جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
پیشقدم

حوزه/ در فرهنگ اصیل بویراحمد که بر گرفته از سنت گذشت و عطوفت و مهمان نوازی است، جایگاهی برای معضلات اجتماعی از جمله نزاع و شرارت نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از یاسوج. حجت الاسلام حمزه پیشقدم دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص نزاع اخیر یاسوج، بایدها و نبایدها، طی یادداشتی آورده است: "لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ؛ 

در تفسیر آیه ۲۵ سوره حدید؛ وظیفه مدیر، مدیریت صحیح و راهنمایی است و عمل از مردم.فلسفه نبوت، ایجاد عدالت است و بعد از اتمام حجت از طرف خداوند، مسئولیت با مردم است که برای عمل و اجرا به پا خیزند. مردم باید حکومت و تشکیلات داشته باشند تا بتوانند برای قسط به پا خیزند و جلوی طغیان گران را بگیرند. و لهذا اول کار فرهنگی و تربیتی، بعد اعمال قدرت و تنبیه. 

 همه ادیان و پیغام رسانان وحی الهی برای نجات بشر از تحجر و جهالت آمده اند تا با هدایت انسان ها، زمینه پیشرفت و عدالت را فراهم نمایند و انسان را به سمت آزادی حقیقی که رستن از خود و هواهای نفسانی و پیوستن به انسانیت واقعی است، رهنمون نمایند.

اکنون در جوامع بشری، واماندگی و عقب افتادگی و جهالت، جای خود را به تکنولوژی و صنعت داده، و در صورتی که دین و تکنولوژی با هم همراه شوند، نسیم خوش پیشرفت و عدالت در جامعه به مشام خواهد رسید.

 تعصبات و نزاع هایی که در عصر جاهلیت و قرون وسطی هم وجود داشته؛ امروزه مورد تقبیح جوامع بشری بوده و جای خود را به منطق و قانون مداری داده است. 

  شرارت و قانون گریزی که موجب سلب آسایش جوامع بشری است، در جامعه، هیچ جایگاهی نداشته و اکنون از این نوع برخوردها و رفتارها به عنوان جهالت، عقب ماندگی و تحجر یاد می شود. جهالتی که موجب می شود انسان، مرتکب رفتارها و بداخلاقی هایی نسبت به همنوعان خود شود. 

در جامعه چنین رفتارهایی زشتی از هیچ کسی پذیرفته نیست و در وهله اول، مردم به عنوان کسانی که خواهان آرامش، امنیت، و عدالت هستند؛ باید در برابر این گونه رفتارها عکس العمل نشان داده و با مطالبه گری از دولت و مسئولین برای در نظر گرفتن اجرای قانون برای کسانی که مخلّ امنیت و آرامش جامعه می شوند، اجازه ندهند که چنین رفتارهایی تکرار شود؛ که اگر مردم از جامعه و مطالبه گری و مهم تر از آن از فریضه امر به معروف و نهی از منکر که یک واجب همگانی است غافل شوند، دودش به چشم همگان خواهد رفت.

اکنون که قانون گریزی موجب شده که شاهد چنین صحنه هایی در استان و اثار مخربش به خصوص در فضای مجازی که حتی کودکان نیز از این فضا برخوردار هستند، و جوانان که معمولا به اقتضای احساسات و هیجانات دوران جوانی پیگیر چنین مسائلی هستند و تحت تاثیر قرار می گیرند و نگرانی خانواده ها را چندین برابر کند، باید چاره ای اندیشیده شود.

لذا ما به عنوان مطالبه گران امنیت و عدالت در جامعه، درخواست پیگرد قانونی این رفتارهای خشونت آمیز را که مورد تنفر عامه ی مردم بوده و همچنین مورد نظر نماینده محترم ولی فقیه در استان است، را داریم و از دستگاه قضا به عنوان یک مطالبه عمومی می خواهیم که ابتدا مجازات را برای چنین افرادی در نظر گرفته تا بلکه امنیت روانی مردم و جامعه در سایه ی اجرای قانون تامین گردیده؛ و بعد از آن، متولیان فرهنگی استان ریشه ی این گونه اختلافات و نزاع ها را شناسایی نموده و برای اصلاح و حتی پیشگیری از آن ها، تمام همت خود را به کار گیرند تا ان شاءالله دیگر شاهد چنین رفتارهای ضد انسانی که موجب رعب و وحشت، و همچنین مخلّ نظم و امنیت هستند، نباشیم. 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha