پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
طب اسلامی

حوزه/ پژوهشگر طب اسلامی، گفت: در اعتبار سنجی احادیث طبی، مباحث خاصی نداریم، بلکه باید مباحث را از میان روایات مطلق طبی و فقهی استخراج و مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سعید باقری در نشست علمی" اعتبار سنجی احادیث طبی" که به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه و به صورت وبینار برگزار شد، اظهارداشت: برای اعتبارسنجی احادیث نیاز است، مراحلی از جمله اثبات صدور، جهت صدور و دلالت صدور را بررسی کنیم.

وی افزود: اعتبار سنجی به بررسی صدور روایت از معصوم(ع) می پردازد، مبانی متفاوت است، دو مبنای مهم داریم که مبنای متقدمین و متاخرین است که از دیدگاه هر کدام اعتبار سنجی انجام می شود.

حجت الاسلام باقری، ادامه داد: اگر روایتی از عادل برسد این روایت معتبر است، وقتی وارد دریای احادیث می شویم، چالش های بسیاری را می بینیم، روایاتی که اصلا ترجمه نشده اند و مهمل هستند یا خیلی از این روایات تضعیف می شوند و بسیاری از این روایات را بر اساس سند شناسی باید کنار بگذاریم.


وی با اشاره به اینکه مبنای درست و واقع و حقیقی در اعتبار سنجی احادیث طب همان قرینه محوری و متقدمین است، گفت: باید به صدور احادیث در این مرحله برسیم و ادامه مراحل را پشت سر بگذاریم.

پژوهشگر طب اسلامی اضافه کرد: قرائنی که در اعتبار سنجی احادیث طب موثر است شامل: قرائن علوم حدیثی، متنی ، منبعی، سندی، جامع نگری و تجربی می شود.


وی گفت: قرائن متنی روح روایات است و یکی از بهترین قرائن برای اثبات صدور روایت به معصوم است و یکی از ملاک ها، مطابقت با قرآن کریم و تاریخ است و وقتی متن از لحاظ مضمون بالا و والا باشد، مشخص می شود که از امام معصوم(ع) است به عنوان مثال بعضی از فرازهای نهج البلاغه از لحاظ متن والاست که مشخص است از غیر معصوم صادر نمی شود.

حجت الاسلام باقری با اشاره به اینکه بعد از رحلت پیامبر(ص) یک خفقان علمی تا زمان معاویه ایجاد شد، گفت: در این مدت کتابت ممنوعیت شده بود و بحث تقیه در زمان امام باقر(ع) اوج گرفت.


وی ابراز داشت: اصحاب خودشان را به کتابت حدیث و دقت در تامل حدیث تاکید می کردند و این شیوه اصحاب شده بود که از معصومان یاد گرفته بودند.شواهد و گزارش ها، نشان از تاکید اصحاب بر روی دقت حدیث است و شیعیان و امامیه منبع محور و کتاب محور بودند، سخنان شیخ بهایی و حر عاملی در این باره موجود است.


پژوهشگر طب اسلامی، خاطر نشان کرد: برای اینکه منبع و کتاب بخواهد به عنوان قرینه صدور باشد، باید شهرت منبعی و کتابی داشته باشد. یکی از معیارهای دیگر که می تواند این منبع را قابل اعتماد کند، باید به معصومی عرضه شده باشد.


به گفته وی، سند مجموعه یا سلسله راویان را می گویند که به معصوم می رسد، سند از لحاظ رتبه بعد از متن و منبع قرار می گیرد و اگر قرینه سندی هم بود، باعث تشدید اعتبار می شود.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha