شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله عبد الامیر قبلان رئیس مجلس اعلامی اسلامی شیعیان لبنان

نایب‌رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان گفت: تمام راه‌ها برای کشف حقیقت در پرونده امام موسی صدر را پیموده‌ایم، اما به بن‌بست رسیده‌ایم.

آیت الله عبدالامیر قبلان در گفت‌وگو با سرویس بین‌الملل حوزه‌نیوز، درباره پیگیری‌های مجلس اعلای شیعیان لبنان در مورد پرونده امام موسی صدر خاطرنشان کرد: تلاش‌های زیادی در مطالبه کشف حقیقت در این زمینه انجام داده‌ایم و هر راهی که می‌شد و ممکن بود  پیمودیم و از چیزی فروگزار نکردیم، اما در نهایت به بن‌بست رسیدیم.

وی افزود: مثل این که درب‌ها در برابرمان بسته شده و نمی‌دانیم از چه راهی برویم.

نایب‌رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان، درباره این مجلس که توسط امام موسی صدر تأسیس شده است ابراز داشت: مجلس اعلای شیعیان نسبت به امر تبلیغ دین و ارشاد و هدایت دینی اهتمام می‌ورزد و مبلغان این مجلس در داخل و خارج لبنان فعالیت  می‌کنند.

وی به حمایت مجلس اعلا از دانشگاه اسلامی لبنان اشاره و تصریح کرد: امیدواریم این دانشگاه به دانشگاهی پیشرو، الگو و بزرگ تبدیل شود تا از این طریق به مردم و جوانان، تفسیر قرآن و سنت پیامبر و اخلاق امام جعفر صادق (ع) را بیاموزیم.

*شیعیان را دور هم جمع کرده‌ایم

آیت الله قبلان اظهار داشت: مجلس اعلای شیعیان لبنان، از نهادهای مهم لبنان که شیعیان را بر اساس نیکی و تقوی و دوستی دور هم جمع می‌کند و تمام کسانی که برای اسلام و کار بشر دوستانه تلاش می‌کنند حمایت کند.

وی ادامه داد: ما در برنامه‌های خود، شیعیان را به تعامل و همیاری در جامعه دعوت می‌کنیم و حتی این تلاش‌ها بعضاً به خارج از مرزهای لبنان نیز کشیده می‌شود.

نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان گفت: اعضای اصلی در این مجلس با انتخابات بین اعضای هیأت عمومی انتخاب می‌شوند و افراد منتخب، نماینده شیعیان در تمام زمینه‌ها هستند.

*نحوه تعامل مجلس اعلا با حزب‌الله و جنبش املبازنشر/ نظر آیت‌الله قبلان درباره پرونده امام موسی صدر

وی در خصوص تعامل مجلس اعلا با دو جریان مهم شیعی لبنان یعنی حزب‌الله و جنبش امل گفت: جنبش امل و جزب‌الله از اعضای اساسی در مجلس شیعیان می‌باشند و هیچ اختلافی بین ما و آنها نیست و در واقع نمایندگان جنبش امل و نمایندگان حزب‌الله اعضای جهادی مجلس به شمار می‌روند.

آیت الله قبلان تأکید کرد: این مجلس تعامل خوبی با غیرشیعیان از جمله اهل سنت و مسیحیان دارد و با آنها بر اساس لطف و نیکی و دوستی و صداقت رفتار می‌کند.

وی با اشاره به پیشینه ریشه‌دار شیعه در لبنان اظهار داشت: شیعه در لبنان، امتداد و ثمره فرهنگ دینی و روش‌های علمی و تلاش بی‌وقفه برای نشر دعوت اسلام و تمدن اسلامی است.

*تلاش هزارساله علمای جبل عامل

نایب رئیس مجلس اعلای شیعان لبنان افزود: لبنان از گذشته تاکنون نقطه وصل بین علمای لبنان، نجف و قم بوده است و علمای جبل عامل هزار سال است از طریق تعلیم فرهنگ دین و احکام شرعی مشغول تعلیم، ارتقاء فرهنگ و تهذیب برادران خود در حوزه های علمیه و مؤسسات دینی بوده‌اند و ما به صورت مستمر برای تبلیغ و انتشار تشیع فعالت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های تبلیغی در لبنان یا از طریق حوزه علمیه و یا به وسیله رسانه‌ها و اعلام موضع انجام می‌گیرد.

آیت‌الله قبلان با اشاره به نقش بی‌بدیل حوزه‌های علمیه در تربیت معنوی جامعه گفت: باید حوزه‌های علمیه را حمایت کرده و فعالیت و نشاط تازه به آنها ببخشیم و شایستگی‌ها و توانمندی‌های حوزه ها افزایش داده و از هرکار دینی درست و معتدل که در راستای سلامت معنوی جامعه است حمایت نماییم.

*حوزه های علمیه مناره های اطلاع‌رسانی دینی هستند

وی افزود: حوزه‌های علمیه، مناره‌های اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی درعرصه دین و معرفت و تهذیب‌اند و باید با تلاش مستمر و تیزبینی، حوزه ها را از مسائلی که به اهداف دینی ضربه می‌زند دور نگه داریم.

نایب رییس مجلس اعلای شیعیان لبنان بر ضرورت پیشرفت حوزه‌های علمیه متناسب با نیازهای روز تأکید کرد و ابراز داشت: حوزه نباید در حال تقلید باقی بماند، بلکه باید ضمن احترام به پیشینیان به نواندیشی و نوآوری علمی توجه بیشتری کند و تولید علمی در دستور کار حوزه‌ها قرار بگیرد و اگر نوآوری و توجه به آثار قدما را در کنار هم بگذاریم، نتیجه‌اش خدمت به بشریت خواهد بود.

وی در پایان توجه به معنویت و اخلاق را اصلی‌ترین رسالت طلاب دانست و تصریح کرد:‌ طلاب حوزه در هر جای دنیا که باشند به گونه‌ای رفتار کنند که مردم آنها را به عنوان الگو و پیشوا بشناسند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha