شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
بهداشت روان

حوزه/کارشناس و مشاور مسائل خانواده تصریح کرد: اصلاح سبک زندگی، لازمه درمان بیماری های مرتبط با حوزه بهداشت و سلامت روان است.

بهشته اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که در هفته سلامت روان قرار داریم، اظهار داشت: دهم اکتبر از سوی فدراسیون جهانی بهداشت، به عنوان روز جهانی بهداشت روان نامگذاری شده که عمده ترین هدف از این نام گذاری، ارتقاء سطح نگرش مردم نسبت به مسائل بهداشت سلامت روان است و این که پوشش همگانی بهداشت به عنوان یک هدف مورد توجه باشد.

وی افزود: پوشش همگانی بهداشت به این معناست که همه افراد جامعه بتوانند در هر زمان و هر مکان از خدمات بهداشت باکیفیت مناسب برخوردار باشند، بدون آن که از بابت هزینه های سنگین دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی و درمانی نگران باشند.

وی خاطرنشان کرد: نادیده گرفتن سلامت روان اثرات مخرب زیادی بر جسم و روح افراد دارد به ویژه جوانان که بیشترین فشار روحی، اجتماعی، اقتصادی و ... بر دوش آنان است از جمله در سال های اخیر و با شیوع کرونا که تا حدودی سلامت روان همه اقشار و بیشتر از همه نوجوانان وجوانان دچار اختلالاتی شده است.

این روانشناس همچنین گفت: پژوهشگران اعتقاد دارند بیش از نیمی از بیماری ها و آشفتگی های روانی از سن ١٤سالگی شروع می شود، لذا در این سن افراد به مراقبت بیشتر و البته آموزش و هدایت نیاز دارند.

وی بیان داشت: کارشناسان اعتقاد دارند برای افزایش سلامت روان انجام کارهایی چون بررسی ژنتیکی اختلالات عصبی پیش از ازدواج، جلوگیری از بروز مشکلات سلامت چون افسردگی، مشاوره دوره ای با کارشناسان مربوطه و در صورت بروز علائم عصبی آغاز به درمان وکاستن از فشارهای استرس زا، همچنین تغذیه سالم، دوری از موارد تنش زا، عدم استفاده از دخانیات، توجه جدی به ورزش، انجام مطالعه، داشتن تفریح مناسب و در صورت امکان مسافرت و دورهمی و در نهایت اصلاح سبک زندگی توصیه می شود.

اسلامی تأکید کرد: از این رو، یکی از مطالبات که می توان از دولت داشت، این است که خدمات رسانی بهداشت روانی و مشاوره ها در زمره خدمات تامین اجتماعی قرار گیرد تا همه افراد بتوانند با حداقل هزینه از امکانات روانشناختی برخوردار شوند.

وی در ادامه با بیان این که متاسفانه با شیوع کرونا درتمام جوامع شاهد رشد اختلات عصبی هستیم، گفت: از جمله در جامعه ما با توجه به کمبودها و نیازهای که به چشم می خورد، بهداشت جسمی و سلامت روان مورد آسیب قرار گرفته است و هرچند به دلایل مختلف آمار دقیقی از افراد مبتلا به بیماری های روانی در دست نیست، اما تخمین زده میشود چیزی در حدود سی درصد افراد جامعه به نحوی، دچار یکی از آسیب های روانی باشند.

مدیر مؤسسه اندیشه ورزان برنا در خاتمه ابراز داشت: متاسفانه از این تعداد افراد بسیار کمی به مراکز درمانی مراجعه می کنند که البته در برخی موارد هزینه بالای روان درمانی علت اصلی این است، ضمن آن که گاهی اوقات نیز عدم اعتقاد به درمان خود و یا ترس از بر چسب زدن و قضاوت نادرست دیگران باعث عدم تمایل به درمان می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha