پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تشرف به امام زمان

حوزه/ آیت الله مهدوی با اشاره به داستان تشرف پیرمرد قفل ساز خدمت امام زمان(عج)، به ۶ نکته درباره آن اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه عزای حسینی در مسجد صاحب الزمان(عج) اصفهان با اشاره به داستان عالمی که در کنار پیرمرد قفل ساز، خدمت امام زمان(عج) در بازار رسید و با عنوان «راه تشرف به محضر امام زمان(عج)» در خبرگزاری حوزه منتشر شد، چند نکته را توضیح داد.

نکته اول:

وی ابراز کرد: یکی از نکات قابل تأمل در این داستان استفاده از سحر و جادو و استفاده از رمل و جفر و اعداد است، قابل تامل است که اسامی در شقاوت و سعادت و حتی در اختلاف زن و شوهر موثر است، مثلا مفاهیم اسماء اهل بیت در سعادت موثر بوده و اسامی دشمنان اهل بیت علیهم السلام اثر در شقاوت دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد:  البته این مربوط به مفاهیم است، اما عدد اسماء مثل اینکه بگوییم علی ۱۱۰ است و این عدد موجب تعارض بشود، این موجب اختلاف نیست و این باطل است و اساسی ندارد، نکته بعدی این است که سحر و جادو موثر در زندگی است اما راهکار معالجه و حل شدن هم دارد، همانگونه که در قرآن «آیات ۱۰۲ بقره،۱۱۶ اعراف،۷۷ یونس،۶۷ و ۶۸ یوسف و ۵۱ و ۵۲ قلم» هم به آن اشاره شده است.

استاد حوزه عنوان کرد: در اسلام فقط در مورد باز کردن سحر استفاده از آن جایز است و اشاراتی هم در روایات داریم که اهل بیت برای باز کردن سحر اجازه داده اند، در روایات هم برای باز کردن سحر راهکار هایی را آورده اند؛ از جمله خواندن و همراه داشتن آیت الکرسی، و ان یکاد، چهار قل، سوره فتح و سوره حمد که از آن جمله می باشند.

نکته دوم:

وی در توضیح نکته بعدی این داستان تشرف اذعان کرد: در داستان دانشمندی که با توسلات و ریاضات خدمت امام زمان(عج) رسید، سَحر و عبادات در دل شب اهمیت فوق العاده ای دارد، سحر اسم زمان هست و همان دو ساعت قبل از اذان صبح را می گویند، اما در لغت به معنای منصرف شدن ذهن از آن چیزی است که فعلا واقع هست، سِحر و سَحر هم از همین خانواده هستند.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: ساحر هم کاری می کند که چشم شما را از واقع منصرف می کند و نمی توانید واقع را ببینید، سَحر هم شما در واقع تاریکی می بینید؛ ظلمت می‌بینید؛ بعد از این ظلمت منصرف و به سفیدی صبح منتقل می شود.

آیت الله مهدوی بیان کرد: سحر به معنای بینایی و عدم غفلت در شب است، هم بیداریست و هم تذکر است و این هم در معنا با سحر یکی است، سهر صرف بیداری نیست، بلکه به معنای ارتباط و راز و نیاز با خداوند و اهل بیت علیهم السلام است.

نکته سوم :

وی توضیح داد: نکته بعدی در مورد سفری است که این عالم برای تشرف محضر امام زمان(عج) انجام داد، سفر علاوه بر جنبه تفریحی؛ فواید فراوانی هم برای رشد انسان دارد، عبرت گیری و همنشینی با دوستان خوب از جمله نتایجی است که برای انسان می ماند و اثر آخرتی دارد.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: در قرآن هم اشاراتی به سفر کردن دارد و به بعضی از پیامبران و اولیاء دستور به سفر داده تا زمینه رشد آنها فراهم شود، گاهی مواقع برای قدر شناسی امام و دانستن اهمیت همنشینی با معصوم، رنج سفر لازم است تا لذت دیدار بر دل بنشیند.

نکته چهارم

وی با اشاره به اینکه یکی از نکات این تشرف این است که در محضر عالم انسان چگونه استفاده کند؛   در محضر عالم نه باید سکوت بکند و نه سخنان بیهوده بگوید، اجازه باید داد عالِم مطلب را خودش بیان کند، چون دلسوز انسان است و صلاح سخن را میداند، البته در مواقعی که عالم سکوت می کند انسان باید سوال کند؛ اما سوالی متناسب...

امام جمعه موقت اصفهان افزود: در روایات متعددی هم شخصی از امام معصوم سؤال می کند، اما امام به طور کامل تر بیان می کنند و پاسخ می دهند و در مواقعی در جواب مطلب مهم تری را بیان می کند.

نکته پنجم:

استاد حوزه ادامه داد: قفل ساز به آن پیرزن گفت شما مسلمان هستی و من هم ادعای مسلمانی دارم، این دَرسی است برای همه ما که سفارش هم شده در برخورد با دیگران خود را کوچک بشماریم.

وی ابراز کرد: در روایتی امام سجاد علیه السلام، نحوه برخورد با دیگران را اینگونه شرح می دهند که مردم سه دسته هستند «یا بزرگتر از تو هستند که با توجه به عمری که بیشتر از تو داشته، اعمال خوب بیشتری انجام داده است. یا کوچکتر از تو هستند که قطعا گناهان کمتری در طول عمر خود نسبت به تو انجام داده و یا اینکه سنش با تو مساوی است که در این حالت هم تو گناهان خود را میدانی ولی به گناهان او آگاه نیستی ... پس خود را از همه کوچکتر بدان...

آیت الله مهدوی متذکر شد: البته در عین حال که از لحاظ عقیده، مومن باید خود را کوچک بشمارد اما باید تلاش کند در عمل بهترین افراد باشد و این منافاتی با کوچک شمردن ندارد.

نکته ششم

وی یادآور شد: این عالم برای اینکه خدمت امام زمان(عج) مشرف شود، مدتها مشغول به ذکر و چله نشینی بود و اعمال مختلفی انجام داده بود؛ اما چیزی که خیلی مهم است رعایت انصاف در زندگی و در ارتباط با مردم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha