سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 979203
۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
دفاعیه - النفیسه

حوزه/ طلبه مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان «الزامات مادر در تربیت کودک تا سن ۷ سالگی از نظر فقه و عرف»  دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، اکرم گلشادی قلعه شاهی طلبه مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان «الزامات مادر در تربیت کودک تا سن ۷ سالگی از نظر فقه و عرف»  با حضور هیأت داوران حجت الاسلام قدرت الله خسرو شاهی، به عنوان داور و حجت الاسلام براتعلی حق شناس به عنوان استاد راهنما دفاع کرد.

گلشادی در دفاع از پایان نامه خود گفت: انسان از ابتدای تولد زمینه‌ی پذیرش انواع تربیت‌ها را دارد و روح پاک او به هر گونه که تربیت شود متمایل می‌گردد و هفت سال نخست دارای ویژگی‌ها و تمایلات خاصی می‌باشد که تربیت در این برهه زمانی پایدار و اثر گذار خواهد بود. و با توجه به اینکه  تماس کودک در سال‌های اولیه با مادرش بیش‌تر است و او بیش از هر کسی، شاهد رفتار مادر است لازم است مادر آگاهی‌های لازم را نسبت به وظایف و تعهدات مادری خویش در این دوران سرنوشت‌ساز کودک کسب کند.

وی ادامه داد: در فقه اسلامی که مراد همان احکام و روایات پیامبر(صلی الله علیه واله وسلم) و اهل البیت (علیهم السلام) می‌باشد دستورات و سفارش‌های تربیتی بیان شده که مادر با عمل به آن‌ها می‌تواند مسیر سعادت و کمال را به روی فرزندش بگشاید از جمله آنها موارد واجب و مستحب، مکروه و حرام در امور مربوط به گزینش همسر، مسائل مربوط به آمیزش، دوران بارداری، آداب و احکام تولد کودک، مسائل مربوط به شیردهی، و در باب مراقبت و محبت کودک، مسائل مربوط به حضانت کودک، بازی  کودک، موارد آموزشی، همچون قرآن، نماز  و...می‌باشد.

وی در پایان گفت: در عرف روانشناسان تربیتی نیز وظایف مادر با توجه به نیازهای کودک از مرحله قبل از تولد همچون مراقبت و آرامش در دوران بارداری، شناخت مراحل رشد جسمی و روحی کودک، رابطه عاطفی با کودک، بازی با کودک، آموزش و تربیت و نقش  او در درمان اسیب های تربیتی کودک  می‌باشد. که در حقیقت می‌توان به این نتیجه رسید که آنچه در فقه اسلامی بیان شده با توجه به شناخت دقیق از خلقت انسان و نیازهای او بهترین نوع تعهدات و وظایف مادر را بیان می‌کند به طوری که مورد تایید روانشناسان اسلامی نیز می باشد. و به یقین می توان گفت خالق انسان بهترین برنامه ی هدایت و تربیت انسان را بیان کرده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha