پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
همایش بین المللی نقش عقلانیت و همگرایی مسلمانان در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی

حوزه/ اولین همایش بین المللی «نقش عقلانیت و همگرایی مسلمانان در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی» به همت جامعةالمصطفی‌العالمیه واحد گلستان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، ظهر امروز نشست حجت الاسلام سیدکمال حسینی مدیر جامعةالمصطفی‌العالمیه واحد گرگان با اصحاب رسانه با محوریت برگزاری اولین همایش بین المللی «نقش عقلانیت و همگرایی مسلمانان در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی» برگزار ‌شد.

وی در آغاز سخنان خود به نحوه شکل‌گیری جامعةالمصطفی‌العالمیه اشاره کرد و گفت: المصطفی یکی از ثمرات نظام شکوهمند انقلاب اسلامی و از یادگارهای حضرت امام خمینی(ره) است که به عنوان یک نهاد علمی و بین‌المللی با هویت حوزوی تلقی می‌شود که با هدف گسترش علوم اسلامی و تربیت طلاب غیر ایرانی تشکیل شده است.

مدیر جامعه‌المصطفی‌العالمیه واحد گلستان اضافه کرد: در اوایل انقلاب دو نهاد حوزوی به نام سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از کشور و مرکز جهانی علوم اسلامی وجود داشت که  در سال ۸۶ به امر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) این دو نهاد به نام جامعه المصطفی العالمیه تلفیق و ادغام شد.

حجت الاسلام حسینی، رویکرد این دانشگاه بین المللی را آموزشی، پژوهشی و تربیتی معرفی کرد و توضیح داد: جامعةالمصطفی‌العالمیه بیش از ۱۵۰ رشته و گرایش دارد و دارای نمایندگی‌هایی در داخل و خارج کشور است که یکی از شعبه‌های آن واحد گلستان است که بیش از ۲۵ سال سابقه فعالیت دارد.

وی در ادامه به بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: بعد از صدور بیانیه از سوی مقام معظم رهبری در چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران که در آن مطالب متعدد و دقیقی را مطرح نمودند، حال دیگران وظیفه تحقق‌بخشی را در این بیانیه دارند زیرا یکی از اهداف بیانیه، تحقق تمدن نوین اسلامی می‌باشد که انقلاب اسلامی ایران و امت اسلامی به ویژه قشر جوان تحقق‌بخش تمدن نوین اسلامی هستند و فرهیختگان و مجامع علمی در این زمینه وظیفه مهمی به عهده دارند که جامعةالمصطفی‌ واحد گلستان با این هدف همایش را برگزار می‌کند.

مدیر جامعةالمصطفی‌ واحد گلستان خاطرنشان کرد: برای تحقق تمدن نوین اسلامی و شکل‌گیری آن عوامل متعددی نقش دارد که به نظر این مرکز دانشگاهی، دو عامل عقلانیت و وحدت اسلامی مهم است زیرا با وجود این دو عامل در کنار هم و بر پایه عقلانیت، تمدن برخاسته از آن، یک تمدن نوین خواهد بود

حجت الاسلام حسینی، با اعلام اینکه ۳۴۵ مقاله علمی از مراکز علمی اعم از حوزوی و دانشگاهی به دبیرخانه همایش ارسال شد، اضافه کرد: مقالات ارسالی نه تنها از کشور ایران بلکه از مراکز علمی خارج از ایران نیز مقالات فاخری ارسال شده است که در کنار مقالات، بیش از ۳۴ پیش‌نشست علمی نیز در ایران و هم خارج از کشور در کشورهایی همچون؛ سوریه، ترکیه، هند، لبنان، افغانستان و پاکستان ارسال و برگزار شده است.

وی ادامه داد: سه‌شنبه بیستم مهر نشست‌ها و پنل‌های تخصصی با موضوعات تاریخ و فرهنگ، هنر و رسانه، قرآن و حدیث، فلسفه، کلام، زن و خانواده و وقف برگزار در حال برگزاری است.

مدیر جامعةالمصطفی‌ واحد گلستان با بیان این‌که داورانی متخصص این مقالات را ارزیابی کرده‌اند، اعلام کرد: در برگزاری این همایش ۲۰ نهاد همسو، با این مرکز همکاری کردند که این امر نشانگر علاقمندی آنها به مسئله تمدن نوین اسلامی است که از آن نهادها تقدیر و تشکر می‌کنم.

حجت الاسلام حسینی گفت: چهارشنبه ۲۱ مهر همایش در زمان صبح و عصر برگزار می‌شود که فرهیختگان و دانشمندان حوزوی و دانشگاهی از سراسر کشور و حتی خارج از ایران به ویژه از کشور سوریه و لبنان به صورت مجازی و جمعی بصورت حضوری در همایش حضور می‌یابند.

وی با بیان اینکه با توجه به اهمیت همایش، پیام حضرت آیت‌الله‌ علوی‌گرگانی در همایش قرائت خواهد شد، ابراز کرد: آیت‌الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان بصورت حضوری، آیت‌الله اعرافی عضو فقهای شورای نگهبان و مدیر حوزه‌های علمیه کشور بصورت آنلاین، آیت‌الله محسن اراکی رئیس سابق مجمع تقریب مذاهب بصورت آفلاین و حجت الاسلام والمسلمین عباسی رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه کشور به صورت حضوری به ایراد سخن خواهند پرداخت.

مدیر جامعه‌المصطفی‌ واحد گلستان به دیگر برنامه‌های روز همایش اشاره کرد و افزود: در این همایش، ۳ نفر رتبه برتر به ارائه مقاله خود به صورت حضوری خواهند پرداخت و افراد شایسته تقدیر که تقریباً ۳۰ نفر هستند در فرصت بعدی تقدیر به عمل خواهد آمد و در پایان، به نفرات برتر جوایزی اهدا خواهد شد.

حجت الاسلام حسینی گفت: از مراکز دانشگاهی و علمی استان گلستان، ۲۰۵ مقاله ارسال شده است که از این تعداد، ۱۵۰ مقاله از مرکز علمی جامعةالمصطفی‌العالمیه واحد گلستان از ملیت‌های مختلف می‌باشد.

وی در پایان گفت: در جامعةالمصطفی‌العالمیه واحدگرگان از ۲۵ ملیّت طلبه داریم که به خاطر بیماری کرونا بخشی از طلاب به کشور خود مراجعه بازگشتند و در حال حاضر ۵۰۰ دانشجو و طلبه با زبان‌های انگلیسی عربی و پشتو مشغول به تحصیل هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha