چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
درس خارج فقه سلامت

حوزه/ دروس خارج «فقه سلامت» برای سومین سال متوالی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ توسط به اهتمام هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، دروس خارج فقه سلامت برای سومین سال متوالی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ توسط اساتید این حوزه و به اهتمام هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش برگزار می شود.

حجت الاسلام محمدضیاء روحانی بسطامی، دبیر هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان پیرامون این مسئله توضیح داد: از ابتدای فعالیت هیئت اندیشه ورز دین سلامت و سبک زندگی، بر اساس منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات بزرگان حوزه علمیه، توجه به موضوعات جدید و مسائل مستحدثه در فضای حوزوی به خصوص دروس خارج، تبدیل به یکی از دغدغه های مهم این هیئت گردید و در دستور کار قرار گرفت که برای تحقق این هدف و خواسته از سال ۱۳۹۸ از اساتید دروس خارج حوزه علیه مشهد دعوت به عمل آمد تا مباحث خویش را پیرامون مسائل مستحدثه و موضوعات مرتبط با دین و سلامت ارائه کنند که این پیشنهاد با استقبال مواجه شد.

وی با بیان اینکه طی سه سال گذشته، چهار درس خارج فقه سلامت در حوزه علمیه مشهد شکل گرفت، ابراز کرد: سعی بر این بوده که در این دروس، موضوعات جدیدی که کمتر مورد توجه قرار گرفته و از طرفی مورد نیاز جامعه اسلامی نیز می باشد، ارائه شود تا هدف و رسالت هیئت های اندیشه ورز که همان پاسخگویی به نیازهای جامعه اسلامی است، تحقق یابد.

دبیر هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان افزود: طی دو سال گذشته موضوعات مهمی همچون سقط جدید و کنترل جمعیت، تغییر جنیست، پیوند اعضا، مرگ مغزی، تلقیح مصنوعی و مسائل پزشکی قانونی در دروس خارج بررسی و تبیین شده است.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید به لطف امام زمان (عج) و در سایه عنایات امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) نیز پنج درس خارج فقه سلامت در حوزه علمیه مشهد برگزار خواهد شد، توضیح داد: درس خارج فقه فرآورده های حلال توسط آیت الله مهدی مرواید، عضو شواری عالی حوزه علمیه خراسان از جمله این دروس می باشد که با توجه به اهمیت مسئله تغذیه و فرآورده های حلال در سبک زندگی اسلامی و تاثیر آن در سلامت روح و جسم انسان ها انتخاب شده است.

حجت الاسلام روحانی بسطامی یادآور شد: بر اساس کتاب اطعمه و اشربه شرایع الاسلام و با عنایت به شرح گرانسنگ آن کتاب جواهر الکلام و با توجه به موضوعات جدید در مسئله اطعمه، اشربه و فرآورده های حلال که از موضوعات مهم جوامع اسلامی است، این بحث ارائه می شود.

وی دومین موضوع را مسائل مرتبط با حوزه پزشکی قانونی توسط حجت الاسلام و المسلمین سید هادی مرتضوی، نام برد که سال گذشته نیز پیرامون همین موضوع ارائه بحث شده و مسئله ولوج روح در جنین تحقیق و بررسی شده است و به زودی تقریرات آن منتشر خواهد شد.

دبیر هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: در سال تحصیلی جدید نیز مسئله ای دیگر از مسائل مربوط به پزشکی قانونی که از موضوعات مهم و مبتلا به جامعه اسلامی و دغدغه بسیاری از مومنان و به خصوص نهادهای قضایی است، مطرح خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه درس سوم توسط حجت الاسلام و المسلمین محمد مرواید می باشد که از سال گذشته با بحث تلقیح مصنوعی آغاز شده است، گفت: با توجه به اهمیت این موضوع و ضرورت بحث از روش های مختلف تلقیح مصنوعی و درمان ناباروری، امسال نیز ادامه آن پی گرفته می شود.

حجت الاسلام روحانی بسطامی، فقه داروسازی توسط حجت الاسلام و المسلمین محسن ملکی را مبحث چهارم برشمرد و توضیح داد: یکی از مسائل مهم در فقه سلامت، دارو و درمان است که ابعاد مختلفی از جمله تهیه و تولید دارو، آزمایشات دارویی و مصرف داروهای مختلف را در بر می گیرد؛ به این جهت نیازمند به بحث و پژوهش های فقهی و اسلامی است که در این دروس به آنها پرداخته خواهد شد.

وی پنجمین موضوع را فقه پیوند اعضا عنوان کرد که توسط حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی تدریس می شود که چند سالی است در دروس خارج فقه، مسائل خاتمه کتاب تحریر الوسیله تبیین می گردد و تاکنون تلقیح مصنوعی و برخی دیگر از مسائل طبی بررسی شده و امسال بحث پیوند اعضا تبیین می گردد.

حجت الاسلام روحانی بسطامی افزود: هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با توجه به رسالت اصلی خویش که پژوهش در مسائل مبتلابه جامعه اسلامی است، از همه علاقه مندان، فضلا و نخبگان حوزه علمیه دعوت به عمل می آورد که این فرصت را مغتنم شمرده و در این دروس، با موضوعات نوین شرکت کنند.

وی یادآور شد: از پژوهش ها و تحقیقات فضلا و اهل تحقیق در موضوعات مرتبط با حوزه دین و سلامت، حمایت مادی و علمی می شود.

دبیر هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان راه های ارتباطی با این هیئت را سایت اینترنتی به آدرس www.salamngo.ir و کانال ایتا به نشانی https://eitaa.com/salamngo و نیز تلفن تماس به شماره ۳۲۰۰۸۶۰۱ اعلام کرد و یاداور شد: با توجه به شیوع بیماری کرونا دروس سال تحصیلی جدید فعلا به صورت غیر حضوری و مجازی برگزار می شود و آدرس کانال اساتید در ذیل آمده است.

کانال درس آیت الله حاج شیخ مهدی مروارید در ایتا:
https://eitaa.com/ayatollah_morvarid

کانال درس حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد مروارید در ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/۲۰۲۵۷۱۸۰۰Ca۱۷۸۶۴۲۳۲۲

کانال درس حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محسن ملکی در ایتا:
https://eitaa.com/malakimohsen

کانال درس حجت الاسلام و المسلمین حاج سید هادی مرتضوی در سروش:
splus.ir/mohazerat

کانال درس حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی در ایتا:
http://eitaa.com/joinchat/۱۸۹۸۵۷۸۰۴Cd۰۵e۵۰۱۱f۳

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha