دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
میرباقری

حوزه/ طرح هدایت الهی یک برنامه­ ی جامع تحولی است که به وسیله انبیای الهی سلام الله علیهم اجمعین آورده شده است و نگاهش به عالم یک نگاه دیگری غیر از نگاه دستگاه فرعونی در عالم است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری در جمع عزاداران حسینی در حسینیه حضرت زهرا (سلام الله علیها) به طرح امامت حضرت مهدی علیه­ السلام اشاره کرد و گفت: طرح امامت و هدایت حضرت حجت علیه­ السلام دارای دو بخش است؛ یک بخش از آن در دوران غیبت و بخش دیگر در عصر ظهور محقق می­ شود.

وی در تبیین طرح غیبت به بیان برخی از ویژگی­های این طرح پرداخت و اظهار داشت: همانطوری که دشمنان، در عصر غیبت دسترسی به امام عصر علیه ­السلام ندارند، دسترسی به طرح هدایت و راهبری مؤمنین توسط ایشان نیز برای آن­ها غیر ممکن است. البته حضرت حجت علیه­ السلام در دوره غیبت، جامعه مؤمنین را به پیش می­برند و صف مؤمنین را از کفار و منافقین جدا می­کنند و امتی در مقیاس عصر ظهور تربیت می­کنند.

استاد حوزه علمیه در ادامه به مسیر اظهار و غلبه­ دین حق در عالم اشاره کرد و افزود: وعده­ای که خداوند متعال در مورد پیروزی مؤمنین در عصر ظهور داده، وعده ­ی خاصی است. استاد میرباقری در ادامه به اَشکالِ متفاوت این وعده اشاره کرد و افزود: گاهی این وعده، اُفق تحقق دین الهی را توضیح می­دهد، مانند آیه شریفه ­ای از قرآن که وعده ­ی به ظهور را وعده اِحیای اَرض بر می­ شِمُرد. گاهی این وعده پیروزی، به منزله تحقق عدل بر روی زمین است؛ به این صورت که در عصر ظهور، عدالت در عالم محقق می­شود و عدالت نیز تحقق فعل امام بر روی زمین است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به یکی دیگر از خصوصیات عصر ظهور بر اساس آیات الهی اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: خداوند متعال در سوره «قَصَص»، به بیان داستان استکبار فرعون بر روی زمین می ­پردازد و می­فرماید: فرعون به جای بندگی در عالم به عُلوّ در برابر خداوند متعال مبتلا گشت و اهل زمین را فرقه فرقه کرد و دسته­ ای از این­ها را با کشتن پسران و زنده نگه داشتن زنان به استضعاف کشاند و دسته­ دیگر را که از قوم خود بودند به مقام ­های رفیع در کنار خود رساند.

 حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در ادامه به توضیح خطبه­ سیدالشهدا علیه­ السلام پرداخت و افزود: در خطبه­ ای که امام حسین علیه­ السلام در صبح روز عاشورا ایراد فرمودند؛ دستگاه بنی امیه به دستگاه فرعون تشبیه شده است.

وی با بیان این مطلب که طرح فرعونیان مبنی بر کشتن پسران و زنده نگه داشتن زنان، بعد از دعوت حضرت موسی سلام الله علیه به اجرا در آمد، به شباهت بین این داستان و واقعه عاشورا اشاره کرد و افزود: تصمیم سپاه دشمن در واقعه عاشورا، کشتن اباعبدالله علیه السلام و یاران ایشان و به اسارت کشاندن اهل بیت ایشان بود که به حسب ظاهر توانستند این تصمیم را عملی کنند.

استاد حوزه علمیه در ادامه به شکست طرح فرعون در برابر حضرت موسی سلام الله علیه اشاره کرد و افزود: در داستان کربلا نیز گرچه دشمن به خیال خود، بر سیدالشهدا علیه السلام غلبه کرد؛ ولی با گذشت زمان، پیروزی ظاهری و باطنی امام حسین علیه ­السلام بر دستگاه بنی امیه بر همگان روشن و واضح گشت.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان چگونگی شکست طرح فرعون برای برتری جویی در زمین بر اساس آیات قرآن، به تبیین مراحل رشد حضرت موسی سلام الله علیه اشاره کرد و افزود: شکست نقشه فرعون برای از بین بردن جناب موسی سلام الله علیه در همان بدو تولد، مرحله اول طرح الهی برای شکست فرعون بود. مرحله دوم طرح الهی برای شکست فرعون، تربیت جناب موسی سلام الله علیه در دامانِ خود فرعون است. هجرت به سرزمین «مَدیَن» و به عهده گرفتن مقام رسالت و بازگشت به سمت فرعون، مراحل دیگر شکست طرح استکبار فرعون می­باشد.

وی به محور پیروزی طرح الهی در برابر طرح استکبار فرعون اشاره کرد و افزود: سیر تربیتی حضرت موسی سلام الله علیه محور پیروزی طرح الهی است؛ در واقع طرح تحول الهی با انبیای الهی سلام الله علیهم درست می­شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در پایان سخنان خود به ویژگی طرح هدایت الهی اشاره کرد و گفت: طرح هدایت الهی یک برنامه­ ی جامع تحولی است که به وسیله انبیای الهی سلام الله علیهم اجمعین آورده شده است و نگاهش به عالم یک نگاه دیگری غیر از نگاه دستگاه فرعونی در عالم است.

عضو خبرگان رهبری در ادامه به تحقق وعده الهی مبنی بر غلبه طرح انبیای الهی بر طرح فراعنه عالم اشاره کرد و بیان داشت: وجود مقدس امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، آن فرستاده الهی است که دین خداوند متعال را در عالم محقق می­کند.

وی در پایان به تبیین مقام خلافت اللهی در عصر ظهور اشاره کرد و گفت: در عصر ظهور به دلیل اینکه همه­ ی مؤمنین بر محور وجود مقدس امام زمان علیه­ السلام حرکت می­ کنند، هر مؤمنی در ظرف خودش دارای مقام خلیفه اللهی بر روی زمین می­ شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha