شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ شصت و هفتمین گردهمایی ائمه جمعه خراسان شمالی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: اگر در برابر دشمن کوتاه بیاییم گام‌به‌گام جلوتر آمده و انتظارات خود را بالا می‌برد تا به نابودی ما ختم شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در شصت و هفتمین گردهمایی ائمه جمعه استان، با گرامیداشت ایام محرم، به تبیین نحوه مواجهه گروه‌های مختلف آن دوران با قیام عاشورا و مقایسه آن با شرایط کنونی دنیا پرداخت.

وی با بیان اینکه در داستان کربلا و عاشورای حسینی چند گروه با این مسئله مواجه بودند، افزود: در آن زمان برخی ازجمله بنی‌امیه به‌طورکلی مخالف حرکت امام حسین (ع) بودند و در برابر آن هم ایستادند؛ دنیاطلبانی که تنها به فکر دنیا و حکمرانی بر آن بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با اشاره به اینکه گروه دیگر محبان غیر منقطع از دنیا بودند، ادامه داد: این افراد محب اهل‌بیت (ع) بودند، اما حب دنیا هم داشتند و به دلیل همین دنیاخواهی نتوانستند همراه امام حسین (ع) به کربلا بروند، اگرچه به امام و اهل‌بیت (ع) ارادت قلبی داشتند.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات دین و دنیا با هم نمی‌سازند، تصریح کرد: نمی‌توان همیشه هم دنیا را داشت و از سوی دیگر دین را نیز برای خود نگاه داشت، گاهی اوقات این دو با یکدیگر تعارض پیدا می‌کنند و در هنگامه تعارض است که امتحان و آزمون معنا می‌یابد و درواقع در این بالا و پایین شدن‌ها گوهر آدمی شناخته می‌شود که آیا حاضریم برای دین خود، جان و مال و دنیا و مافی‌ها را رها کرده و یاری گر ولایت باشیم یا خیر.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری خاطرنشان کرد: گروه دیگر در مواجهه با واقعه کربلا کسانی بودند که امید به عافیت بیشتر داشتند، لذا از دایره امن خود بیرون نرفته و امام را یاری نکردند.

وی اضافه کرد: برخی هم که نمی‌خواستند به کربلا بروند قیافه روشن‌فکرمآب به خود می‌گرفتند و عدم همراهی با امام حسین (ع) را این‌گونه توجیه می‌کردند که این حرکت و قیام را قبول نداریم و آن را نتیجه‌بخش نمی‌دانیم و عده‌ای نیز اگرچه تا حدودی عاشق بودند ولی به حد لازم نرسیده بودند؛ لذا ماندند و با امام همراه نشدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری افزود: سرنوشت و حکایت برخی از این گروه‌ها که از ابتدا روشن بود، اما آن دسته از افرادی که علی‌رغم حب قلبی به اهل‌بیت (ع)، منقطع از دنیا نبودند و درنتیجه با امام همراه نشدند، نه به دنیای خود رسیدند و نه طرفی از آخرت بستند؛ یعنی هم دنیا و هم آخرت خود را از دست دادند، اما در مقابل کسانی که دل از دنیا کندند عزت و حرمت و بزرگی یافتند، به‌گونه‌ای که هم در این دنیا و هم در دنیای باقی رستگار شدند.

امام‌جمعه بجنورد با بیان اینکه اکنون هم صحنه تقابل نظام و دین مبین اسلام با جبهه استکبار مشابه عاشورا و قیام کربلا است، اظهار کرد: در این آوردگاه نیز کسانی رستگار می‌شوند که فارغ از دنیاپرستی و هواخواهی، تنها به فکر یاری دین و ولایت باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با تأکید بر اینکه اکنون نیز ایستادگی مقتدرانه و عزتمندانه تنها راه مقابله با زیاده‌خواهی‌های دشمن است، خاطرنشان کرد: اگر در برابر دشمن کوتاه بیاییم دشمن گام‌به‌گام جلوتر آمده و انتظارات خود را بالا می‌برد، زیرا حد یقف ندارد و هر قدم که ما کوتاه بیاییم یک قدم جلوتر آمده و توقعات خود را بیشتر می‌کند تا به نابودی ما ختم شود، از این‌ رو تنها راه این است که با قدرت و عزت در برابر دشمن ایستادگی کرده و با مقابله و پایداری، او را به عقب‌نشینی واداریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha