سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
نجمی پور

امام جمعه سربیشه با بیان این‌که پیاده روی اربعین، به عنوان یک حرکت الهی و بین‌المللی است، گفت: براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، این حرکت در واقع، نشان دهنده عظمت دین اسلام و تشیع به جهان است.

حجت الاسلام احمد نجمی‌پور، امام جمعه شهرستان سربیشه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در بیرجند با بیان این‌که اعتبار اربعین حسینی از دیرباز در بین همه مسلمانان مطرح بوده است،اظهار کرد: اربعین حسینی که بخشی از حرکت تمدنی جهان اسلام در عصر حاضر است، هم اکنون به یک فرهنگ جهانی تبدیل شده است.

 وی با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری (ع) "علَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَی وَ الْخَمْسِینَ وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ بِالْیَمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ"، تصریح کرد:در اهمیت اربعین همین بس که خواندن زیارت اربعین یکی از علامات مومن است.

امام جمعه سربیشه با اشاره به رمز و راز عدد چهل (اربعین) در متون دینی، خاطرنشان کرد: عدد چهل در فرهنگ دینی و اسلامی در میان سایر اعداد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است وآیات و روایات متعددی به خوبی رموز این عدد را تبیین کرده است به عنوان مثال،خدای متعال در قرآن مجید می‌فرماید:"مناجات حضرت موسی چهل روز و شب بود (اعراف/ ۱۴۲) و در سوره مبارکه (احقاف/ ۱۵) از کمال رشد انسان تا چهل سالگی یاد می‌کند و چندین آیات دیگر در این خصوص که در این‌جا مجال بحث در این خصوص نیست.

حجت الاسلام نجمی‌پور ادامه داد: اگر چه همه ائمه اطهار(ع) کشتی نجات هستند، ولی امام حسین(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات برای همه زمان‌ها و مکان‌ها است و هرکسی که در این کشتی قرار بگیرد، او از راه یافتگان راه حق است.

وی یادآور شد: برپایی مراسم اربعین دارای جنبه تاریخی،سیاسی و فرهنگی است که نباید از اهمیت آن غفلت شود.

امام جمعه سربیشه از پیاده روی اربعین، به عنوان یک حرکت الهی و بین المللی یاد کرد و افزود: براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، این حرکت در واقع، نشان دهنده عظمت دین اسلام و تشیع به جهان است.

حجت‌الاسلام نجمی‌پور ضمن اشاره به وحدت و همگرایی، ابراز کرد: ما باید به وسیله ی وحدت، همدلی و همگرایی و تبعیت از ولایت، در برابر تمامی توطئه های دشمن بایستیم .

وی با تاکید بر ضربه مسلمانان از تفرقه افکنی، متذکر شد: آنچه مسلم است آن است که در طول تاریخ از اختلاف‌های میان امت های مسلمان، تنها دشمن از آن سود برده و منافع بیشتری از این کشورها گرفته است.

امام جمعه سربیشه  ادامه داد: بر کسی پوشیده نیست که دشمن از هر روزنه‌ای برای اختلاف میان جامعه اسلامی علیه خودشان استفاده می کند، همانگونه که داعش را به وجود آورد تا با نام اسلام برای تخریب چهره ی دین خدا استفاده و اسلام را دید خشونت قلمداد کند و مسلمانان بایستی بسیار هوشیار باشند.

حجت الاسلام نجمی‌پور پیاده‌روی اربعین را،یک حرکت سیاسی بزرگ دانست و یادآور شد:از دیدگاه مقام عظمای ولایت،شروع جاذبه مغناطیسی‌ امام حسین(ع) در روز اربعین است.

وی با اشاره به این که اربعین چند سالی می‌شود که حال و هوای دیگری به خود گرفته است، اظهار کرد: چاشنی این حال و هوای خوب، سیل عاشقانی است که با پای پیاده عازم دیار عشق کربلا می‌شوند،چندسالی می‌شود که رسم پیاده‌روی اربعین با حضور عاشقان بی‌شمار امام حسین (ع) احیا شده و افراد زیادی فارغ از ملیت، رنگ، نژاد و عقیده سیاسی حتی در دین و مذهب در این تجمع پرشور هرسال حاضر می‌شوند.

امام جمعه سربیشه با اشاره به این‌ مهم که طی دو سال اخیر شیوع ویروس کرونا برنامه‌های برپایی پیاده‌روی اربعین حسینی را تحت تاثیر قرار داده است،  گفت: یادمان باشد که زیارت اربعین یک تکلیف، ادای حق و پایبندی به میثاقی است که با اهل‌بیت(ع) بسته‌ایم.

حجت الاسلام نجمی‌پور با بیان این مهم که پیاده‌روی اربعین در راستای اشاعه فرهنگ عاشورا و اهداف قیام امام حسین(ع) است، افزود: این پیاده‌روی همانطور که اشاره شد، فرصتی برای معرفی تشیع و نهضت حسینی به جهان به حساب می آید.

وی در پایان اظهار کرد: امسال به دلیل شیوع کرونا و رعایت دستورالعمل های ستاد مقابله با این بیماری، طلاب جهادی بجای حضور در مراسم پیاده روی اربعین حسینی برای فعالیت جهادی و تبلیغ دینی، در فضای مجازی متمرکز خواهند شد.

انتهای پیام/۱۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha