سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
مادر امام

حوزه/ استاد جامعة الزهرا(س) گفت: حدیث یا سوسن همسر امام هادی (علیه‌السّلام) و مادر گرانقدر امام حسن عسکری (علیه‌السّلام) است که پس از شهادت فرزند امور شیعیان را به طور عمده بر دوش مادر گرفت و در دفاع از حضرت مهدی (عج) نقشه دشمنان را بر آب کرد.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در شهادت جانگداز امام یازدهم شیعه اظهار داشت: مادر امام حسن عسکری(ع)، مادربزرگ حضرت مهدی(عج) بود که در روایات، از او به «جده» یاد شده است.گرچه این بانو در ظاهر وصی این امام یازدهم بود اما در باطن وصی امام زمان(عج) بود.

وی افزود: شهید مطهّری در باره فضیلت این بانو بیان می کنند : «وصیّ امام عسکری (علیه‌السّلام) در باطن، این فرزندی است که مخفی است؛ ولی در ظاهر که نمی‌شد بگوید وصیّ من اوست؛ در ظاهر وصیّ خودش را این زن با جلالت قرار داده است.» همچنین در جایی ادامه می دهند:«تنها «جدّه بودن» سبب شهرتش نشد، مقامی دارد، عظمتی دارد، جلالتی دارد، شخصیّتی دارد که... بعد از امام عسکری (ع)  «مَفْزَعُ الشّیعه» بود؛ یعنی ملجا شیعه، این بزرگوار بود. »

استاد جامعة الزهرا(س)  ادامه داد: همچنین این بانو وقتی خبر شهادت فرزندش امام عسکری(ع) را شنید از مدینه به سامرا آمد و در انجا با ارائه مدارک و مستندات ادعای جعفر کذاب مبنی بر جانشینی امام یازدهم را نقش برآب کرد و امیدی دوباره در شیعیان و از بین بردن فضای خفقان و ابهام شد.
وی با اشاره به ابعاد مختلف زندگی امام حسن عسکری(ع) گفت: حسن بن علی بن محمد(ع) مشهور به امام حسن عسکری، یازدهمین امام شیعیان و سیزدهمین معصوم است که پس از ۶ سال امامت در سن ۲۸ سالگی در هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری قمری به شهادت رسیدند.
وی بیان داشت: امام در مدت کوتاه امامت خویش با سه نفر از خلفای عباسی به نام های المعتزّ بالله ، المهتدی الله و المعتمد بالله که هر یک از دیگری ستمگرتر بودند، معاصر بود.
وی خاطر نشان کرد: این امام همان  بیشتر طول عمرش را در حبس خانگی به سر برد؛ مخصوصاً به دلیل قول مشهوری که بیان می‌کرد وی صاحب فرزندی خواهد شد که به‌عنوان منجی آخرالزمان قیام خواهد کرد تا زمین را از عدالت پر کند از این رو امام حسن عسکری(ع)  طی سال‌های امامت خود در سامرا تحت محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی خلافت عباسیان می‌زیست و نمی‌توانست با شیعیان ارتباط آزادانه داشته باشد و تنها خواص اصحابش با وی شخصاً ارتباط داشتند.
درویشی با تاکید بر اینکه امام عسکری(ع) با مجاهدت های خاموش اسلام و شیعیان را حفظ کرد گفت: فشارهای عباسیان بر شیعیان، جامعه شیعه در تقیه به سر می‌برد. با این حال امام حسن عسکری(ع) نسبت به اداره امور شیعیان و گردآوری وجوهات اهتمام داشت و وکیلانی به سرزمین‌های مختلف می‌فرستاد.
وی افزود: امام اصحاب را ضمن برائت از دشمنان به تقیه دعوت می کرد و یکی از راه های مبارزه ایشان فرمان به دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا بود.
به گفته استاد جامعة الزهرا(س)، امام حمایت های مالی و اقتصادی بسیاری از شیعیانی که در محاصره اقتصادی بودند، می کردند از این رو ما نیز باید با تاسی از سیره این امام بزرگوار بر مشکلات معیشتی و اقتصادی فائق شویم.
وی به تربیت نخبگان و عالمان دینی توسط امام عسکری(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان نه تنها از منظر فرهنگی و سیاسی به مبارزه با دشمنان می پرداخت بلکه افکار خرافی و انحرافات را بیان می کرد و شاگردانی تربیت کرد که هر کدام به نشر معارف اسلامی و شبهات پرداختند.
درویشی تاکید کرد: ایشان اقداماتی برای آماده‌سازی ورود شیعه به عصر غیبت و خودکفاکردن جامعه شیعیان انجام داد و ۴۰ تن از یاران و اصحابش را با امر غیبت و فرزندش مهدی(عج) آشنا کرد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha