراف کرده که محصول آلوده به شما داده‌ایم و اینجا به جای پیگیری، ادعای او را تکذیب کردند! این مستندساز در ادامه گفت: به راحتی می‌توانستند جلوی بسط این موضوع در جامعه را بگیرند اما به جایش بیمارانی را که از این خون‌ها مصرف کرده بودند، ایزوله کردند. با این حال لااقل می‌توانستند آن‌ها را مطلع کنند. من با بیمارانی در این پرونده مواجه شدم که بابت وضعیت‌شان گریه می‌کردند و نمی‌دانستند چه باید بکنند. آدم‌هایی به این پرونده متصل شدند که هیچ ارتباطی با اصل پرونده نداشتند. وی افزود: فکر می‌کنید چرا شرکت فرانسوی به تمام دنیا غرامت پرداخت کرد اما به ایران غرامت نداد؟ دولت وقت ایران برای آنکه این فاجعه را بپوشاند خودش به قربانیان این پرونده غرامت پرداخت کرد، اما غرامت ریالی ما کجا و غرامتی فرانسوی‌ها که به یورو پرداخت می‌شد کجا! به ما غرامت ندادند چون خودمان با دست خودمان در زمان وزیر بهداشت وقت، نامه رسمی زدیم و ماجرا را تکذیب کردیم. به همین دلیل دیگر امکان پیگیری غرامت هم وجود ندارد. نامور در بخش دیگر از صحبت‌های خود گفت: فاجعه سوم زمانی بود که رئیس وقت سازمان انتقال خون، ۷ سال بعد و زمانی که این فاجعه افشا شد، تصمیم گرفت به جای استفاده از منابع داخلی دست به تولید فاکتورهای خونی بزند. چون فکر می‌کردند منابع خونی ایرانی آلودگی ندارد بدون ویروس‌زدایی شروع به تولید فاکتور می‌کنند و بخشی دیگر از افراد هم در همین فرآیند آلوده می‌شوند. همه این موارد سند دارد، هرچند ما نتوانستیم به این بخش آخر در مستند بپردازیم اما در مستند «وقتی همه چیز دیر می‌شود» به بخش‌هایی از آن اشاره شده است. این مستندساز با اشاره به اوضاع نامناسب قربانیان این پرونده اظهار کرد: واقعیت این است که در این پرونده اگر طرف فرانسوی سر ما کلاه گذاشت، خودمان هم نیامدیم در این باره اطلاع‌رسانی کنیم تا بیماران مبتلا لااقل آگاه باشند و بیماری به دیگران منتقل نشود. موضعی که ما گرفتیم، طرف فرانسوی را هم به صرافت انداخت که به ما غرامت ندهد. این ماجرا، کل داستان مستند «چند قطره خون» است. وی درباره دسترسی به بیماران قربانی این پرونده هم توضیح داد: بسیار فرآیند سختی بود و بخش اندکی از قربانیان که امکان دسترسی به آن‌ها وجود داشت هم به دلیل حفظ آبرو حاضر نمی‌شدند جلوی دوربین بیایند چون هنوز تابوی ذهنی نسبت به بیماری ایدز در جامعه وجود دارد. نامور در پایان درباره برجسته‌ترین تجربه به یادگار مانده از فرآیند ساخت این مستند عنوان کرد: «بغض» برجسته‌ترین تجربه‌ام بود. باید بغض مادری که فرزندش قربانی شده بود را می‌دیدید. صحبت می‌کرد و اشکش بی‌وقفه می‌ریخت. جایی از کار به مهدی ایل‌بیگی فیلمبردار کار گفتم بس است، من دیگر تحمل ندارم. تا ۶ ماه پس از ساخت این مستند افسرده بودم.

منبع:مهر

صهیونیست‌ها به قدس اشغالی یورش بردند

سلسله اقدامات خصمانه صهیونیست‌ها علیه شهروندان فلسطینی در اراضی اشغالی همچنان ادامه دارد. نظامیان صهیونیست به نقاطی از قدس اشغالی یورش بردند. بر اساس این گزارش، به دنبال یورش گسترده نظامیان صهیونیست به قدس اشغالی درگیری شدیدی میان آنها و شهروندان فلسطینی درگرفت. رسانه‌های خبری اعلام کردند که صهیونیست‌ها از گلوله‌های جنگی علیه فلسطینیان استفاده کرده‌اند. شاهدان عینی اعلام کردند که صهیونیست‌ها در جریان درگیری‌های مذکور ۲ نوجوان فلسطینی را بدون تفهیم اتهام بازداشت کردند. این درحالی است که آنها چندی پیش نیز در جریان یورش به کرانه باختری شماری از فلسطینیان را دستگیر کرده بودند. تشدید اقدامات خصمانه صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان در حالی است که آمریکا اخیراً حمایت‌های تسلیحاتی خود از این رژیم را افزایش داده است. سخنگوی حماس در ادامه گفت: به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها قصد دارند از رهگذر اعطای تسلیحات جدید به صهیونیست‌ها آنها را در ارتکاب اقدامات تروریستی علیه ملت فلسطین بیش از پیش ترغیب و تشویق کنند. حازم قاسم افزود: تداوم اعطای تسلیحات آمریکایی به اشغالگران صهیونیست موجب حاکم شدن تنش‌های بیشتر در منطقه است. این اقدام آمریکا، سرکشی‌های اشغالگران در منطقه را بیش از پیش افزایش می‌دهد. سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس همچنین یادآور شد: سلسله حمایت‌های مالی و تسلیحاتی ایالات متحده آمریکا از سیاست‌های اشغالگران صهیونیست موجب شده است تا واشنگتن نیز در جنایت‌هایی که صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان مرتکب می‌شوند، شریک باشد. گفتنی است، وزارت خارجه ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که با فروش بالقوه ۱۸ فروند بالگرد سنگین «سی اچ -۵۳ کی» به رژیم صهیونیستی در قالب قراردادی به ارزش ۳.۴ میلیارد دلار موافقت کرده است. این قرارداد شامل موتورها، سامانه‌های ناوبری، تسلیحاتی، تجهیزات پشتیبانی، وسایل یدکی و پشتیبانی فنی نیز می‌شود. شرکت لاکهید مارتین و شرکت جنرال الکتریک دو پیمانکار اصلی این قرارداد هستند.

منبع:مهر

نفوذ تلفن همراه از مرز صد در درصد عبور کرد

با توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و تغییر سبک زندگی مردم جهان، استفاده از تلفن همراه به ویژه در یک و نیم سال گذشته و به واسطه شیوع کرونا، شدت گرفت. اکنون در کشور ۱۳۱ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۳۴۶ نفر مشترک تلفن همراه هستند که ضریب نفوذ این دستگاه در کشور را به ۱۵۵.۴ درصد رسانده‌اند. ورود این فناوری‌ها به کشور نه تنها سبک زندگی، بلکه شیوه کسب‌وکار، ارتباطات و روابط اجتماعی را دگرگون کرده و هم اکنون در آستانه ورود فناوری‌های نسل پنجم شبکه‌های همراه، تغییرات عمیق‌تری در راه است. آخرین گزارش آماری از بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده، نشان می‌دهد مانند گذشته در بخش اینترنت سیار (با ضریب نفود حدود ۹۶ درصد) رشد مناسبی را شاهد بودیم، اما اینترنت ثابت با حدود ۱۲ درصد ضریب نفوذ همچنان به دلایل مختلف از توسعه دورمانده است. براساس بررسی‌های انجام شده، میزان ضریب نفود تلفن‌ثابت با جمع خطوط واگذاری شرکت مخابرات و شرکت‌های اینترنتی برابر با ۳۴ درصد است. تعداد خطوط منصوبه مجموعه مخابرات ۳۷ میلیون و ۲۱۳ هزار و ۶۴۶ و تعداد خطوط دایری ۲۸ میلیون و ۸۷۲ هزار و ۴۱۲خط است.  جمع کل خطوط فعال همراه اول برابر با ۷۰ میلیون و ۲۱۱ هزار ۶۶۵ خط است. اپراتور ایرانسل با  ۵۶ میلیون و ۷۰۸ هزار و ۵۲۸ خط فعال در رتبه دوم است و در نهایت رایتل به عنوان اپراتور سوم کمترین خطوط فعال را با ۴ میلیون ۹۰۳ هزار و ۱۵۳ خط به نام خود ثبت کرده است. طبق اطلاعات ارائه شده در گزارش رگولاتوری اکنون ۳۲ هزار و ۴۷۰ سایت فعال شبکه تلفن همراه در کشور فعال است. بر این اساس همراه اول ۲۸ هزار و ۳۵۹ سایت ارائه دهنده نسل دوم اینترنت دارد و ۱۸ هزار و ۶۲۵ سایت این اپراتور مبتنی بر تکنولوژی ۳G و ۱۶ هزار ۵۰۷ سایت نیز سهم نسل چهارم ارتباطات است. اپراتور ایرانسل ۱۴ هزار و ۵۱۹ سایت فعال ۲G دارد و تعداد سایت‌های ۳G این اپراتور برابر با ۱۴ هزار ۵۴۹ سایت و تعداد سایت‌های ۴G آن ۱۴ هزار ۴۰۷ سایت است. رایتل به عنوان اپراتوری که به خاطر ارائه نسل سوم شناخته می‌شود، سایت ارائه دهنده خدمت نسل دوم اینترنت ندارد و تعداد سایت ۳G آن برابر با ۳ هزار ۸۵۶ سایت است. سهم سایت‌های ۴G این اپراتور نیز یک هزار و ۵۵۶ سایت است. طبق گزارش رگولاتوری ضریب نفوذ اینترنت سیار براساس تکنولوژی ۳G و ۴G بین سه اپراتور (همراه اول، ایرانسل و رایتل) در مجموع با داشتن حدود ۸۲ میلیون مشترک، ضریب نفوذ ۹۶.۹۰ درصدی دارد.

منبع:ایرنا

اختلال‌های اینترنتی جهان را میلیاردی متضرر کرد

امروزه اینترنت فقط یک ابزار ارتباطی نیست. بسیاری از فعالیت‌های ما به اینترنت وابسته شده است؛  از یک گفت‌وگوی ساده گرفته تا نقل و انتقال بین‌المللی پول، همه با استفاده از اینترنت امکان‌پذیرند. همچنین گسترش اینترنت اشیا نیز موجب شده نقش اینترنت در زندگی ما بیش از پیش پررنگ شود. براساس گزارش مجمع جهانی  اقتصاد، کنون تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت در جهان، از جمعیت افراد بیشتر شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵، تعداد ۴۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دستگاه مانند لپ‌تاپ، رایانه، تلفن همراه، ساعت هوشمند، خودپرداز، خانه‌های هوشمند و سایر دستگاه‌ها به اینترنت متصل  باشند. بر این اساس، اینترنت به یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر زندگی انسان در ابعاد گوناگون آن تبدیل شده تا جایی که سازمان ملل متحد «حق دسترسی به اینترنت» را از حقوق بشر می‌داند و ایجاد اختلال در دسترسی به اینترنت، نقض حقوق بشر تلقی می‌شود. بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر، همه مردم صرف‌نظر از نژاد، جنسیت، زبان، مذهب و گرایش‌های سیاسی حق دارند از همه آزادی‌ها بهره‌مند شوند. این اعلامیه ۳۰ ماده‌ای می‌گوید همه افراد آزاد متولد می‌شوند و از نظر حیثیت، کرامت و حقوق با یکدیگر برابرند. بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر، هیچ‌کدام از ماده‌های این اعلامیه‌ حاضر نباید به‌گونه‌ای تفسیر شوند که متضمن حقی برای دولت، جمعیت یا فردی باشند که به‌وسیله آن برای از میان بردن حقوق و آزادی‌های مندرج در این اعلامیه فعالیتی انجام دهد یا به عملی دست بزند. ایجاد محدودیت و قطع دسترسی اینترنت، پیامدهای اقتصادی قابل توجهی به‌ همراه دارد. به گزارش بلومبرگ، در سال گذشته میلادی هند بیشترین میزان محدودیت دسترسی به اینترنت را با حدود ۹ هزار ساعت قطعی و محدودسازی پهنای باند ایجاد کرده و این محدویت دسترسی زیان اقتصادی در حدود ۲.۸ میلیارد دلار را بر هند تحمیل کرده است. در مجموع در سال گذشته میلادی، بیش از ۲۷ هزار ساعت قطعی اینترنت ثبت شده که در مقایسه با سال پیش از آن، ۴۹ درصد افزایش یافته است. برآورد می‌شود مجموع زیان اقتصادی ناشی از قطعی اینترنت در سال ۲۰۲۰ برابر با ۴ میلیارد دلار باشد. از پیامدهای منفی قطعی اینترنت در سال گذشته میلادی، تأثیر آن بر وضعیت بهداشت و سلامت بوده است. در واقع در شرایطی که استفاده از خدمات سلامت‌محور در فضای مجازی در دوران همه‌گیری کرونا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، برخی دولت‌ها با ایجاد محدودیت در دسترسی به اینترنت، مردم خود را از خدمات بهداشت و درمان محروم می‌کنند.

منبع:ایرنا

لبنان از رژیم صهیونیستی شکایت کرد

"حسان دیاب" نخست وزیر پیشبرد امور لبنان امروز (پنجشنبه) از "زینه عدرا" سرپرست وزارت دفاع و خارجه لبنان خواست تا از "امل مدللی" نماینده لبنان در سازمان ملل بخواهد در خصوص اقدامات تجاوزکارانه اخیر رژیم صهیونیستی علیه لبنان یک شکایت نامه فوری تقدیم شورای امنیت سازمان ملل نماید. دیاب با صدور بیانیه ای تاکید کرد: دشمن اسراییلی با توپخانه و بمب افکن های خود به طور آشکار تمامیت ارضی لبنان را مورد تجاوز قرار داد و به طور علنی به نقض آشکار قطعنامه ۱۷۰۱ اعتراف کرد و در همین رابطه اصابت چند موشک به شمال فلسطین اشغالی را بهانه حملات تجاوزکارانه خود قرار داد که این اقدام از نظر اهداف و زمانبندی مشکوک به نظر می رسند و هیچ طرفی تاکنون مسئولیت آن را برعهده نگرفته است. دیاب افزود: این اقدام تجاوزکارانه جدید و خطرناک تهدید بزرگی علیه آرامش در مرزهای جنوب لبنان به شمار می رود که به دنبال نقض پی در پی حاکمیت ملی و استفاده از حریم هوایی لبنان) از سوی رژیم صهیونیستی) جهت تجاوز علیه سوریه صورت می گیرد. میشل عون رئیس جمهور لبنان نیز در این باره گفت که استفاده اسراییل از تسلیحات هوایی در هدف قرار دادن روستاهای لبنان از سال ۲۰۰۶ به این سو بی سابقه بوده است و از مقاصد خصمانه و تنش زای این رژیم علیه لبنان حکایت می کند. میشل عون معتقد است که به منظور بازداشتن رژیم اسراییل از ادامه تجاوزاتش علیه لبنان ارائه شکوائیه به سازمان ملل یک اقدام لازم و ضروری به شمار می آید. عون تاکید کرده، «آنچه که روی داد نقض آشکار و خطرناک قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت و تهدید مستقیم علیه امنیت و ثبات در جنوب لبنان به شمار می رود».نهاد ریاست جمهوری لبنان در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر خاطرنشان کرد: میشل عون توسط فرماندهان ارتش در جریان نتایج تحقیقات به عمل آمده در خصوص شلیک راکت از سرزمین لبنان که دیروز روی داد، قرار گرفت و رهنمودهای لازم جهت اتخاذ اقدامات مورد نیاز در این خصوص را ارائه داد. جنگنده - بمب افکن های رژیم صهیونیستی سپیده دم امروز منطقه الدمشقیه در جنوب لبنان را دو بار مورد حمله قرار دادند. از سوی دیگر ارتش لبنان اعلام کرد که به دنبال شلیک چند راکت از یکی از مناطق جنوب به سمت سرزمین فلسطین اشغالی، توپخانه دشمن اسراییلی با شلیک ۹۲ گلوله و راکت مناطق وادی حامول و السدانه و دشت الماری و خراج راشیا الفخار و دشت الخیام و دشت بلاط را مورد هدف قرار داد. ارتش اسراییل صبح امروز نوار ویدیویی حملات هوایی تجاوزکارانه خود علیه مناطق جنوب لبنان را منتشر کرد.

منبع:ایرنا

رئیس دیروز و امروز کنارهم ایستادند

مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران در محل مجلس شورای اسلامی به ریاست و استقبال محمدباقر قالیباف رئیس پارلمان از مهمانان مراسم و با حضور تنی چند از نماینده مجلس و نمایندگان کشورهای خارجی،  آغاز شد. جایگاه خبرنگاران در مجلس شورای اسلامی، پشت درهای بسته صحن علنی، خیلی زودتر از مهمانان و نمایندگان پارلمان، مملو از جمعیت و منتظر تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران شده است. خبرنگاران داخلی و خارجی از رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب و همچنین شنیداری و دیداری آماده حضور در صحن علنی هستند و عکاسان و تصویربرداران هم تجهیزاتشان را پشت در بسته صحن علنی گذاشتند تا به محض باز شدن، بتوانند بهترین مکان را برای قراردادن وسایلشان را به دست بیاورند و مخاطبان رسانه‌هایشان با کیفیت‌ترین تصاویر را مشاهده کنند. حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور پیشین نیز دقایقی پس از ساعت هفده وارد صحن علنی شد و با احترام حاضران، در ردیف نخست در مقابل جایگاه هیئت رئیسه قرار گرفت. به علاوه، حجت‌الاسلام رئیسی نیز حدود بیست دقیقه پس از گذشت ساعت پنج بعدازظهر، وارد شد و بیشتر مهمانان و حاضران، به احترام او ایستادند. با ورود رئیسی، نمایندگان برای او صلوات فرستادند و خوش‌آمد گفتند.

منبع:خبرنگاران جوان

ایران به شورای امنیت نامه زد

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل درباره تلاش‌های مشکوک اخیر در منطقه هشدار داد.سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل درباره تلاش‌های مشکوک اخیر برای ایجاد حوادث ساختگی دریایی در خلیج فارس و فراتر از آن هشدار داد و خواستار متوقف شدن چنین اعمال غیرمسئولانه و زیان بار برای امنیت و ثبات منطقه شد. جمهوری اسلامی ایران همچنین در نامه‌ای به دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی اتهامات ساختگی علیه تهران را محکوم کرد. دراین نامه تاکید شده است که رفتارهای ماجراجویانه و مغرضانه تعداد خاصی از کشورها با زبانی آمیخته با زور، امنیت دریانوردی در منطقه را به خطر می‌اندازد. منابع مطلع در منطقه اعلام کردند واحدهای سایبری رژیم صهیونیستی از یک ماه قبل برای ایجاد اختلال در خطوط هوایی و کشتیرانی و ایجاد ناامنی، در امارات مستقر شده‌اند. انتقال کانون بحران از سرزمین‌های اشغالی به خلیج‌فارس و دریای عمان و کاهش فشارهای سیاسی و امنیتی به تل آویو اهداف اصلی این اقدام است.

منبع:شبکه خبر

تحلیف رئیس جمهور سیزدهم آسمان تهران را کلر کرد

سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: امروز پنجشنبه، با توجه به برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری فرودگاه‌های استان‌های تهران، البرز و قزوین از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۹ تعطیل است.سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به دلیل انجام مراسم تحلیف ریاست جمهوری از ساعت ۱۶ و ۳۰ تا ساعت ۱۹ روز پنجشنبه فرودگاه‌های تهران و اطراف پایتخت (قزوین و پیام) تعطیل است. ذیبخش، دیروز چهارشنبه، درباره جزئیات اعمال ممنوعیت پروازی ویژه مراسم تحلیف ریاست جمهوری افزود: از ابتدای مرداد از شرکت‌های هواپیمایی خواسته شد که برای تاریخ‌های تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری با رعایت محدودیت اعلام شده پروازی، بلیت فروشی داشته باشند. وی ادامه داد: امروز(پنج شنبه- ۱۴ -مرداد) فرودگاه‌های مهرآباد، پیام، امام خمینی(ره) آزادی و قزوین به مدت دو ساعت خدمات پروازی نخواهند داشت. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: فرودگاه‌های مذکور در این ساعات بسته خواهند شد و پیش از این، برنامه‌ریزی‌های لازم از سوی شرکت‌های هواپیمایی انجام شده است. مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی سه‌شنبه(۱۲ مرداد) و مراسم تنفیذامروز(پنج شنبه) در مجلس  برگزار می‌شود.

منبع:شبکه خبر

آتش به نیروگاه بدروم ترکیه نزدیک شد

مقامات محلی ترکیه از نزدیک شدن آتش سوزی در نزدیکی نیروگاه زغال سنگ کمرکوی در شرق بدروم خبر دادند.با گسترش آتش سوزی در ترکیه آتش نشانان دیروز چهارشنبه درصدد خاموش کردن ۱۶ آتش سوزی در سراسر این کشور از جمله در نزدیکی نیروگاه زغال سنگ بدروم بودند. "بکر پاکدمیرلی" وزیر جنگل‌های ترکیه گفت که در هشت روز گذشته، ۱۶۷ آتش سوزی تحت کنترل قرار گرفته است. به دنبال آتش سوزی‌های سراسری در ترکیه تا کنون هشت نفر کشته و هزاران نفر از جمله گردشگران مجبور به تخلیه محل‌های سکونت خود شده اند. بسیاری از آتش سوزی‌ها در نزدیکی محل‌های مهم گردشگری در سواحل جنوبی ترکیه رخ داده است. مقامات محلی همچنین اعلام کردند که آتش سوزی در نزدیکی نیروگاه زغال سنگ در شرق بدروم در جنوب غربی ترکیه همچنان در حال سوختن است. دفتر شهردار شهر میلاس در این زمینه گفت: آتش سوزی دوباره در نزدیکی نیروگاه کمرکوی رخ داده است. دوستادارن محیط زیست در مورد نزدیک شدن آتش سوزی به نیروگاه زغال و آلودگی هوا در صورت رسیدن آتش به این تاسیسات نگران هستند. پس از درخواست ترکیه از اروپا برای حمایت از روند خاموش کردن آتش سوزی تا کنون هواپیماهای اطفای حریق از اسپانیا و کرواسی این هفته به تیم‌های روسیه، ایران، اوکراین و آذربایجان ملحق شدند.

منبع:شبکه خبر

خطیب زاده به اخبار مشکوک غربی-عبری هشدار داد

آقای خطیب زاده اخبار منتشر شده درباره بروز حوادث پی در پی برای کشتی‌ها را در منطقه خلیج فارس و دریای عمان کاملا مشکوک دانست.منابع مطلع در خلیج فارس اعلام کردند: مطالب منابع غربی و عبری درباره بروز حوادث امنیتی برای کشتی‌ها در آب‌های نزدیک امارات، غالبا غیرموثق و باهدف ملتهب نشان دادن اوضاع این منطقه منتشر شده است. سه شنبه برای یک کشتی در آب‌های نزدیک فُجَیره امارات حادثه‌ای روی داد که برخی منابع آن را حادثه‌ای نظامی عنوان می‌کنند. منابع خبری با انتشار اطلاعات تایید نشده وگاه متناقض، اوضاع را در آب‌های نزدیک امارات پیچیده و مبهم توصیف می‌کنند. تایمز انگلیس از احتمال ربوده شدن یک کشتی تحت پرچم پاناما خبر داده است. رویترز هم به نقل از منابع دریایی انگلیس از عملیات تسلط بر یک کشتی خبر می‌دهد. ایران برای کمک به کشتی‌های حادثه دیده در نزدیکی سواحل امارات اعلام آمادگی کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نیروهای دریایی ایران در صورت نیاز آمادگی ارائه خدمات پشتیبانی دریایی را دارند. آقای خطیب زاده اخبار منتشر شده درباره بروز حوادث پی در پی برای کشتی‌ها را در منطقه خلیج فارس و دریای عمان کاملا مشکوک دانست و درباره هر گونه فضاسازی کاذب برای اغراض خاص سیاسی هشدار داد.

منبع:شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha