جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
افتتاحیه سال تحصیلی مدارس علمیه خواهران گلستان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان، علم، اخلاق و عقلانیت را لازمه تبلیغ دین در عرصه ملی و بین‌المللی دانست و گفت: اگر جامعه به دو سلاح تعقل و تفکر مجهز شود دشمن نمی‌تواند کوچک‌ترین آسیبی وارد کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، آئین آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه خواهران استان گلستان بصورت مجازی با حضور شمار زیادی از مدیران، اساتید، کارکنان و طلاب مدارس علمیه خواهران استان با پیام آیت‌الله نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در گلستان برگزار شد.

در این نشست مجازی، خانم حسینی واعظ با تشکر از مجاهدت‌های اساتید، کارکنان و طلاب در طول سال تحصیلی گذشته و گرامی‌داشت ارتحال تعدادی از طلاب استان بواسطه بیماری کرونا، با استناد به روایتی پیرامون ارزش تعلیم و تعلّم در عالم ملکوت گفت: در آیات و روایات، به علم‌اندوزی و تعلیم و تعلّم تأکید بسیار شده است و اوّلین آیاتی که پس از بعثت پیامبر گرامی(صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) اسلام بر ایشان نازل شد، پیرامون تعلیم و تعلّم بود: «الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَم، عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یَعْلَم».

وی اضافه کرد: از مجموع آیات و روایات پیرامون ارزش علم، وجوب تعلیم و تعلّم بدست می‌آید که کوتاهی در کسب علم پذیرفتنی نیست و هر انسانی باید در موقعیّت‌های مختلف سنّی و مکانی به اندازۀ توان به فراگیری علم اهمیّت دهند.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان، با تشریح تعلیم و تعلّم دینی، خاطرنشان کرد: طلبه‌ها باید بعد از تسلّط بر علم دین و حضور در بین مردم، به تبلیغ دین و آموزش اعتقادات، اخلاق و احکام بپردازند و سبب بیداری و توجه آنان شوند که اگر آموزش دین به‌صورت صحیح انجام نگیرد، در گناهان مردم شریک خواهند بود.

خانم حسینی واعظ، در بخش دوم سخنان خود به موضوع تفکر و تعقل و ضرورت آن در جامعه امروز اشاره کرد و گفت: آیات و روایاتی بر تفکر و تعقل اشاره دارد، به‌طوری که یکی از تفاوت‌های مهم اسلام و سایر ادیان در همین نکته نهفته است که اسلام از مسلمانان می‌خواهد به صورت توأمان به فکر سرنوشت دنیا و آخرت خود باشند، زیرا اگر از تفکّر و تعقّل پیرامون دنیا غافل شوند، حکومت‌های استثمارگر آنها را می‌برند و اگر در تأمین توشه برای آخرت کوتاهی کنند، با هجوم و فریب شیاطین جنّی و انسی مواجه می‌شوند.

وی، دنیای امروز را دنیای شبهات خواند و خاطرنشان کرد: این شبهات و انحراف‌ها ‌ناخودآگاه، بر فکر و ذهن نسل جوان تأثیر ‌گذاشته و ایمان آنان را تضعیف می‌کند؛ آشنایی آمیخته با عقلانیت و تفکر جوانان با مسائل و علوم اسلامی، باعث پاسخ‌یابی در مقابل شبهات شده و دچار عرفان‌های کاذب و دروغین هم نخواهند شد.

استاد حوزه خواهران، علم، اخلاق و عقلانیت را لازمه تبلیغ دین در عرصه ملی و بین‌المللی دانست و افزود: اگر جامعه به دو سلاح تعقل و تفکر مجهز شود دشمن نمی‌تواند کوچک‌ترین آسیبی وارد کند.

حسینی واعظ ادامه داد: به طور مثال؛ امسال دشمنان هیاهوی زیادی را درباره واکسن کرونا به راه انداختند و حتی افرادی بدون تفکر عمیق، سخنانی، بدون اساس و کارشناسیِ تخصصی مطرح می‌کنند که این نشان از عدم تفکر صحیح و افراط و تفریط در مسائل است.

وی، تمرکز بر رشد علم، اخلاق و عقلانیت را سه شرط اساسی برای طلاب معرفی کرد و توضیح داد: به هر میزان که بُنیه علمیِ مبلغان بخصوص تسلط کافی آنان به مبانی تشیّع در زمینه‌های اعتقادات، اخلاق و فقه، تقویت شود، قدرت تبیین و دفاع علمی آنان از مبانی و تعالیم انسان‌ساز قرآن و عترت نیز بیشتر خواهد شد.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان، فراگیری مهارت‌ گفتگو و ارتباطات مشترک بین خود و دیگران را از دیگر شروط لازم بر سر راه طلاب دانست و ادامه داد: طلاب علاوه بر آشنایی کافی با مبانی فقهی، اخلاقی و کلامی مذاهب و ادیان دیگر، باید به ابزارهای پیچیده و گسترده مخالفان تشیّع و حربه‌های آنان در مقابله با اسلام نیز توجه داشته باشند تا خود را برای دفاع علمی و عقلانی از اسلام و تشیع، آماده کنند.

حسینی واعظ اظهار کرد: تقوا و اخلاق عملی و حُسن رفتار به عنوان عامل تکمیل‌کننده دانش و قدرت علمی است و طلاب، مُبلّغان و دانش‌آموختگان باید با عمل و رفتار خود، مردم را بسوی اسلام، قرآن و مکتب اهل ‌بیت(علیهم‌السلام) دعوت کنند که بهترین و با برکت‌ترین شیوۀ دعوت جذب، همین راه است.

وی با بیان این‌که تبلیغ بدون عقلانیت و تدبیر امری بی‌نتیجه است، حفظ اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط در تصمیمات و اقدامات را از نشانه‌های عقلانیت برشمرد و تشریح کرد: یک مبلغ با تدبیر برای اثرگذاری هرچه بیشتر، باید از هرگونه تندروی و کُندروی در زمینه ‌های علمی و عملی اجتناب کند.

 حسینی واعظ، طلبه‌ای را موفق دانست که در کنار انجام امور درسی و تهذیبی، کارکردهای همسرداری و مادری را با نیت الهی، برنامه‌ریزی و مدیریت زمان به نحو مطلوب انجام دهد که خداوند متعال نیز راه‌های مرتفع شدن مشکلات را برای او مهیا می سازد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha