پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عرفان حلقه

حوزه/ کارشناس فرق و ادیان گفت: آنچه عرفان حلقه درباره شئون انبیاء الهی می‌اندیشد با آنچه مؤمنان به اسلام و تشیع باور دارند بسیار متفاوت است که دلایل آن به استناد جزوات عرفان حلقه بیان می‌شود.

حجت‌الاسلام مهدی وزنه، کارشناس عرفان و فرق در ادامه سلسله مباحث پاسخ به شبهات در رابطه با عرفان حلقه و اعتقادات اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان،  اظهار کرد: برای مقایسه هر ایده و مسلک با اعتقادات شیعی، باید نگاهی منظومه‌ای داشت نه آموزه‌ای؛ یعنی باید مجموعه آنچه اسلام در ابعاد نظری و عملی‌اش گفته با آنچه صاحب مکتبی بیان داشته مقایسه کرد در صورت همخوانی می‌توان آن مکتب را اسلامی دانست.

وی بیان کرد: عرفان حلقه از جمله معنویت‌های جدید است که ادعای اسلامی بودن دارد، برای راستی‌آزمایی این ادعا به مقایسه اعتقادات مطرح‌شده در عرفان حلقه و اعتقادات اسلامی اشاره می‌شود.

حجت‌الاسلام وزنه در توضیح سومین بخش اصول نظری اسلام به بخش انبیا الهی و تفاوت نگاه اسلام به این موضوع با نگاه عرفان حلقه اشاره دارد.

این کارشناس دینی عنوان کرد: شئونات انبیاء الهی فراوان است که بزرگان شیعه و سنی در کتاب‌های اعتقادی بدان اشاره کرده‌اند که در ادامه به برخی از این شئون اشاره می‌کنیم.

برگزیده بودن راهنمایان الهی

وی افزود: قرآن منصب نبوت و رسالت را انتخابی نمی‌داند و آن را به اصطفاء و برگزیده شدن توسط خداوند دانسته است. (انعام/۸۴؛ مریم/۵۳)

کارشناس کلام و عقاید اذعان کرد: محمدعلی طاهری نبوت انبیاء الهی را به‌خاطر اشتیاق و خواستن آنان می‌داند که آن راهنمایان با اشتیاق متصل شدند و خداوند آنان را انتخاب کرد. (جزوه ترم ۴، ص ۲۱۶.)

وی تشریح کرد: ره‌آورد چنین سخنی این است که هرکسی اشتیاق داشته باشد و خداوند مزد اشتیاقش را بدهد، پیامبر خواهد بود، در عرفان حلقه اولین پیامبر، طاهری است؛ چون خداوند مزد اشتیاقش را داده است (جزوه ترم چهارم، ص ۲۱۶.) و تمام حلقه‌ای‌ها به‌شرط اتصال می‌توانند به چنین مقامی دست یابند، چون هیچ مقام اختصاصی وجود ندارد (جزوه ترم ۲، ص ۳۱.) که نتیجه این باور انکار ختم نبوت است.

عصمت

حجت‌الاسلام وزنه ادامه داد: یکی از شئون و ویژگی همه انبیاء الهی عصمت است، عصمت به معنی مصونیت از تمام لغزش‌هاست، آگاهی کامل پیامبران از نتایج درخشان طاعت و پی‌آمدهای سوء معصیت، سبب مصونیت آنان از نافرمانی خدا می‌باشد. (جعفر سبحانی، منشور عقاید امامیه، صص ۱۱۰-۱۱۸.)

وی تاکید کرد: طاهری (رئیس عرفان حلقه)، مفهوم معصومیت را جزو مفاهیم پایه‌ای در عرفانش دانسته است (جزوه ترم ۵، ص ۱۱۳.) که برای فهمیدن این مفهوم باید «تن واحده» را درک کنیم. او در توضیح تن واحده می‌نویسد همۀ اجزای هستی اجزای یک «تن واحد» بوده، هرکدام در ارتباط با یکدیگر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، اگر انسان به درک این وحدت برسد، ... دیگر به هیچ مخلوقی ظلمی روا نمی‌دارد؛ زیرا همه چیز را پارۀ تن خود می‌یابد.

کارشناس دینی خاطرنشان کرد: اشاره دقیق‌تر این است که او با ادراک این تن واحد، به این حقیقت می‌رسد که هستی او وسعتی دارد که همۀ آن‌ها را در بر می‌گیرد. (انسان و معرفت، ص ۱۸۰-۱۸۱.)

وی ابراز داشت: تفسیر معصومیت به‌ اصطلاح خودساخته «تن واحده» هیچ سابقه و دلیل دینی ندارد و محمدعلی طاهری نیز می‌داند چنین توضیحی خلاف باور شیعه است. (کمیته عرفان، جلسه اول.)

حجت‌الاسلام وزنه بیان کرد: مشخص شد آنچه عرفان حلقه درباره شئون انبیاء الهی می‌اندیشد با آنچه مؤمنان به اسلام و تشیع باور دارند متفاوت است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha