چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
شهادت امام حسن مجتبی (ع)

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) با تأکید بر اینکه مباحث روانشناسی و جامعه شناسی در کلام امام حسن مجتبی(ع) نهفته است، گفت: این امام به تمام روانشناسان و گروه جامعه شناسان مطالبی را القا می کند که شاید در هیچ یک از کتاب های تخصصی آنها پیدا نشود.

طاهره ماهروزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سوگ امام حسن مجتبی(ع) اظهار داشت: در سیره زندگی فردی و اجتماعی امام حسن مجتبی(ع) مطالبی نهفته است که نیاز به تبیین و الگو گیری دارد.
وی افزود: یکی از ویژگی های مکتب اهل بیت (ع) وجود الگوهاست که با گذشت هزاران سال نیز دارای برنامه جامع زندگی هستند.


مدیر گروه تفسیر مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، با اشاره به زندگانی امام حسن(ع) گفت: ایشان فرزند امام علی(ع) و حضرت فاطمه (س) و نخستین نوه پیامبر(ص) است.


وی ادامه داد: زندگی ۴۷ ساله ایشان دارای فراز و نشیب های زیادی است؛ امامت ایشان بعد از شهادت پدرش آغاز و به مدت ۱۰ سال ادامه پیدا می کند و سرانجام در ۲۸ صفر به شهادت می رسند.


ماهروزاده گفت: ایشان در دوران کوتاه زندگی خود صفات و ویژگی های اخلاقی را در حوزه فردی و اجتماعی به یادگار می گذارند که با گذر زمان به عنوان یک الگو همچنان معرفی می شوند.


وی با انتقاد از وجود الگوهای جدید در زندگی مردم، گفت: الگوهایی که با فرهنگ و ارزش ملی ما سازگار نیست و مشکلاتی در حوزه اخلاق اجتماعی به وجود آورده است، اگر وجود این امامان و رفتارشان را به مردم بشناسیم می توانیم مصادیق ارزش ها را برای جامعه نشان دهیم


مدیر گروه پژوهشی تفسیر پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعة الزهرا(س) تأکید کرد:بخشندگی، شکیبایی و توجه به مسئولیت های اجتماعی، از مهمترین ویژگی های اخلاقی این امام همام است.

وی اضافه کرد: تاریخ گواهی می دهد روزی مردی شامی به امام حسن(ع) رسید، و به ایشان دشنام داد، حضرت سکوت کرد سپس فرمود: «تو در این شهر غریب هستی، اگر منزل نداری، منزل ما متعلق به تو است، اگر بدهکاری من بدهی تو را قبول می کنم، اگر گرسنه ای تو را سیر می کنم ...». در آخر او چنان شیفته اخلاق آن حضرت شد که ایشان را محبوب ترین افراد نزد خود معرفی کرد و شروع به معذرت خواهی کرد و آیه ۱۲۴ سوره انعام  اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالَتَهُ ۗ : خداوند بهتر می داند که رسالتش را در چه کسی قرار دهد را قرائت کرد.


این استاد، با اشاره به اینکه مردم داری از دیگر ویژگی های بارز امام حسن(ع) است گفت: این امام سعی می کند در همه جا به عنوان یک فرد عادی برخورد کند با فقرا و نیازمندان همنشین می شود و بیش از دو بار تمام اموال خود را برای نیازمندان تقسیم می کند این تواضع و فروتنی به عنوان یکی خصوصت حسنه و فضیلت اخلاقی باید الگو شود.


وی افزود: درباره سخاوت امام حسن (ع) روایات زیاد و جالبی نقل شده و در حدیثی آمده که امام حسن (ع) هیچ گاه سائلی را رد نکرد و در برابر درخواست او «نه» نگفت.

مدیر گروه پژوهشی تفسیر پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعة الزهرا(س) به ویژگی های دوست یابی در کلام امام حسن(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان نسبت به دوست گزینی نکات زیبا و حکمت آمیزی دارند چراکه یک دوست در روابط اخلاقی انسان تاثیر مستقیم دارد.


وی بیان داشت: ایشان در یکی از کلمات گوهربار خود می فرماید که با کسی رفیق شو که مایه زینت و آراستگی شخصیت تو باشد هر وقت از او یاری طلبیدی یاری کند و سخنی گفتی تو را تصدیق کند به او نزدیک شدی تو را محترم بشمارد اگر روزی دست نیاز به سوی او دراز کردی دستت را رد نکند و مشکلت را برطرف کند. هر وقت سکوت کردی با تو آغاز به سخن کند و با تو همدردی کند.


 ماهروزاده خاطر نشان کرد: مردی از امام حسن علیه السلام خواست که دوست و همنشین وی باشد، امام علیه السلام سه شرط را برایش مطرح نمود: «فـرمــود: ۱ ـ اوّل آن که از من ستایش و تعریف نکنی؛ زیرا من نسبت به خودم از تو آگاه ترم. ۲ ـ مرا دروغگو ندانی؛ زیرا دروغگو رأی و عقیده درستی ندارد. ۳ ـ مبادا در برابر من از کسی غیبت کنی. چون آن مرد شرایط دوستی با آن حضرت را دشوار دید گفت: به من اجازه انصراف می دهید؟ حضرت فرمود: هر طور می خواهید عمل کنید.


عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) با اشاره به خصوصیت قدردانی و تشکر در کلام امام حسن(ع) گفت: قدردانی یکی از فضایلی که در تحکیم روابط اجتماعی موثر است باید در جامعه آن را توسعه دهیم امام این ویژگی را در سیره خود دارند.

وی گفت: در بحارالانوار علامه مجلسی جلد ۴۳ و ۸۴ نقل تاریخی آموزنده ای از این قسم منش های امام حسن (ع) در برخورد با زیردستان ذکر شده است از جمله آن که: روزی کنیزی شاخه گلی به امام حسن مجتبی(ع) هدیه کرد و امام در مقابل به او فرمود: «تو در راه خدا آزاد هستی». برخی یاران به آن حضرت اعتراض کردند که به جهت یک شاخه گل او را آزاد نمودی؟ امام حسن(ع) فرمود «خداوند متعال ما را چنین تربیت نموده است؛ آنجا که می فرماید:«وَ إِذا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها » (سوره نساء آیه ۸۶)  هرگاه به شما تحیت گفته شد پاسخ آن را بهتر از آن بدهید. و نیکوتر از هدیه او، آزادی وی در راه خدا بود.»


این استاد، خاطر بیان کرد: در باره خصوصیت قدردانی، امام رضا( علیه السلام ) می‌فرماید: «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق: کسی که نعمت دهنده از مخلوقات را شکرگزار نباشد، شکرگزار خداوند نیز نخواهد بود».


وی گفت: تاسی از سیره امام حسن (ع) باعث ایجاد آرامش و فضیلت های اخلاقی و اجتماعی در جامعه خواهد شد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha