جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی رضایی، مدیر امور مشاوره و خانوده معاونت تهذیب

مدیر امور مشاوره و خانوده معاونت تهذیب حوزه های علمیه از افتتاح افتتاح مراکز مشاوره اسلامی در اراک و بیرجند خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی رضایی، مدیر امور مشاوره و خانوده معاونت تهذیب حوزه های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه درباره افتتاح مراکز مشاوره در استان ها توضیح داد و گفت: با توجه به درخواست‌های مکرر طلاب و مسئولان استان‌ها برای راه اندازی مراکز مشاوره و با توجه به اینکه یکی از درخواست های آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه پس از بازدید های استانی، ایجاد مراکز مشاوره بوده است، افتتاح مراکز مشاوره اسلامی در اولویت کار قرار گرفته است.

ما در مشاوره در حال شبکه سازی هستیم،‌ شبکه سازی به این معنی است که ابتدا دوره های مقدماتی و تکمیلی برای مشاوران مرکز برگزار می گردد. زمان برگزاری هر دوره حدود ۱۲۰ ساعت است. سپس استان هایی که از ظرفیت لازم برخوردار باشد، رشته مشاوره اسلامی در آن استان راه اندازی می شود.

هچنین مراکز مشاوره اسلامی، زمانی راه اندازی می شود که یا خروجی های رشته مشاوره اسلامی از میان مشاورانی که آموزش های لازم را طی نموده اند فارغ التحصیل بشوند یا از طریق فراخوان عمومی و پس از طی مراحل موفقیت آمیز گزینش،‌ جذب مراکز مشاوره اسلامی بشوند قابل ذکر است که تاکنون در ۱۲ استان مرکز مشاوره اسلامی راه اندازی شده است.

برای راه انداختن مراکز مشاوره در استان ها اساتیدی انتخاب می شوند که حتما در خصوص مشاوره و روانشناسی و رشته های مرتبط، کارشناسی این رشته ها را داشته باشند و اساتیدی که رزومه و مدارک لازم اولیه را ارائه نمایند در فرآیند جذب قرار می گیرند.

در فرایند جذب،‌ ابتدا اساتید در مصاحبه عمومی شرکت می کنند، ‌پس از آن استعداد یابی صورت می گیرد تا در یکی از هفت کارگروه اصلی مرکز ساماندهی شوند.

کارگروه های مرکز مشاوره اسلامی، هسته های علمی و اعضای وابسته و پیوسته دارند که کار مفصل علمی برای آنها صورت می گیرد. در این کارگروه ها ابتدا سیر مطالعاتی اول،‌ سپس سیر کارگاهی و آموزشی و در نهایت سیر کار ورزی برگزار می شود که زیر نظر استاد ارزیابی می شوند تا پس از آن به عنوان مشاور مورد استفاده قرار بگیرند.

به عنوان نمونمه طی چند روز گذشته، ۲ مرکز جدید مشاوره اسلامی در اراک و بیرجند افتتاح گردیده است. اساتیدی این مراکز نیز به روشی که گفته شد،‌ جذب شده اند. در این مراکز، مصاحبه و گزینش ۲ استاد خانم و ۴ استاد آقا انجام شده و صلاحیت علمی آنان مورد تائید قرار گرفته است.

مرکز مشاوره اسلامی اراک به صورت حضوری و با حضور آیت الله دری نجف آبادی، حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم‌زاده معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه و حجت الاسلام والمسلمین سپاسی مسئول مرکز امور صیانتی حوزه های علمیه کشور و ‌حجت الاسلام والمسلمین کمالی وفا مدیر مرکز مشاوره و خانواده اراک افتتاح شد.

افتتاح این مرکز با استقبال آیت الله دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی روبرو شد. ایشان که از سخنرانان مراسم افتتاحیه بودند،‌ افتتاح و وجود چنین مراکز مشاوره ای را مهم، لازم و زیربنایی دانستند.

همچنین مرکز مشاوره اسلامی بیرجند به صورت مجازی با حضور مسئولین حوزوی و استانی و اساتید برتر حوزه و دانشگاه افتتاح شده است. گفتنی است در ماه آینده مرکز مشاوره اسلامی در مدرسه آیت الله مروی افتتاح خواهد شد.

مراکز مشاوره اسلامی وابسته به حوزه علمیه است، بنابراین خدمات این مراکز مخصوص بر طلاب عزیز و خانواده آنها می باشد البته غیرطلاب نیز می توانند با حضور در این مراکز از خدمات مشاوره ای آن استفاده نمایند.

یکی از بحث های مهم ما، ‌اسلامی سازی اساتید مشاور و مراکز مشاوره است. اقدامات و پژوهش هایی در این زمینه در حال انجام است،‌ یکی از شاخص های مهم در انتخاب افراد، ‌داشتن عِرق دینی،‌ مذهبی و اعتقادی بالا است. همچنین برخی از آموزش های لازم در زمینه مسائل اسلامی را برای اساتید شروع کرده ایم و در حال اجرای آن هستیم. هرچند که در ابتدای راه هستیم و با زحمت همکاران پیش خواهیم رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha